Sunsets, small town, I’m out of time

large (28)

 

”Where have you been..where did you go..” sjunger jag med i Lanas -Old Money från hennes nya album. Försvinner i en värld som var min för längesen, någonstans där själen inte var död och sommaren som en blekt fotografi från analoga tider.

Åh sommar, midsommarafton! Känner mig äldre än gatan och vissen innan hösten har kommit. De ser alla sommarfina ut, alla pojkar och tjejer som promenerar i flotta tygskor på grönt sommargräs. Jag trampar på asfalt, på sönderbränt gräs utanför mitt fönster, andas in död sommarluft och väntar på att något ska börja. Något som sveper mig tillbaka till livet, som skakar om min kropp och får mig at längta.
Det blåser starka vindar över hela köpenhamn och jag ser hur löven skakar med vinden men håller sig kvar. I mitt ljusa vardagsrum står allting stilla och jag är frysen någonstans i tiden. Alldeles orörlig och död, andas in och andas ut med trasiga lungor, lever som ett eko av tider som har haft sitt bäst före datum. Jag var tolv när jag klättrade upp för ett träd och räckte ut tungan mot min mor som tog ett foto som blektes med tiden i dammiga kartonglådor. Det var tidigt i juni, i ett land som jag besöker så ofta och ändå blir mindre mitt för varje år som går.
Jag var tretton när Marlon kysste mig bakom en gränd klockan sex på morgonen i ett sommarland medan hjärtat slog så hårt av att livet hade börjat, just då när solen var på väg upp och de flesta sov oventandes i sina sängar om att någons liv började formas. Jag tänker knappt på alla andra som kom efter honom för allting hade ändå ett slut, om en månad eller om ett år. Tiden är utformad av slutpunkter och de minns man så tydligt för allting som började försvann långsamt i minnet medan livet rusade vidare.
Och nu. Nu står tiden still på en midsommarafton.

6 comments
  1. Karin said:

    Hittade din blogg via någon annan blogg där du lämnat en kommentar och har fastnat. Du skriver väldigt fint och med hög igenkänningsfaktor. Ville bara säga det.

    • Tack Karin så himla mycket för så fina ord. Blir alltid så glad <3

Kommentera

