The calm before Distorsion

 

coffeetired

”Ska vi inte gå o ta en kopp kaffe?” sa jag till min nya masterstudent på svensk-danska när vi båda gäspade stort på kontoret. Hon heter Erika och har varit hos oss i två dagar.
”Ja låt oss göra det” svarade hon på danska och vi gick ut i den långa korridoren, promenerade förbi printern och akvariet och svängde in mot köket. Fågeln, Jens och Silvia var redan där och åt något som såg ut som kvarlevorna av en chokladkaka.
”Heeyyy cake, why aren’t we having cake too?” sa jag halvt pepp, halvt trött i rösten.
”Cake is for hard working people in the lab” svarade Jens medan jag kämpade med att öppna en hylla för att fiska fram en kaffekopp.
”Yes and since Nat is never in the lab..” sa Fågeln och fortsatte på retandet.
”It also depends on actually doing some work” fortsatte Jens och jag hörde de skratta i kör och titta åt mitt håll. Jag la in kaffekoppen i maskinen och tittade förvirrad tillbaka.
”Oh..just keep it coming. I am so tired that I am not even sure I am listening” svarade jag utan att röra en fena och gäspade stort framför kaffemaskinen.
De såg lite smått besvikna ut på att jag inte tog illa upp och jag bara höjde på axlarna lite smått nonchalant, lyckades vinna även denna rundan av att dömma från deras ansiktsuttryck.
Erika log stolt åt mitt håll utan att blanda sig in i konversationen, plockade fram en tepåse och väntade tålmodigt på att vattnet skulle koka i vattenkokaren.
”Funderar på om man ska skippa distorsion och bara gå hem och titta på serier” sa jag medan jag beskådade det gråa vädret utanför.
”Jag tänker inte stanna mer än över nån timme eller så. Är så trött” svarade hon med samma trötta röst tillbaka. Vi lutade oss båda med ryggen mot diskbänken och tittade ut i tystnad. Det är så lungt i företaget såhär inför röda dagar och långhelg. Det är danmarks ”Grundlovsdag” imorgon, följt av svenska nationaldagen. Jag sticker till Sverige en sväng.

Kommentera

