Christiania stories

sunnygirl

”Helloo” sa jag till Chi på bottenvåningen i väntan på hissen.
”Heey” svarade hon lite segt tillbaka och verkade smått trött fredagen till ära. Hissdörrarna öppnades och vi gick in, jag efter henne.
”Friday finally!” jublade jag entusiastiskt och log mot henne.
”Yeah.. got any plans?” frågade hon och fixade håret åt sidan.
”Going to a concert tonight with Caro” sa jag lättsamt och hon log tillbaka. ”Do you have any plans?”
”No.. not really. I’m just so tired”
sa hon och hissdörrarna öpnades igen på vår våning.
”Valentine’s day and all.. let’s throw up all over it” sa jag uppmuntrande och hon log igen.
”Yeah I so wanna throw up on this day” sa hon efter mig medan vi gick mot kontoren. Hennes är före min, där jag brukade sitta förr tillsammans med Klint och Sølver.
”Hey Mads!” sa jag när jag fick syn på honom sittandes vid skrivbordet närmast dörren.
”Hey Nattie!” sa han lika glad som för varje gång han säger mitt namn och jag gick och satte mig i min hörna.
”So it is just the two of us from now on?” sa jag och höjde på axlarna. Professorn och Mats är på väg till San Francisco på en konferens hela nästa vecka.
”It looks like it” sa han och Chi rusade in på vårt kontor.
”Hey Chi, how are you?” frågade han henne och jag kunde bara se hennes rygg från mitt skrivbord.
”Those mophins!” sa hon och viftade med armarna i luften.
”The morphine?” frågade Mads förvirrad.
”The mophins!”
”The muffins or the morphine?”
frågade jag nyfiken och satte mig på Mats stol för att knyta mina skosnören.
”The mophins!”
”The muffins, the food or the morphine the drug?”
frågade jag lika förvirrad som Mads.
”I thought it was me due to old age but I couldn’t hear either what she was saying” sa Mikkel som stack in huvudet från korridoren.
”The mophin, the food!” sa Chi frustrerad att vi inte hängde med.
”I’ve never heard anyone blame the muffins..but morphine on the other hand..” retades jag och vi skrattade allihop.
”Me and my friend that is visiting from China went to christiania yesterday and they were selling muffins” sa hon för att i nästa stund bli avbruten mitt i meningen.
”You mean..you ate a muffin from christiania?”. Jag kunde inte hålla mig för skrattet och Mads var nästan i tårar.
”Yes! They told us to take one each but we shared one and then went to a concert. My head was so heavy”. Hon pratade långsamt, torr om läpparna och tjock i tungan.
”Chi that’s good, it’s a fun experience!” sa Mads alldeles fnittrig och tittade på mig hela tiden för att läsa av min reaktion. Jag höll god min.
”And then she fell asleep at the concert!” sa Chi oförstående och fick oss alla att skratta högt. Jacob hade också blivit nyfiken på historian och satt sig brevid mig.
”So that’s what you were doing yesterday outside of the supermarket..you were having the munchies!” sa jag och viftade med fingret skrattandes.
”Really..I was outside of the supermarket yesterday?” Chi försökte att minnas gårdagen.
”Yes, remember that I said hi to you, I was biking on my way home”.
”Aha.. what’s the munchies?”.
”After you get high you feel like eating a lot of food”
förklarade Mads.
”Really…it didn’t occur to me”. Chi var inne i sin egen bubbla.
”Last year after christiania me and Caro hit a vegetarian buffé and I ate 14 falafels..and they are huuuge but what can you do when food tastes soo good” sa jag nostalgisk efter aprilväder och gröna träd.
”So that’s why that crepe we ate outside of christiania yesterday tasted so good!.” Chi var mitt i en uppenbarelse. ”Anyways gotta go..I’m..I’m so slow today” sa hon och var på väg tillbaka till sitt kontor.
”Chi, thank you for the good story” sa Mads och det glittrade om hans ögon. Den här kommer att bli en bra fredag.

Kommentera

