Cause the nights were made for saying things you can’t say tomorrow day

 large (15)

Jag vaknade efter någon timmes sömn i en somrig Melbourne. Förvirrad i huvudet och deprimerad i skolådan jag bodde i. Gråa väggar, heltäckande gråsvart matta som inte hade blivit damsugen på evigheter och en minibar som gjorde märkliga läten hela natten. Ja det är här jag ska bo många dagar framåt hann jag tänka innan jag slängde mig i duschen och försökte att tvätta bort tvivlen i mitt huvud. Den tjocka persiennen fick allting att se så mycket mörkare ut och jag kunde inte tro på blåa himlar där utanför mitt rum när huvudvärken ockuperade mitt huvud.

Tog fram mina svarta Dr Denim jeans och en tunn vit tröja i bomull med marinblåa ränder från H&M. Till det marinblåa tygskor och Marias bruna mini ryggsäck som jag hade lånat med mig till Australien. Stängde dörren efter mig som gick i baklås och ställde mig vid hissen redo för att gå vilse i Melbourne. Om jag bara följer Swanston street så lär jag komma till stan förr eller senare försökte jag att peppa mig själv medan rädslan av att gå vilse ville ta mig tillbaka till hotellrummet.

Det var soligt och det blåste friska vårvindar emellanåt. Det blåste genom min tröja och det var precis så varmt så man inte behövde en jacka. Blå himmel och spårvagnar som åkte precis bredvid min gata och en grön park utanför. Vänstertrafik och vägfåglar som slog om till grönt när gående skulle korsa gatan. Jag svängde in förbi universitetet för att hitta till konferensplatsen och var nästan säker på att jag hade hittat rätt. Centrum låg före mig med höga skyskrapor, bara några gator bort. Det såg så amerikanskt ut på något vis, så tätbyggt men ändå så exotiskt här i världens andra ände. Jag tog ett steg mot staden, bara några meter till och en korsning till och sedan lite mer folk där längre fram och jag var vid melbournes centralstation. Hörde svenska pratas omkring mig och log för mig själv, det går ju inte att komma ifrån svenskarna oavsett hur långt bort man åker. Jag promenerade under gröna träd och fick panik varje gång att något landade i mitt hår, en dödlig spindel och här kan inte mamma eller någon som känner mig komma och hålla min hand på sjukhuset, måste hålla mig vid liv. Solen åkte bakom molnen ibland och det blev nästan kyligt medan jag studerade min egna reflektion på affärernas sommarskyltning. Ljusblåa sommarkläder, vitt och pastelligt, där vi var för några månader sedan och där vi kommer att vara om några månader. För våren kommer alltid igen oavsett hur lång och mörk vintern har varit. Det blir vår, träden blomstrar igen och vinden leker med ens vågor i håret. Och jag tänkte på honom, var inte så säker på vem han var, inte riktigt än och jag fylldes med värme i hela kroppen. Där någonstans i min kontinent finns någon som sover just nu, som skrattar åt samma knäppa saker som jag, som är lika lättuttråkad. Det har liksom varit där framför mig så länge, ledorden, hans sätt att vara, hans sätt att sticka ut från gruppen. Ibland är det uppenbart och jag knäcker nästan koden, sätter ihop ledtråden och tänker att det är visst så, för hur kan det vara annars? Och ibland finns ingenting, han svär att det aldrig kommer att hända och sedan avslöjer sig på något annat. ”Jag kan inte fucka up dethär, du är..du” säger han helt uppgiven en sen novemberkväll och verkar kämpa ett krig inom sig själv.

Våren kommer även till vår del av världen och vår tid kommer snart. Jag kunde känna det i fingerspetsarna medan vinden blåste mitt hår åt sidan när jag gick planlöst på Melbournes gator. Jag kände mig lättad, upprymd, fylld av liv och vårkänslor. Good times are ahead of us.

2 comments
    • Arctic Monkeys – Do I wanna know. Sååååå himla bra <3 <3

Kommentera

