Cake in the kitchen

cara3

”People, there’s cake..come on?” ropade Jacob från hallen och tittade på oss med förvånade ögon. Det var hans födelsedag och vi var så intrasslade i våra datorer att vi missade vad klockan var.
”Coming, coming, sorry” sa jag och reste mig upp. Mats följde mitt exempel och la ner datorarbetet. Mads tittade också förvirrad.
”I even bought nut-free cake for you miss!” sa Jacob och jag fick så dåligt samvete, han är alltid den som blir bortglömd i alla tillfällen.
Vi gick till köket i samlad trupp och där fanns alla andra redan.
”Well hello, so this is where the party is” sa jag för att bryta tystnaden och ta över uppmärksamheten.
”So this is for you miss” sa Jacob och pekade mot en tårta med lila frosting på.
”Well thank you, how nice” sa jag glatt och snodde åt mig en bit. Kände fågelns ögon på mig hela tiden men jag var upptagen med att prata och skoja med alla andra att jag inte riktigt brydde mig så mycket. Jag tog min tallrik och klämde in mig mellan Mats och Karla. Han i sin tur knuffades tillbaka och där stod vi och hade en minifight medan alla andra tittade på.
”There they go again” hörde jag Dottie säga och jag tittade mig omkring, tittade på Mats och skrattade fnittrigt. Vi kom överens om att dela på det lilla uttrymmet och jag tog en tugga av min tårta. Råkade titta ner på min randiga tröja och en stor lila fläck hade uppenbarat sig vid mina högre revben.
”How did I manage to do this?” sa jag högt i luften, la ner min tallrik på ena köksbänken och gick mot diskbänken.
”Oh you big baby” sa Ollie retandes och Mikkel himlade med ögonen.
”I know, I’m such a pig!” sa jag fortfarande skrattandes medan jag gnuggade bort min fläck med lite diskmedel. Råkade titta åt fågelns håll som studerade hela situationen road, tog inte bort ögonen från mig en enda gång medan jag hade en hel cirkus på gång på min sida av rummet.
Jag torkade händerna, gick tillbaka till min tallrik och tog en till tugga med gaffeln. Lila fläck hade uppenbarat sig igen, denna gången ovanpå högra bröstet. ”What the hell?” skrek jag irriterad, la ner tallriken igen och tog mig mot diskbänken. Samma procedur, dra ut ett stycke papper, blöta ner det lite, dutta på lite diskmedel och börja gnugga på tröjan. Ollie skrattade, Mikkel skrattade, Mats skakade på huvudet.
”Well this is it, I should not eat anymore cake!” sa jag med besvikelse i rösten och slängde iväg resterna av tårtan i sopkorgen. Jag såg att de alla skrattade och jag var i mitt element, glad av solen utanför och lite smått vårförälskad och där vid glasväggen stod Fågeln som i vanlig ordning visar intresse när jag är glad och bubblig. Det tog mig ett par sekunder att inse att jag är nog färdig med honom också.

Kommentera

