Summer talks

large

Vi satt på kyrkogården, på en grön gräsplätt omringad av höga träd. Solen trängde in mellan grenarna lite överallt och det bildades runda områden av sol och skuggor omkring. Kyrkogården är delad i många smala stigar som leder till nya skyddade områden av sol och skugga. Jag ville absolut sitta där med de andra människorna för att jag råkade spana in en snygg kille några meter bort och när ska man vila ögonen på ett par snygga axlar med tillhörande nyckelben om inte på sommaren?
Ingrid och Maria gjorde inte motstånd, båda två i förhållanden så det kvittade för de var vi satt. När jag tänker på det så är nästan alla mina vänner här i Köpenhamn i förhållanden och jag är den som är kroniskt singel. Några som precis blivit ihop och sitter fastklistrade vid varandra och några som har varit ihop i flera år och vill gärna umgås med andra, ensam blir man inte som tur är.

”This is so nice” sa jag flera gånger när vi satt på alla tre filtar och delade på en låda med gröna vindruvor, kanelgifflar och chokladkakor. Jag som var färdig med min antibiotikakur drack en indian pale ale från Nørrebro brygghus, en microbryggeri i närheten och Ingrid kände sig inspirerad och konverterade till ale hon med. Maria som inte har mått något bra heller på grund av magproblem drack en kaffe.
”It really is” instämde Maria med sin spanska accent, ”I am so happy that we came out here today”.
”Mhmm”
sa Ingrid på samma noter medan hon plockade fram en cigarett och en guldig tändare.
”So are you guys going to the barbeque at 5?” frågade jag högt. Silvia hade skickat sms innan om att några skulle träffas vid Nørrebroparken och grilla på de offentliga grillarna som finns där.
”I am not sure, I have to send in some phD applications” sa Maria och hennes blonda hår uppsatt på en sidosvans fladdrade litegrann i den lätta sommarvinden.
”I don’t know either” sa Ingrid som ryckte på axlarna samtidigt.
”Hey hey, I was counting on the two of you to come..it is such a nice day not to spend it outside” protesterade jag och viftade med armarna i luften. Jag vill inte tråka därhemma på de få sommardagar som vi får i Danmark.
”Maybe just for a little while” sa Maria som verkade lockad av tanken.
”Yeah I wasn’t thinking of being there for too long either. But maybe go there, say hi to the people, eat some BBQ food and just hang out for a couple of hours”.  Jag ville så gärna att de skulle med båda två.
”Well I have some salad at home that I could bring..” sa Ingrid och jag flinade alldeles nöjd när jag insåg att båda hade ändrat sig från ett kanske till att de skulle komma på grillningen vid Nørrebroparken.
”I need to go home and put some more clothes on, it is getting a bit chilly. I could pass by Netto on the way back and buy some stuff..” sa jag.
”Maybe sausages?” sa jag och Maria samtidigt och sedan skrattade för att vi var i samma tankar.
”And bread..” sa Ingrid och alla tre sa högt ”jaaa..” medan tanken på varmt bröd tog över alla sinnen.

Telefonen ringde och Ingrid svarade, någon som frågade var hon var och jag antog att det var hennes pojkvän. Medan hon pratade norska i telefonen räckte jag mig fram till vindruvorna och Maria till sina favoritkakor som hade börjat smälta i solen.
”It was my friend Hannus that called” sa hon entusiastisk, ”he said that he has some tickets to Bon Jovi tomorrow, do you guys wanna go?”
”Yeees!”
ropade jag högt, också alldeles entusiastisk och det blev bestämt att vi skulle gå på konserten. Ingrid ringde tillbaka till sin vän och jag tittade på träden som rörde sig i vinden. En sådan vacker dag och inte ett enda moln av bekymmer på min himmel, hoppas att resten av sommaren håller sig såhär.

Kommentera

