A sixth sense

 large

Det regnade ute när jag cylade tillbaka från busshållplatsen till vår byggnad. Vi hade precis varit på möte, jag och Bjørn och jag hade skyndat mig tillbaka för att hinna med lunchen vid två tiden. Kände mig så alldaglig och sliten, matchade vädret i det gråa. Regnvattnet hade trängt sig innanför skinnjackan, mellan lagren av kläder och jag kunde höra min mammas ord eka i mitt öra, ”jag har då aldrig träffat någon som missköter sin hälsa lika mycket som du, cyklar i regnväder och sitter där och torkar i det blöta”. Jag som svor och lovade mig själv att börja ta lunginflammationer på allvar, här är jag cyklandes i motvind där håret är det enda som skyddas från regnet genom hjälmen. Men någon minut till och jag kommer snart till receptionsdörren, till Marie, the almighty evil sekreterare som försöker att ignorera en varje gång man går förbi och jag som ropar glatt ”god dag Marie..!”. Hon kan inte låta bli att säga god dag tillbaka och om jag är på riktigt på det humöret så går jag fram till henne och berättar någon rolig historia, hennes favorit är den om att jag blir nervös varje gång jag ska besöka posthuset. Ibland bokar jag mötessalar genom henne och ibland går hon till dörren där bak och låser upp den med en nyckel för att ta fram en penna till mig, ”for you my dear I’ll get a new one!”.

Jag tar hissen upp till tredje våningen och ser som bekant den stora tavlan på väggen mittemot hissdörren. Släpar efter fötterna till kontoret där Sølver sitter ensam för att Klint är hemma med feber och klagar om den dåliga luften därinne. Lämnar cykelhjälmen på skrivbordet och tar av mig jackan. Går mot kassaskåpet som numera står placerat i vårt kontor och hämtar ut min dator. Samma procedur, koppla in sladdarna, slå igång datorn. Allting är sig likt i en regnig onsdag i Köpenhamn.
Allting, förutom att på andra sidan korridoren, placerad mot glasväggen, sitter Edward och endast en smal korridor och två halvfrostiga glasväggar skiljer oss åt.
”Did you see who is here?” frågade Sølver för att göra mig uppmärksam på situationen.
”I smelled him before I saw him!” sa jag lite lätt uttråkad och plockade upp mina nyckar, signalerade till Sølver med huvudet mot dörren och studsade ut i korridoren för att gå till kantinen.

Kommentera

