Distractions

large (5)

Vi möttes där vi lunchen vid salladsbordet jag och fågeln, precis vid samma hörna och vid samma position. Nu under julimånad när vår kantin här nere är stängd går vi i samlad grupp till byggnaden några meter bort. Idag var vi tidiga jag och Ingrid men på något sätt lyckades fågeln hinna ikapp oss vid lunchbuffén. Och där stod vi, log mot varandra och insåg att detta händer varje gång, vi står precis såhär vid varje lunch, radar upp oss mot kassan, jag bakom honom och båda två har en smoothie eller en cola på brickan. Idag tog vi samma dessert och stod där fredagsglada båda två, jag pratandes med allt och alla och han som bara log. Precis så som det ska vara, Nat & Birdie make a good team.

Vår nyaste kollega betalade för alla med företagskortet och jag gick bakom fågeln mot borden inomhus. Det var helt fullt vid träbänkarna därute.
Vi satte oss samtidigt mittemot varandra och Jens satte sig bredvid mig. Jens är som en stor, glad björn som oroar sig om jag är någorlunda tyst. Ibland kramas vi och ibland skrämmer han mig i korridoren och ibland får jag lådor att sparka på i labbet. Vi tycker om varandra jättemycket.

”You didn’t take any of the bacon frittata?” frågade jag fågeln när jag tog mig en titt på hans tallrik.
”Ah there was bacon?” sa han och tittade på min mat, ”didn’t see it but that’s alright, I had bacon yesterday”. Vi tycker om bacon båda två, som allting annat vi har gemensamt.
”You had bacon yesterday?” frågade jag och plockade upp en halv körsbärstomat med gaffeln.
”Yea, bacon and beans” svarade han och log åt minnet.
”Mmmmm” sa vi samtidigt och blundade, kände baconlyckan.

De andra hade någon konversation om barn, fågeln tittade på mig förvånad, hans blick inställd på en ”what the hell are they talking about?”
”Some kids talk.. soo what are you doing this weekend?” passade jag på att fråga.

”Don’t have any plans really” sa han lättsamt och jag hoppades innerst inne om jag kunde lura med honom på en öl eller tre efter jobbet idag. ”I’m gonna go canoeing on sunday with some friends but other than that..” sa han och ryckte på axlarna, ”what are you gonna do?”.
”Don’t know really. On saturday I’m invited at some party with some people that Maria (spanjorskan) met, some dude that wears a suit and drives a motorcycle. I was thinking of going and seeing what the fuss is about” sa jag och ångrade mig i samma sekund, jag vet inte om jag förstör saker för mig sjäv genom att prata om andra killar. Jag kanske ger intrycket av att jag inte vill att något ska hända mellan mig och fågeln, att det som hände var en engångs grej. Men samtidigt vill jag inte lura mig själv och börja bygga förhoppningar. Ibland känns det som om det inte finns någon annan än vi två i rummet och ibland kan han vara så kall mot mig. ”Ohh I’m done, I’m so stuffed now” sa jag och la ner gaffeln, lutade mig tillbaka i stolen och försökte att andas efter maten.
”You know we pay by weight” sa fågeln som såg att hälften av min mat var kvar på tallriken.
”You wanna have this discussion again?” frågade jag och refererade till förra årets bråk mellan mig och honom.
”Yeah” sa han lite irriterad i rösten.
”Want a chocolate?” sa jag med min lenaste röst och puppy eyes. Höll upp min geisha chokladbit och försökte att distrahera honom. Han log och krisen var nästan avverkad.
”You cannot bribe me with chocolate” sa han flörtigt och försökte att hålla god min men jag såg hur det glittrade till i de där grönblåa ögonen.

”Oh really, what can I bribe you with?” sa jag och lutade huvudet på snedden, såg alldeles oskyldig och söt ut i mina vita klänning.

”There are better ways, be creative” sa han och halvblinkade, tittade på mig utmanande. Jag blev nervös, vad syftar han på nu egentligen, jag kan bara tänka på en grej och det involverar mig naken ovanpå honom.

”Hmm.. don’t know how to bribe east germans, never tried that before” sa jag som om de där dirty tankarna aldrig hade slagit mig.

”There are ways” sa han flörtigt igen och lutade sitt huvud lite på snedden. Fågeln spelar samma spel som jag här, insåg jag ganska så snabbt.

”Oooh I know, I know your favorite candy” sa jag entusastisk. ”Haribo stjernemix, the white ones!”. Fågeln såg imponerad ut, fast kanske lite besviken över att jag bytte samtalsämne till mat.
”Candy is not gonna do it” sa han och skakade på huvudet.
”G and T?” nämnde jag och såg sådär söt ut igen.
”Ohh..that might do it” sa fågeln som såg drömsk ut igen.
”Anyhow..I’m giving up now,  cannot take the food anymore” sa jag och reste mig upp, samlade mina grejer på brickan och rätade min klänning. Fågeln såg ut i en halvsekund att ha någon slags panik i blicken, tittade på mig med snälla ögon som om han ville ställa en fråga.
”Hey Nat coffee later?” frågade han förväntansfull.
”Out in the sun?” sa jag flörtigt igen och log mot honom.
”Yeah” svarade han glad igen och reste sig upp han också.
”Want a chocolate?” sa jag och viftade min geisha framför honom igen.
”Haha no..although bring it along for the coffee” sa han och höll på att gå före mig.
”Okay but don’t have any pockets” sa jag och han fattade vinkeln direkt, tog chokladen från mina händer och la den i sin ficka. Och sen log han mot mig och gick mot brickinlämningsstationen. Jag gick efter honom och såg att han hälsade på en bekant till oss vid dörren, han tittade på mig och jag förstod att han inte kunde gå samtidigt som jag.
”I’ll see you over there” sa jag och signalerade med huvudet tillbaka mot vår byggnad. Han nickade och jag vände mig om, gick snabbt och förföriskt och hörde hur fågeln skyndade sig för att säga hej då. Kunde känna hans blick bakom mig hela tiden men jag vände mig inte om en enda gång.

4 comments
  1. Elena said:

    Det händer grejer… =D

  2. Sofia said:

    bara älskar när du skriver om dej och han såhär haha så himla spännande, klickar in jämt o hoppas på nåt nytt! o inte bara om de, alla dina inlägg är bara så bra o roliga att läsa :)

    • Tack söta, blir så glad alltid när jag får läsa så goa kommentarer <3 <3 <3!
      Jag och fågeln verkar leka katt och råtta leken just nu, vet inte om det leder någonstans men det är roligt längs med vägen..fågeljäveln haha :p

Kommentera

