First date

kisshot

Det var mörkt på gatan utanför min lägenhet där min cykel stod parkerad. Jag hade klätt mig i en svart tenniskjol och svart tröja med nitar på. Var lite upprymd, redo att träffa honom och umgås bara vi två, känna de allra första stegen av någonting, vandra på gränsen som bestämmer om det blir något eller om vi fortsätter på separata vägar i livet.
Jag cyklade längs med Nørrebrogade, förbi nørrebrorunddelen och förbi assistens kirkegården. Fick syn på temple bar på vänstra sidan och signalerade för att stanna på sidan av gatan. Tog mig tid att ta av mig hjälmen och låsa upp cykeln, hela tiden med ryggen mot temple bar, för att samla på lite mod. Det kändes som att det var så nära nu, han var endast några meter ifrån mig, det kunde jag känna i magen.
Jag vände mig om, kände mig stark och modig, det är ju trots allt jag som har tagit initiativet till detta. Rätade till min jacka och började gå mot baren. Alltid när någon ny människa kommer in genom dörren så riktas blickarna mot den personen och jag kände mig utstirrad av hela baren. Gick in med lätta steg mot övervåningen, kände mig bekväm i att jag hade redan besökt den här baren ett par gånger innan. Fick syn på honom och hans kompis, båda två i krulligt hår och robust byggda vid ett bord vid fönstret. Där har han säkert sett mig redan från fönstret tänkte jag och gick fram till deras bord.
”Hello!” sa jag glatt och log mot de båda. De såg lite paff ut innan de hann reagera. Jag räckte fram armen mot min curly och han reste sig upp och pussade mig på båda kinderna. Så franskt tänkte jag och log för mig själv. Här i den här delen av världen kramas vi, det är vad jag går för per automatik. Jag räckte fram handen till kompisen och presenterade mig. Han sa att han skulle iväg och bad om direktioner till centralstationen med bussen. De bytte några meningar på franska, osäkra om jag kunde förstå eller ej medan jag bara log som en fåne och försökte att verka samlad.
”You guys have a nice evening!” sa hans långa kompis. De såg ut som kloner av varandra, båda väldigt stiliga. Jag satte mig på kompisens plats och småpratade med honom.
”You wanna get a beer?” frågade han mig och jag svarade ja glatt. Ledde vägen fram mot baren och kände hur han gick bakom mig lite smått nervös han med. Det kändes som att jag hade fått tillbaka makten, han var på mitt territorium och jag hade kontroll över omgivningen.
Vi satte oss på våra platser med varsin ölflaska i handen och jag tog fram mitt läppstift. ”I have an addiction on these” sa jag till honom och himlade med ögonen medan jag målade på en korallrosa färg på mina läppar.
”I see that, second time since we sat here” kontrade han och jag småskrattade tillbaka. Vi drack upp och bestämde oss för att gå vidare någonstans där de inte rökte inomhus.
”Blågårds apotek!” ropade jag glatt och vi gick in på en av sidogatorna till nørrebrogade. Där var det fullt med människor och på scenen stod ett jazzband som spelade lite i bakgrunden.
”This is a cool place” sa han medan vi hängde av oss jackorna och ställde ölen på bänken mitt i rummet. Alla bord var upptagna så vi fick stå.
”It is, I used to come here before with my friends but now we’ve kind of moved the meeting place to Retro in the city” sa jag och fluffade till håret och tog en klunk av min öl. Såhär ståendes är han så mycket längre än mig men halvvägs på min andra öl spelade det verkligen ingen roll för att han hade bara ögon för mig medan jag tittade mig omkring i rummet. Man fick prata nära örat för att kunna hålla en konversation i noterna av jazzmusiken och varje gång jag lutade mig mot honom åkte min ena tröja av på sidan och avslöjade min ena axel. Jag valde nog rätt kläder ändå gjorde jag en mental note för mig själv och log ännu mer mot honom. Ett bord för två  som snarare var en gammal symaskin omgjord till ett bord blev ledigt och jag skyndade mig dit. Han satte sig mittemot mig och undrade om jag inte ville sitta på hans sida så jag inte missade bandet.
”Neh it’s alright, I don’t need to see them, I’m sitting pretty well right now” sa jag bubbligt och lite smått berusad. Jag tog fram mitt läppstift och målade på en gång till.
”You weren’t kidding when you said that you were addicted to that thing” sa han lite smått road och jag stannade till mitt i processen och tittade på honom med stora ögon.
”Why, you want some?” frågade jag helt casual och höll den framför hans ansikte. Han skrattade högt.
”Yeah I do but I’ll get it this way” sa han och förflyttade sig närmare mitt ansikte tvärsöver bordet och kysste mig på läpparna. Hans läppar var mjuka och hans skägg skavde lite i underkanten av min underläpp. Mitt hjärta slog hårt där invändigt medan jag la över min högra hand bakom hans huvud och borrade in mina fingrar i hans lockar. Sedan drog jag mig tillbaka och log mot honom lite blygt, vi hade precis kyssts. Jag och den här personen som jag knappt känner och ändå så vill jag inte göra annat. Han drog sin stol över på min sida och kom ännu närmare mig.
”I don’t want to watch the band either, I’d rather kiss you” sa han och la en arm över mina axlar medan hans läppar nuddade mina igen. Den här gången bet han mig lite lätt och sedan var det inte bara hjärtat som accelererade, hela min kropp ville inte stå mer än ett par centimeter ifrån honom. All vett försvann ur huvudet och kvar var endast hans doft, hans mörka ögon och vildvuxna lockar.

6 comments
  1. Emma said:

    Åh vad mysigt, jag som inbillat mig att jag trivs bra ensam blir lite avundsjuk när jag läser det där..

    • Trodde att jag också var på det tåget, undvika känslor och allt såntdär trams men ibland är det nice att bli upphånglad mot ett staket..ibland :D

Kommentera

