Catch

amanda

”Wanna go for some fruit?” frågade Mats mig på Facebook och tittade på mig samtidigt från sitt skrivbord. Jag nickade tillbaka och log mot honom, han reste sig upp och gick mot köket. Jag följde efter. Professorn satt stilla vid sin plats och sa inget, vi brukar bara försvinna ibland mot köket i synkroniserad rörelse.
Jag svängde in mot köket för att hitta Mats stirrandes alldeles besviken på en tom tallrik där en hel mango och ananas hade stått för ett par timmar innan.
”What happened here, where is all the fruit?” frågade jag i förskräck, jag var också helt extremt sugen på något sött.
”It is all gone, all gone” sa han fortfarande stirrandes. Han tog en flaska vatten istället och vi satte oss på våra vanliga platser.
”I am still thinking whether I should go to this friday beer networking thing or if I should go home and pass by H&M to find a slutty top for that booty shaking competition tonight” sa jag halvt bubbligt, min fredag börjar bli bättre efter lite morgondrama som involverade en person som försökte att bryta sig in i lägenheten klockan fem på morgonen.
”You are actually participating at the booty shaking competition?” frågade Mats road medan han höll på att sätta vattnet i halsen.
”Haha maybe not but I’ll be at the club anyways and I wanna look fab and dance-comfy”. Jag tänker ha på mig ett par svarta push-up leggings som behöver en lite längre topp för att inte avslöja alltför mycket.
”I am not going to the networking, I am going home” sa Mats som tappade sin flaska på golvet och såg helt hjälplös ut. ”nobody is gonna notice that anyways” sa han och knuffade till flaskan ännu mer under benen på barbordet.
”Nobody?” sa jag utan att slita blicken från golvet. ”But I will, you know I do!” sa jag med gnällig röst och Mats skakade på huvudet. Jag har OCD-s när det gäller städning och grejer som ligger planlöst omkring. Måste ha ordning omkring mig.
”Okay. Fine. Catch then” sa han och ställde sig med flaskan mellan fötterna.
”Backwards, backwards!” ropade jag med händerna i luften, rädd att han skulle slå mig i huvudet med flaskan. Mats vände sig om med ryggen mot mig och böjde på knäna för att sedan hoppa upp och kasta flaskan mot mig. Den studsade på min vänstra hand och ramlade på golvet igen.
”Fuck I suck at this” sa jag besviken och ropade sen ”again, again!”. Han gjorde samma rörelse, kastade flaskan ännu högre upp denna gången och jag frångade den precis ovanför mitt huvud.
”Awesome!” ropade jag helt sjukt nöjd och skakade på flaskan som hade lite vatten kvar inuti. Morten från företaget jämte oss råkade kliva in i köket i samma stund.
”Ahh the two of you are actually doing something. Normally you just sit there” konstaterade han och vi skrattade högt båda två, fortfarande inne i leken.
”It is friday, that’s why. On mondays we look dead like that” sa jag glad i stunden och log mot honom. Insåg att jag har varit här tillräckligt länge för att skaffa mig kompisar på andra företaget och att innerst inne i den vuxna världen bland kostymslipsar och tajta klänningar så är vi alla uttråkade barn som vill ut och leka.

7 comments
  1. Vad är push-up leggings? Pushar det upp rumpan eller? Haha jag är så efter med allt modernt, har bara på mig 8 år gamla kläder typ…

    Och sista meningen är så sann!

    • Push up leggings kommer från ett märke som heter Calzedonia, finns inte i sverige/danmark vad jag vet men ofta i butiker utomlands. De är lite tjockare än vanliga leggings och med rätt så mycket stretch så de drar in fettet typ..nästan som träningsbrallor :)

  2. Elena said:

    Hahah, ditt jobb låter awesome.

    • Ibland är det kul och särskild när man får umgås med några knäppa människor som också är precis lika uttråkade och vill leka :D

Kommentera

