Att välja utbildning

tumblr_ml763vY0CA1rwwtido1_500_large

Jag fick en fråga om min utbildning och vad jag sysslar med på jobbet.  Tänkte att det kanske finns fler nyfikna därute eller kanske någon som ska snart söka till universitetet och har deadline nu i april och håller på att tappa förståndet av allting som finns därute. Här kommer mitt svar.

Hej Nat!
Jag har en fråga om vad du läste på Chalmers (om jag har förstått rätt), och vad du jobbar med nu. Jag har läst din blogg i snart ett år, och har hört om destillerat vatten och pipetter så ofta, haha! Själv ska jag söka universitet, och funderar på biomedicin. Är det något du vet om eller kan rekommendera?

Hej gisl,
Jag läste på Civilingenjör Bioteknik, 300Hp just för att jag ville ha något inom biomedicin området. Jag har alltid varit intresserad av människokroppen, hur det fungerar, sjukdommar, celler, läkemedel och forskning. Så jag tyckte att bioteknik lät som något för mig. Också för att man blir ingenjör och man hade hört att det väger tungt att ha titeln ingenjör när man sedan söker jobb. De första tre åren var för det mesta ingenjörsämnen, alltså matte, fysik, kemi och programmering däremellan. Lidande rakt igenom och någon trevlig kurs som handlade om celler och sjukdomsvägar, cancer, signaleringssystem i kroppen, hur allting fungerar. Det tyckte jag var väldigt roligt. På mastern valde jag inriktningen Bioteknik (spåret biomedicine & biotechnology) för att det var den största och man kunde gå på spåret läkemedelsutveckling, jag ville in i läkemedelsindustrin. Tyckte att kurserna på mastern var väldigt roliga och man fick syssla en hel del med roligt labarbete. Men det är också väldigt forskningsinriktat och de allra flesta som går den mastern doktorerar senare efter studierna. I sverige är det 5 år av doktorerande och relativt dåligt betalt med tanke på hur välutbildad man är så man gör det av intresse, snarare än pengarna. Dock så kräver de flesta läkemedelsföretag att man ska ha doktorerat om man vill jobba med läkemedelsutveckling eller om man vill fortsätta inom akademin och jobba med forskning och bli professor en dag.

Eftersom det är en ingenjörsutbildning man får så har man ett ganska brett område och man kan syssla med lite vadsomhelst. Man blir duktig på att tänka snabbt och ta in information på lite kort tid. Man jobbar bra under press och deadlines och levererar i tid. Jag tror att när de tänkte på skillnaderna mellan chalmerister och GU-are (GU studenter som kanske läste något liknande men inte till ingenjörer), de brukade säga att när det finns ett problem att lösa så är chalmerister verkställare, alltså kan ta till sig informationen snabbt och lägger upp en strategi för hur man går till väga och fixar det medan GU-are är genuint intresserade av ämnet och vill gärna lära sig mer och tar sig tiden att fördjupa sig i det hela.

Jag tycker att man ska välja efter intresse. Om man tycker att forskning är spännande, människokroppen, sjukdommar, celler och vill gärna gå vidare och jobba med forskning så är Biomedicin eller Bioteknik väldigt bra utbildningar. Jag ville gärna ha en ingenjörsbakgrund att stå på då jag inte riktigt visste vart jag platsade in och vad jag ville syssla med i framtiden så det är därför jag valde civilingenjör Bioteknik. Om jag skulle tänka tillbaka och välja om så hade jag fortfarande valt att läsa till civilingenjör men kanske valt en master som är lite mer inriktad åt businesshållet och som kombinerar både forskning och business. Alternativt gått industriell ekonomi med inriktning bioteknik.

Tyvärr så är det inte lika enkelt att få ett jobb efteråt när man väljer en forskningsinriktad program. Då ska man typ doktorera och fortsätta inom akademin eller komma ut i industrin med en phD titel (har man en phD spelar det typ ingen roll sen vad man hade för utbildning innan). Andra typer av civilingenjörer är mer ”färdigbakta” när de kommer ut från skolan och får jobb just som ingenjörer.

En kompis till mig läser Biomedicin i Linköping tror jag och han verkar väldigt nöjd med sin utbildning och får odla benceller i labbet på sitt projekt. Att jobba i lab är roligt men för mig som är lättuttråkad så behövs det annan typ av stimulans också, exempelvis att jobba som jag gör nu, både i kontor och i labbet och syssla med både forskning och business. Men jag hade absolut kunnat tänka mig att läsa biomedicin om jag hade vetat om det för fem år sen och om det hade funnits på chalmers. Är det denna du funderar på? http://www.med.lu.se/biomedicin
Jag tycker att den utbildningen låter väldigt intressant :)

Det jag gör nu är i huvudsak att utveckla nya metoder för att rena vatten. Man jobbar i projekt, där man är två eller tre och har olika uppgifter. Själva jobbet består av att jobba i labbet och komma med resultat, undersöka grejer, exempelvis hur en viss kemikalie påverkar resultaten men också kontorsjobb där man är ansvarig för att hålla kontakten med andra företag, skapa ett nätverk, promota teknologin och företaget. Om ett halvår så kommer jag kanske att börja doktorera om det är något roligt projekt som jag vill syssla med. Det är väldigt ovisst det hela men att doktorera i Danmark tar bara 3 år -ish, jag hade inte orkat med 5 år i sverige. Just nu jobbar jag som projektledare och ska få utveckla mitt projekt så att inom en snar framtid kommer en produkt på marknaden. Det tycker jag är väldigt roligt, att ha varit med i alla de olika stegen, från forskning, till utveckling, till patentering och marknadsföring. Sen att det ligger lite i kanten av min utbildning spelar inte så stor roll då man lär sig på jobbet och utvecklas med tiden. Jag har lärt mig väldigt mycket på bara ett år på företaget.

Vet inte riktigt om det var någorlunda svar till din fråga eller om jag har förvirrat dig ännu mer men om jag ska vara ärlig så blev jag rekommenderad civilingenjör bioteknik på chalmers av min biologilärare på gymnasiet, jag kollade upp det snabbt och det lät intressant och jag bara hoppade på det och tänkte se hur det blev längs med vägen. Chalmers hade bra rykte som skola och jag ville till göteborg. Vad man än väljer så fixar man det och kommer ut på andra sidan med en utbildning som man har stundvis hatat och stundvis älskat :).

Har skrivit lite om hur jag tänkte inför att välja utbildning på ”Att välja sin väg”.

Säg till om du har några fler frågor eller om jag kan hjälpa till i valet på något sätt. Kram :)

/N

2 comments
  1. gisl said:

    Åååh jag kan inte tacka dig tillräckligt för ett sånt utförligt svar! Det är så svårt att veta vad man ska välja och vad det kommer leda till i verkligheten, när det står ungefär likadant i alla programbeskrivningar. Jag hade inte funderat på ingenjör innan, men nu verkar det kunna vara en möjlighet.
    Hursomhelst, tack tack tack tack tack tack, tusen gånger tack!!!
    Kram :)

    • Åhh hoppas att det går bra med valet, tror vad du än väljer så blir det skitbra, tyckte att biomedicin lät väldigt spännande och roligt eller om du väljer bioteknik liksom. Det blir bra längs med vägen. Tänk sen när du har valt något så är det gjort och det är bara att vänta på sommaren ;)
      Puss <3

Kommentera

