Asthma

large

Jag vaknade klockan fyra inatt i panik. Lungorna var helt blockerade, jag kunde inte andas. Fick ingen luft, bara lite med toppskiktet, det gick liksom inte längre ner i lungan. Åh herregud, vad ska jag göra, gick upp, drack lite vatten, försökte att hosta. Det hjälpte inte så jag tog två alvedon mitt i natten och la mig i sängen igen. Tänkte att jag skulle dö i sömnen och ingen skulle hjälpa mig. Konstigt hur man vill leva när man är nära att dö medan i vanliga fall är man mer än redo att hoppa av från livtåget. La några höga kuddar mot väggen och sov sittandes, det hjälpte lite iaf. Tänkte att så fort klockan slår åtta imorgon och om jag har överlevt så ska jag ringa till doktorn och boka en akuttid. Om mina lungor blir värre så kommer jag snart inte att kunna andas alls och om det är något som skrämmer mig är att kippa efter luft, klarar inte av det psykiskt.

Morgonen kom, jag levde, mina lungor mådde lika dåligt så jag ringde och lyckades inte komma fram förrän en halvtimme senare. Hade googlat upp vad lunginflammation hette på danska och även några andra ord som kan vara bra att ha såsom förkylning, ont i halsen osv. Läkaren skrattade när jag sa helt i panik att jag trodde att jag hadde fått lunginflammation, förmodligen för att jag lät som en förvirrad svensk som vanligt. Jag fick en tid kvart i tolv och började förbereda mig mentalt på att cykla dit och inte svimma på vägen. Väl där svettades och darrade jag samtidigt och sjuksköterskan höll på att värma upp mina händer för att sticka i ena fingret.
”Här tryck mot den så det slutar blöda” sa hon till mig medan hon gav mig en bomullstuss, jag var nästan svimfärdig av att se blodpölen som hade bildats kring mitt finger, sprutor och blod är inte min grej. Hon gick för att hämta läkaren som skulle lyssna på mina lungor och lämnade mig och bomullstussen ensamma. Jag plockade bort den efter ett tag, en perfekt hjärtform hade bildas på den av mitt blod. Har aldrig hänt mig förr så jag log och ville inte slänga den. Ville visa sjuksköterskan vad som precis hade hänt men varken hon eller läkaren la märke till min lilla tillfälliga glädje.

Det visade sig att jag hade förhöjt CRP-värde så jag visste att jag skulle åka på penicillin ändå.
”Dina lungor är blockerade längre ner” sa läkaren på danska, ”blodet kommer inte hela vägen ut och det låter även som om du har astma, det piper i bröstkorgen”.
”Jag astma? Jag har aldrig haft astma förr” sa jag lite rädd, lunginflammation var jag beredd på men inte astma.
”Det kan vara på grund av lunginflammationen, eller den höga pollenhalten i luften men du behöver en inhalator så att du inte hamnar i samma situation som imorse” sa han helt övertygad. Jag satt där och nickade med huvudet och hoppades att det stod en beskrivning på hur man gör med en inhalator eller om det kanske finns en video på youtube. De skickade mitt recept elektronisk och bad mig vänta en timme innan jag gick till apoteket. Jag tog mig till Nørrebrorunddelen och satte mig på ett café utomhus, drack en kaffe och frös om fingrarna. Väntade på att klockan skulle bli ett, tittade på alla som cyklade förbi. Och inte en enda gång tittade jag på andra sidan gatan där han väntade på mig när han kom tillbaka från USA.

6 comments
    • Mår mycket bättre nu fina och är färdig med antibiotikakuren så jag hoppas att förkylningen och allt detdär med lungorna försvinner helt snart. Puss <3

  1. linnea said:

    Va tradigt :/ hoppas det försvinner med lunginflammationen. Hoppas att du mår bättre så snart som bara den. Jag har grävt ner mig i skolböckerna & ångestar sönder & samman över de fyra tentorna som är på ingång. Ont i magen & illamående på det. Ibland suger livet va? (Behöver påminna mig om att jag faktiskt gör det här frivilligt!!)

    Bli frisk snart. Skickar lite energi till dig (:

    • Hej är du färdig med tentorna nu? Jag frågade mig samma sak inför varje tenta, varför gör jag såhär mot mig själv? haha men det är värt det i slutändan, I promise! :)
      Jag mår mycket bättre nu efter antibiotikakuren men är lite orolig då jag drack ganska mycket alkohol nu i helgen och hoppas att jag inte har sabbat effekten av pillren..är liksom bakis på ett konstigt sätt och har feber..oh well hade så himla roligt iaf :) Puss

    • Lever fina, mår mycket bättre nu efter antibiotikakuren även om jag är lite orolig att jag kanske drack för mycket alkohol i helgen iom Distortion i Köpenhamn..men hade så himla roligt! Hur är det med dig? Puss <3

Kommentera

