Twenty-seven worries

 

large (21)

”I don’t want anything on my birthday, I really just don’t care” sa Maria, min ena roomie. Hon har haft det tufft ett tag, jobbat dygnet runt och hela tiden orolig för vad som händer med sin mamma som hon inte haft kontakt med på flera månader.
”But how about we eat a nice dinner at a restaurant, just to get away from everything. It could be nice?” föreslog jag och jag kunde nästan se skymten på ett litet leende på hennes ansikte.
”Yes okay, that would be nice” sa hon glad över att någon ändå tänkt på henne fast hon själv inte klarar av att ta några beslut just nu.
”Me, you and Katrina?”. Katrina är den portugisiska tjejen som bor med oss.
”I don’t know, maybe Juan, what do you think?” frågade hon och syftade på hennes vän också från spanien som alltid verkar cirkulera kring vår lägenhet och börjar gå mig på nerverna på sistone.
”Sure, then I’ll book a restaurant for the four of us” sa jag lite vemodigt. Det är hennes dag och de är nära varandra. Även om killen inte riktigt kan skilja mellan vänskap och kärlek och trots att han har en flickvän därhemma så spenderar han alla veckokvällar och helger hos oss.
Stormen tog över Köpenhamn kring middag och träden verkade blåsa bort med vinden. Jag stängde balkondörren och öppnade jobbmailet. Ville inte trotsa vädergudarna så jag stannade hemma och gjorde datorarbete istället. Himlen blev mörkgrå över några få sekunder och jag såg några längre bort springa iväg för att ta skydd. Vi ändrade våra planer om att ta oss någonstans och valde att ha en stormpicknick på golvet i vardagsrummet istället med tända ljus och mysiga kuddar. Maria kom hem tidigt från jobbet och satte sig i soffan och fortsatte plugga på sin kurs i microfluidics, sådant som jag inte ens vill gå i närheten utav för att jag är verkligen färdig med komplicerade formler och oändlig skolångest. Chalmerstiden dödade något som helst intresse i dessa kurser, istället handlade det om överlevnad, om att klara sig.
Katrina dök också upp så småningom och satte sig i soffan bredvid mig för att catcha upp om dagen. Vi gick mot mitt rum för att inte störa Maria och hon började hjälpa mig med att byta sängkläder.
”So today my supervisor at work made me cry” sa hon med väldigt ledsna ögon och jag stannade upp och tittade på henne.
”Oh no, what happened?” frågade jag orolig.
”He was just so aggressive, so negative about everything that I’ve been doing in the lab or plan to do. I cried like a baby” sa hon medan hon drog ner lakanen på ena kanten av madrassen.
”Oh no.. and it is so horrible when that happens. I felt mortified last week when I couldn’t stop crying because the professor was so mean to me” sa jag och tänkte tillbaka på min torsdag innan australien när Jacob satte sig bredvid mig och tog över mitt tangentbord och worddokument så att jag kunde få gråta ifred på min hörna.
”I hate crying in front of people, hate it when they see a weak side of me” sa hon fortfarande väldigt ledsen. ”Oh your bed is soo fluffy”
”Try it..just jump on it, it is very nice”
sa jag uppmuntrande och hon slängde sig över madrassen med hela kroppen och verkade ha väldigt roligt.
”I love it, can we switch rooms, I like yours so much, it is so fluffy everywhere” sa hon och verkade distraherad en stund. ”So when is Juan coming anyways?”
”Anytime now I guess..”
sa jag och skakade på axlarna och Katrina tittade på mig förundrad.
”He’s been here every day this week..it’s getting a bit too much” sa hon med låg röst så att ingen skulle höra oss.
”I know..I know..but what to do..he invited himself in so it’s bound to get interesting tonight” viskade jag tillbaka och vi skakade på huvudet båda två.
”I wonder what his present is..” sa Katrina och vi himlade med ögonen samtidigt i väntan på att kvällen skulle börja.

1 comment

Kommentera

