A fun blog list

citygirl

1. Om du fick välja att leva i en tv-serie, vilken skulle du välja att leva i då?

Sex and the city alla gånger. Det är den enda tv-serien som jag har sett om och om igen och aldrig blivit uttråkad. Kanske för att just nu det är så jag föreställer mig att livet är som bäst, att man har sina närmaste vänner som man träffar/har kontakt med dagligen. Man hänger på bra restauranger, caféer, barer, umgås, man har bra jobb så att man har stabil ekonomi, shopping, hångel, het sex, massa skor och bäst av allt några underbara vänner som förgyller ens dagar och som finns där i alla väder.

2. Vad ville du bli när du blev stor när du var barn?

Jag skulle bli rymdtekniker för att jag var så fascinerad av rymden, ingenjör för att min pappa är det, genetist för att manipulera gener och förstå sjukdomar, läkare för att människorkroppen har alltid intresserat mig och för att jag ville så gärna gå med i läkare utan gränser och hjälpa folk i nöden, göra skillnad, astrofysiker för att jag ville förstå världen och universum och för att det är så osannolikt att vi är det enda livet i ett oändligt universum, VD för ett företag, ledare. Jag tror att jag blev en blandning av allihop, mer eller mindre.

3. Vilken är din favoritdoft?

Just nu är det Dior – Dolce Vita. Jag älskar parfymer, för mig är en ny doft som en ny förälskelse. Min bästa stund på morgonen är när jag sprayar parfym på nyckelbenen och ett spray i varje handled precis innan jag lämnar lägenheten. I början blir jag så kär och besatt av min parfym att jag går och sniffar på handlederna för att få en liten kick i kroppen. Tills man blir van vid doften och inte känner av det längre. Då avtar känslorna, jag blir dragen till en ny doft och förälskelsen börjar igen. Det är väldigt sällan som jag köper samma parfym en andra gång då det finns så mycket därute att upptäcka och oftast hittar jag något nytt innan flaskan är slut så jag har en ganska stor parfymkollektion här och i Sverige men Calvin Klein – Beauty och Dior – J’adore och Dolce Vita kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta.

4. Om du var en stor stenbumling, var skulle du vilja ligga still då?

Vad är en stenbumling? En hög med stenar? En stor sten? Om jag var en såndär då eller vadsomhelst så hade jag velat vara placerad någonstans nära havet där jag får se solen gå ner på kvällen, känna doften av salt och se många färjor lämna hamnen.

city

5. Du får veta att jorden kommer gå under om tolv timmar. Vad gör du?

Då går jag och kramar min familj, hittar på konspirationsteorier och skickar massa kärleks-sms till mina närmaste vänner. Ibland är man så dålig på att säga hur mycket människor betyder för en men Ines, Caro, Sanna, Emelie, Hanna, Sølver, Mats, Fågeln – ni gör fan det här livet värt att leva!

6. Vad tror du skulle vara annorlunda i ditt liv om du var av det motsatta könet?
Jag hade haft en penis, det hade öppnat många dörrar. Jag tror att det hade varit mycket enklare att avancera i karriären och få chefspositioner. Som kvinna i en mansdominerad branch är det väldigt svårt att klättra uppåt, det finns alltid någon man som tas mer seriöst och som är din chef. Jag vet inte varför man ses som ett hot och måste tas ner på jorden igen men för mig som är ung kvinna, attraktiv, trevlig och bubblig och går klädd i färgglada klänningar och korta kjolar är det väldigt svårt att tas på allvar och jag känner att jag får alltid slåss för mina åsikter/för att det ska bli min vilja på jobbet.
 
 
7. Vilket är ditt favoritverktyg?
 
Det finns en såndär skruvdragare på jobbet som jag har döpt om till Ludvig. Jag känner mig som en power woman när jag håller den i handen och sätter ihop delar innan mina experiment. Nat the engineer.
 
 
8. Vad gör du om tio år?
Om tio år är jag nästan säker att jag sitter i en ledande/mäktig position på arbetet. Jag har då förmodligen börjat fundera om att starta ett eget företag och kanske gått en MBA utbildning (management and business administration). Alternativt jobbar som business developer eller som utsänd overseas som VD på ett spinoff företag.
På den privata sfären har jag kanske något stabilt att komma hem till, har träffat någon väldigt speciell, någon som vill se världen tillsammans med mig och som inte räds kvinnor i ledande positioner. Men jag känner mig inte alls lika säker på den privata sfären som jag gör när det kommer till karriären.
 
