The new ginger

large (52)

”Er det nogen der skal have en kaffe?” frågade Sølver högt ut idag på kontoret medan han sneglade på mig och Klint.
”I just got a cup” svarade Klint leendes.
”Yeah I’ve got one already” svarade jag som precis hade kommit till jobbet, en halvtimme för sent.
”Maan” sa Sølver och suckade. Han gick mot kaffen själv. En kvart senare stack jag upp huvudet och tittade på de båda.
”Anyone for another coffee?”
”I could actually do with another one” svarade Klint medan han tittade ner i sin tomma kopp. ”Sølver?” frågade han sin andra halva i andra hörnet.
”What, I just got one!”  sa Sølver som tittade besviket på oss.
”Oh come on, you could do with another one, drink that one on the way” sa jag uppmuntrande medan han skakade på huvudet.
”If I take another one I’ll be one caffeine wreck around here” svarade han road och besvikelsen var som bortblåst.
Jag och Klint tog hissen nedåt och jag suckade medan vi väntade. ”This is one tough morning” sa jag och tittade seriöst mot honom.
”It is?” frågade Klint som alltid är på bra humör.
”The coffee is not kicking in and I was up really late with my other deadlines” sa jag och skakade på axlarna. Klint som visste att det handlade om bloggrelaterade saker frågade inte mer.

Vi kom ner till bottenvåningen och Klint la in sin kaffekopp i maskinen och tryckte på knappen. Han kör också på en dubbel numera, en vanlig svart kaffe toppad med en espresso shot. Det är Sølvers uppfinning så att hela kaffekoppen fylls upp. Medan jag la in mina smutsiga kaffekoppar i diskmaskinen var hans kaffe redo. Han la koppen åt sidan och sprang in i postrummet för att kolla om något paket hade kommit. Jag tryckte på kaffeknappen och väntade vid sidan av kaffemaskinen, lutad mot väggen. Den nya killen som har börjat på fjärde våningen kom in leendes. Det är en ginger som är misstänkt lik Josh Homme och som pratar engelska. Han kom också in i köket och plockade fram en kaffekopp.
”This thing is terribly slow” sa jag och refererade till kaffemaskinen. Var nyfiken på den nya människan och eftersom jag känner alla häromkring och alla känner mig så finns det inte mycket nytt att roa sig med.
”It is.. ” sa han road och log ett ännu större smile. Creepy, hann jag tänka. ”But the coffee is good” la han till.
”Yeah, I guess that’s why we bother to come all the way down from our floors” sa jag helt casual, ibland blir jag förvånad hur jag inte räds att starta konversationer med nya människor bara sådär. Klint kom ut med ett gäng paket hängandes på ena armen, ”Could you get my cup as well?” frågade han mig. Jag plockade upp båda kopparna och vi gick mot hissen.

Josh Homme verkade precis bli färdig med sin kaffe så jag stod vid dörren och hindrade att den skulle stängas.
”You wanna come up in the elevator?” frågade jag och tittade på honom.
”Yes, thank you” sa han och skyndade sig in. Sedan stod vi alla tre, Klint med sina paket, jag med två kaffekoppar och Josh Homme som stirrade på det hela.
”Is that my cup?” sa Klint och tog ena kaffekoppen från min hand.
”I hope so” sa jag med stora ögon och spelade äcklad medan jag tog en klunk från min egen kaffe.
”You wanna try this one?” sa Klint retandes och räckte fram sin kaffekopp.
”No no, I don’t want your syphilis” var jag snabb med att svara och Josh Homme skrattade åt min kommentar.
”There should be some lipstick on my cup but I don’t see any on this one. Do you have lipstick on yours?” sa jag medan jag kontrollerade kanterna på min kopp.
”Nope, not even mine” sa Klint och vi började skratta alla tre. Hissen stannade på tredje våningen och vi steg av.
”Have a nice day” sa jag till Josh Homme medan han fortfarande skrattade.
”Thank you, you too” hörde jag innan dörrarna till hissen stängdes igen.
”So that was the new ginger from the fourth floor” konstaterade jag när vi kom in till kontoret igen.
”Ah that was him?” sa Klint som gjorde kopplingen till lunchdiskussionen när jag pekade åt honom och sa att han var ny.
”I suspect he’s gay” sa jag från mitt skrivbord.
”He talked a bit gay” konstaterade Klint och skyndade sig för att lägga till, ”but that’s alright too”.
”Yeah yeah, I just need to identify if I can hit that or not. You know with the christmas party coming up and all..”

Kommentera

