When I went to the point of no return, pt 2

tumblr_m6j0epWTcl1rwsq0no1_500_large

Vi satt där på träbänkarna och drack tills eftermiddagen blev till kväll och tills klockan närmade sig tio. De skulle stänga stället klockan tio sa de och jag hade kommit halvvägs på min andra ölsejdel, satt mellan Bjørn och Klint denna gången. Birdie som fortfarande satt mittemot oss tog fram en t-shirt från sin väska.
”Nat, look what I have” sa han och höll upp den. Jag tittade nyfiket på tröjan och såg ganska så snabbt att det var hans födelsedagspresent från mig, Caro och Sølver förra året.
”Ahhh is it the ”bird is the word” t-shirt?” frågade jag alldeles exalterad och räckte ut händerna för att få tag på den.
”Yees” svarade han nöjd och räckte den till mig över bordet. Jag höll upp t-shirten i luften och tog på mig den sen, för att jag kände för att göra så. Och kanske, kanske någonstans djupt inuti där ingen får titta eller veta något om, så ville jag nog visa för de alla att ingen annan känner fågeln lika väl som jag, att vi har ett speciellt band mellan oss, att de inte kommer att förstå sig på oss. När man är så full som jag var då, vågar man erkänna att det finns lite mer däremellan än bara vänskap. Det hade jag totalt förnekat idag, även för mig själv.

”Should we go somewhere else after they close?” frågade Silvia som också verkade på party humör.
”Yess!” ropade jag glatt och höll uppe händerna i luften. Superentusiastisk Nat till allting. Silvia och Birdie skrattade samtidigt. ”I seem to have a very positive attitude today towards everything, Now it is the time to ask me anything and I won’t say no” konstaterade jag och Silvia brast ut i skratt igen. Fågeln skrattade och ryckte på axlarna samtidigt, ”I’m not commenting on that”.

Jag insåg vad jag just hade sagt, ”Nooo..I don’t mean anything..some things are off limits!”.
”So where do we go, Vesterbro or Kødbyen?”
frågade fågeln och växlade sin blick mellan mig och Silvia i väntan på ett tecken. De andra som var med oss ville gå till en bar på vesterbro och vi följde efter. Lana fick låna min cykel och jag åkte bakom fågeln på hans, höll mig hårt bakom honom och vi småpratade hela vägen till baren.
”Hey don’t throw me off, I’ve got a festival to attend next weekend and I don’t wanna have any broken bones” gnällde jag där bak när vi cyklade över någon trottoarkant och jag kämpade med att hålla mig kvar på cykeln.
”I won’t, I know what I’m doing” sa fågeln med sin trygga röst och jag litade på honom, kände lugnet infinna sig och någon känsla av glädje, nästan som Bonnie & Clyde på äventyr. Natten var ung och min gula regnjacka var nästan självlysande i mörkret och min blåa klänning fladdrade med vinden. Någon timme innan hade Birdie tagit på sig min jacka för att skoja till det medan vi satt och drack öl och jag fick skrattattacker.

Vi kom till baren och gick in. Det var stort och mysigt inrett samtidigt, några av oss stod vid baren och några andra, Birdie inklusive gick och satte sig på sofforna. Sølver skulle beställa öl till oss också och en lång, snygg kille ställde sig bredvid mig. På något sätt, som alltid i barer när man känner sig social och glad, pratar man med främmande helt obehindrat. Han var 31 år och precis tagit sin läkarexamen. Dansk som någon gång hade haft någon norsk flickvän och även bott i Olso. Medan han pratade norska med mig och jag studerade hans ansikte och täkte att den här hade jag kunnat tänka mig att dejta hälsades vi hej då och han gick tillbaka till sina vänner. Jag och Sølver tog vårt öl och gick mot de andra på bordet. Sølver skulle ut och röka och jag satte mig på Jacobs knä i brist på plats.
”Nat are you sure you wanna sit there, his hands are all over you” sa fågeln och log ett evil smile.
”What, he has a girlfriend, we’re just friends” sa jag alldeles förvirrad och fågeln ryckte på axlarna som om han inte trodde på vad jag sa. Och ja, Jacob klängde lite för mycket på mig så jag hoppade upp och satte mig på Birdies knä istället. ”And do not molest me thank you very much” sa jag och spelade irriterad, fågeln skrattade och jag började prata med några andra vid bordet.
”What happened to tall boy over there?” frågade fågeln och vi tittade samtidigt båda två åt den där snygga killens håll.
”I dont know..we just stopped talking” sa jag med ryggen mot fågeln och lutade mig bakåt. ”Did I scare him or something?”
”I don’t know..but people in bars you know..” sa han bakom mitt hår.
”I know..but what the hell I am not looking for any relationship anyways, I just wanna have fun” sa jag och ryckte på axlarna, gosade in mig ännu mer mot fågeln som inte verkade protestera och tittade ut mot människorna. Oventandes om att om några timmar skulle jag stå på en korsning, tätt intill honom och han som lutar sig närmare och kysser mig för andra gången den kvällen.

8 comments
  1. Mathie said:

    ahh cliffhanger. Gillar fågeln starkt.

    • Check part 3..haha fågeljäveln alltså <3

  2. Isabella said:

    Sååå nyfiken på fortsättningen!

  3. sofia said:

    men åhh! längtar till nästa del!

Kommentera

