Games of Nat and Birdie

sungl

Det blev lunchtid och jag reste mig upp från sätet, promenerade iväg ett kontor bort där Ingrid satt alldeles ensam nu när professorn är på besök i Korea. Hon lämnade allting hon sysslade med vid datorn när hon fick syn på mig, plockade upp sina egna nycklar och följde efter mig ut i trapphuset. Vi var först vid buffen och småpratade på svenska och norska, jag vet inte vad det är med mig men ibland byter jag helt dialekt och omvandlas till smålänning.
”Nat, ah vad det er dejligt at høre dig tale svensk!” sa Mikkel som hade radat upp sig på andra sidan av buffén.
”Nå..tack. Det er nemmere at tale svensk når man taler med folk fra Norge” svarade jag på hackigt svensk-danska.
Vi gick ut till träbänkarna utanför och jag och Ingrid satte oss på varsin sida. Bordet började fyllas upp med folk som kom ut en efter en och jag såg Birdie som skyndade sig och satte sig bredvid mig där det fanns minst plats. Glädjen i att Birdie vill alltid sitta bredvid mig, vi är liksom joined to the hip.

”So I can confirm the rumours from last time” sa han och jag förstod genast att det handlade om Game of Thrones, det vi pratar om varje dag på lunchen. Ha läser böckerna och jag kollar på serien och nu har han läst mer än vad jag har sett så vi måste koordinera oss så man inte förstör för den andre.
”What rumous..Catelyn?” frågade jag kort, vi förstår båda två vad det handlar om.
”Mmmm..it is true” svarade han alldeles nöjd.
”And what else?” frågade jag entusiastiskt och insåg att jag hade helt vänt min kropp mot birdie för när han finns omkring finns det ingen annan.
”You really wanna know?” frågade han med sin lenaste röst.
”Yeees..otherwise if you don’t tell me I’ll google spoilers myself” svarade jag helt betagen.
”Okay then..” sa han och började berätta om allting han hade läst i böckerna. Jag lyssnade och nickade och kom med kommentarer här och var. Egentligen så tror jag inte att det är historien jag vill höra om, det är för att birdie blir så glad över att få berätta om det han läst i böckerna för mig. Och han blir som ett litet barn som skyndar sig för att säga allting utan stopp och för att han lägger in spänningspauser här och var och väntar på min reaktion. Det finns inget bättre i världen än att se Birdie glad och jag försvinner i en annan värld av harmoniska vibbar där bara jag och Birdie är en del av.

”And you know who is at the wall? Stannis!!” sa Birdie och hämtade andan.
”Stannis Baratheon is at the wall, jeez war is about to break loose” sa jag imponerad och vi stirrade på varandra båda två med stora ögon i några sekunder av medhållande.
”What are you two people talking about?” frågade Chi, en kinesisk tjej som började hos oss för tre månader sen.
”Game of Thrones” svarade vi samtidigt och väntade på något slags igenkännande från henne.
”Is that supposed to be some kind of game?”
”It is a series” svarade jag, ”a really good one”.
”And books” la Birdie till, ”Nat is watching the series and I am reading the books and now I’ve just read past her”. Vi återgick till vårt prat om game of thrones och plockade upp konversationen vid Stannis, för att sedan börja prata om Daenerys Targaryen, för att det är så himla mycket girl power om henne.
”What are you talking about, I am not following anything” gnällde Chi igen på mig och Birdie. De andra har lärt sig att stänga av pratet sedan första gången vi började diskutera det hela, oftast med ett ”there they go again those two”.
”Game of thrones” svarade vi båda två och fortsatte på vår konversation.
”And they totally ignore my questions..” sa Chi till tjejen som satt bredvid henne och jag och Birdie tittade förvirrade på varandra.
”But we’ve just told you what it is!” sa Birdie och det lät så fint att höra honom använda ordet we, så fint att jag ville inte ens erkänna det för mig själv.

Kommentera