 
9. Vilken är din bästa danslåt?
Just nu är det Daft Punk – Lose yourself to dance
10. Om du var skitbra på att sy, vad skulle du sy då?
En snygg svart kappa till mig själv, några A-linjeformade klänningar och kanske några roliga kläder till lillasyster.
 
 svalor
 

11. Hur skulle du hantera det om du vann typ 108 560 000 euro?

Jag hade nog höjt på högra ögonbrynet och sagt ”ehhh?”

 

12. Vad tycker du om ordet hen?

Jag tycker att det är ett bra ord som behövs men jag måste bara vänja mig att använda det utan att tänka på om jag sager rätt eller fel.


13. Vilket är ditt bästa recept och varför, får vara mat eller bak?

Lyxig kladdkaka: Smält 200g mörkchoklad (70%) med 200g smör på låg värme i en kastrull. Vispa ihop 4 ägg tillsammans med 1 dl sockerersättningsströ och 1tsk vaniljpulver luftigt med en elvisp. Släng i choklad-smörblandningen och vispa en stund till, det blir som fluffigt tjockt smet. Häll i en springform och grädda i ugnen i 200 grader i 6 minuter. Sen låter man det svalna lite. Det blir som bakat chokladmousse. Extremt gott!
Varför: för att jag blir så lycklig av mat


14. Vad tycker du om köttkonsumtion?

Jag har ingen åsikt egentligen, jag är ingen stor köttätare men till de som är det så vill man inte begränsa hur de väljer att leva sina liv. Jag får ofta dåligt samvete när jag står över slaktdisken på supermarketen och mår illa av allt rått kött, tänker att dessa var levande djur en gång i tiden. Jag är medveten om att köttkonsumtion sliter på miljön/klimatet och jag tycker att det är bra att det finns en debatt, att man diskuterar alla aspekter av frågan och på en individnivå att man kanske forsöker att minska sin köttkonsumtion och äter vegetariskt lite oftare.


15. Är du beroende av något?

Kaffe, Coca Cola Zero, allergitabletter och astmainhalator.


16. Vilken musik triggar din nostalgiska sida mest och varför?

Ahhh.. The National, Lana del Rey och Keaton Henson. Sorgliga nostalgiska låtar som tar mig tillbaka till hjärtesorg, till tårar mitt i natten, till att gråta i fester. Till honom som gjorde mig så ledsen, som tog mig sönder och gjorde mig trasig. Någon slags bitterljuv nostalgi för jag var så ”connected” till mig själv, till mina känslor. Jag mådde så dåligt, jag var så förtvivlad. En känslostorm, att man är kapabel till att känna så mycket, det är väldigt fascinerande.


17. Vad gör dig riktigt förbannad?

Folk som endast lyssnar på sina egna argument trots att man försöker att förklara en annan synpunkt. När man bara möter en vägg, när folk inte ens anstränger sig att förstå – då tappar jag förståndet.


18. Har du något riktigt bra husmorstips?

Jodå, hur man blir av med nässprayberoende: När man är sådär täpp i båda näsborrar och behöver nässpray för att andas trots att man inte är förkyld längre, ja då ska man inte gå cold turkey på nässprayen för att bli av med beroendet för då får man abstinens och lider (avlider) i tre dagar minst. Man ska trappa ner, dvs, spraya ena näsborren som vanligt och låt den andra vara täppt. Man kan fortfarande andas på ena sidan och sedan om några dagar kan man sluta helt. MVH nässprayberoende i flera år.


19. Finns det någon reklam du tycker är riktigt bra?

Den där reklamen med massa studsande bollar i olika färger som gick på tv för några år sen (har inte haft tv på ett och ett halvt år nu så har ingen koll på vad det går för nytt). Men den med studsbollarna alltså, jag blir alltid så glad varje gång jag spelar den på youtube.



20. Är du lik dig nu, som du var när du var barn?

Ja det är jag på många sätt. Jag har kvar kämparandan i mig och min starka vilja. Stora gröna ögon, ett smittande skratt och ett stort hjärta. Det som har förändrats är att jag vet mycket mer om mig själv, om vem jag är och var jag drar mina gränser. Sedan att jag är mycket mer nedtyngd av årens sorg nu, jag var så mycket gladare när jag var barn. Men jag blir så glad när jag konstaterar att jag inte har tappat barnet i mig. Lilla Nat får komma ut och leka då och då utan att skämmas för ålder och sådana begränsningar som samhället låser oss i.

 

Kommentera

