Spanish for beginners

large

Sedan jag flyttade ihop med en spanjorska består mina dagar numera av salsa, bachata och dans varje kväll. Vi går till Mambo, en klubb vid Rådhuspladsen på torsdagar, en ny klubböppning på fredagar, bachatakvällar på lördagar och Park Café på söndagar. Danslektioner på universitetet resterande dagar. Jag brukar skoja och säga att jag går nu spanish for beginners, en intensiv kurs i dans och spanska eftersom mina spanjorer glömmer bort efter ett tag att prata engelska och går över till spanska. Vilket är helt okej för det mesta då jag pratar italienska och har läst lite spanska i mina dagar.

I torsdags cyklade vi till Mambo i vanlig ordning, lämnade in väskor och ytterkläder i garderoben och jag stoppade min läppbalsam i bh:n. Beroendet kickar in när man minst anar det så jag får inte skiljas från den en enda stund. Kvällen till ära hade jag på mig en tunn svart kjol i stretchig bomull från H&M:s basic avdelning och en svart topp med öppen rygg och en minirosett. Till det svarta strumpbyxor och svarta skor med liten klack.

Kvällen började med introlektioner för nybörjare i columbiansk bachata och vi mötte en till tjej som också hade anlänt samtidigt som vi. Resten av spanjorerna går på spanska tider och man vet inte riktigt när de dyker upp. Vi satte oss i ett av båsarna för att beskåda det överfulla dansgolvet och brydde oss inte om att delta i nybörjarlektionerna. Någon tog tag i min arm, en gammal gubbe, sextioplussare eller så klädd som min morfar i randig skjorta med korta armar och höga byxor. ”Vi manglar tre piger i kizomba intro hvis i er intresserade” sa han och verkade inte vilja ta ett nej för ett svar så vi reste oss upp för att delta i dansandet på dansgolvet längre in i lokalen. Bara män, medelålders och märkliga vid första anblick och kanske två eller tre tjejer till. Och vi.
”Ehhmm…okay..” sa jag med vilsna ögon till min vän Maria och hon log lite blygt och ryckte på axlarna.
Vi delade på oss, kvinnor på ena sidan och män på andra sidan och våra lärare framför respektive sida. Sedan var det dags att lära sig grundstegen innan de bad oss att dela på oss två och två i par och dansa väldigt nära varandra. Jahapp jag såg gubben som sneglade åt mitt håll och suckade lite inombords, varför gick du med på detta Nat, varför.
Medan gubben började gå tvärs över salen åt mitt håll, såg jag någon som räckte fram handen och frågade om jag ville dansa med honom. Jag tittade på honom förvirrad och såg gubben som verkade svära för sig själv för att han inte var snabbare. Framför mig hade jag en ung kille med mörkbrunt hår och ett charmigt leende. Oj hade jag missat honom där i mörkret och neonljusen?
Han tittade på mig utmanande medan jag samlade på mig någon sekund för länge och jag kunde se i ögonvrån hur gubben väntade på min reaktion. Jag la min hand på hans och log, tackade ja till att dansa med honom och lät honom dra mig nära sig. Han doftade gott och han var söt.
”In kizomba you have to be very close to each other, almost like resting your head on your partner’s chest ladies” sa instruktören och jag tittade på killen och log. ”Alright, very close” sa jag och gick någon centimeter närmare. I didn’t mind.
”Have you ever danced this before?” viskade han i mitt öra och jag skakade på huvudet. ”No, I joined this because they needed girls” sa jag mjukt tillbaka och han skrattade.
”Oh is this so bad that nobody wants to dance it?” sa han flörtigt medan han höll ena handen mellan mina skulderblad och andra handen var flätad med min i en dansposition.
”No, it’s just that I love bachata more so I keep to the other side” svarade jag väldigt medveten om hans fingrar som lekte med min ryggrad och neonljusen som fick dansgolvet att se väldigt nittiotaligt ut och mitt hjärta som slog i takt med beatsen.
”So do you promise to save the next bachata dance for me?” frågade han om möjligt ännu mer charmigt och jag tror nästan att jag blev lite röd om kinderna där.
”Sure, I’d love to” svarade jag lite smått berusad och förförd av stunden, hjärtat pumpandes på något som endast kan klassas som livets elixir när han höll ett stadigt grepp om min rygg och tvingade mig bakåt med sin kroppsvikt utan att ta bort blicken från mina ögon.

1 comment

Kommentera

