The new sofa

tumblr_mhe0l9voVS1rlkk0no1_500_large

Det stod ett stort paket mot väggen i form av en soffa utanför vårt mötesrum längre ner i korridoren. Jag stirrade på avstånd och sedan gick in i kontoret för att informera Klint och Sølver. ”Soffan är här” sa jag på svenska, de har insett att jag förstår vad de säger till mig på danska så vi pratar mestadels svenska/danska tillsammans och engelska däremellan.
”Huuh?” sa Klint förvirrad som inte riktigt förstod vad jag sa.
”The new couch is here..does that mean that we get the old one here in our office?” sa jag förväntansfull. Sedan vi har flyttat grejer omkring och fått fler kontor längs med korridoren har allting sett så rörigt ut, i väntan på något. Sladdar och papper överallt och hål i väggen från smartboarden som fanns där innan.
”I guess so..” sa Klint och Sølver nickade samtidigt. Jag tog mig mot labbet och några minuter efter såg jag folket gå mot den nya soffan. Nyfikenheten tog över och jag gick också mot mötesrummet. Klint, Sølver, Mikkel och Per, vår VD, var där.
”It is yellow, wow” sa jag och gick fram och satte mig för att testa om den var bekväm. Soffan var i tyg, något typ utav vävd ull i en currygul nyans. ”Oh it makes you dizzy if you sit and stare at the fabric from close by” sa jag och drog min hand över armstödet.
”That is only because you’ve been to festivals Nat” sa Per med retig röst.
”Oh that was days ago” protesterade jag från soffan. De andra stod bara och tittade på apan som utforskade ett nytt territorium.
”No I see what Nat means about the fabric making you dizzy” sa Mikkel som stod vid sidan av mig och närmade sig sofftyget han med. Jag hoppade upp från soffan och ställde mig bredvid Per för att beundra soffan på avstånd.
”I like it. It is very nice with some color around here” sa jag till Per och han log. ”Yeah” sa han alldeles nöjd, han brukar förlita sig på min smak oftast.
”Oh wow it is yellow” sa Chi med lite av en besvikelse i rösten. Hon hade precis kommit in i rummet.
”Yellow is the new black” sa Per och vi skrattade båda två.
”Whaat..yellow is the new black” Chi såg helt förvirrad ut och förstod inte skämtet. Jag skakade på huvudet och tittade bort, Per uppfattade det direkt och skrattade ännu högre.
”It is curry yellow, like the color of the dress I’m gonna wear at Sølver’s future wedding I’ve been told” sa jag och tittade mot Sølver som skrattade åt det hela. Han och Caro skämtar om att ingen kan se bra ut i currygult och överskugga bruden. Per tycker att det är så himla roligt med skvaller om Sølver och Caro och ser sådär alldeles förväntansfull ut varje gång jag drar referenser till dem.
”Who is getting married?” frågade Birdie som också precis hade kommit in i rummet.
”Sølver is getting marriiiieeeed?” sa Chi helt förvånad och förstod inte skämtet denna gången heller.
”Yes, please spread the word!” sa jag sarkastiskt och började skratta själv. Per höll på att knäckas av skratt, damage is done, jag lämnade rummet.

Kommentera

