A nervous bird

tumblr_lqd41yO3Nz1qc3ouro1_500_large

Jag gick till köket, fredagar, lathet, ville se the Bird. Alltså alltihopa på en gång. Skäms ju lite över det sistnämnda, han är min vän och nej jag borde inte känna så. Hur har det blivit såhär? Går med mina tunga steg i korridoren, hade på mig ett par vårskor för att inte trötta fötterna med klackar innan festen. Mina svarta vårskor som har fått bo här i min byrå på jobbet i några veckor.

”The slushy is here!” ropade jag glatt som om jag inte alls var medveten om att han var i köket och fixade med den.
”Yes and it will be running in just a moment” svarade han och verkade vara lika glad som jag över att se mig promenera in i köket ”helt oplanerat”.
”Do you need some help with it or anything?” sa jag medan jag satte mig vid min vanliga plats på elementet vid fönstret. Lutade mig med armarna på bordet bredvid mig och nästan halvlåg med huvudet. Tittade på birdie från sidan.
”No it’s alright, I’ll fix it” svarade han lättsamt och fyllde på sin vattenbehållare med en liter vatten.
”Alright..I am procrastinating my slides so I’ll just sit here for a while”. Jag andades ut högt och tittade på vad han gjorde.
”So good news, I get to keep the apartment” sa han och lät lite ansträngd.
”What do you mean?” frågade jag lugnt och tittade på mina skor denna gången. Pekade med tåspetsarna framåt och sträckte ut ena foten.
”Well Linn is moving out of the apartment and since we both were on the contract..”, styrkan i hans röst försvann där ett tag, ”but the landlord just told me this morning that it is okay if I keep the apartment myself”. Märkligt att han går in på det ämnet, då vill han väl prata om det.
”I guess that’s good news..” sa jag medhållande. Det var så lugnt och tyst omkring oss på något sätt. De får ljuden som kom från slushy maskinen blev till surriga bakgrundsvibrationer och Birdies ögon lyste i grönblått av ljuset som kom in. Jag tror att jag var väldigt söt, sittandes där i min figurnära cremevita klänning, fjäderhalsband i blåa nyanser och puderrosa blomma till det vågiga håret. Jag tror att birdie också tyckte att det var något fint att titta på då han aldrig slet ögonen ifrån mig. Han verkade nervös, som om tanken av att prata med mig en mot en var främmande för honom också. Annorlunda i nowhere land där vi befinner oss nu. Och ibland, ibland så får jag intrycket av att han inte vågar tro att jag är intresserad av honom, att jag bara är intresserad av sådana som Edward. Så gulligt ändå och så fel man kan ha.

Han blev färdig med ena dunken där det skulle bli till frozen mojitos och såg lite lost ut, som om han inte ville gå därifrån heller.
”Why don’t you fill up the other as well so those that don’t want alcohol can have from that one?” föreslog jag.
”Good idea” sa han och verkade igång igen, ”which flavour?”
”Strawberry of course!” sa jag och det glittrade om ögonen på mig i några sekunder när jag stirrade på jordgubbskoncentratet och honom som höll armen över handtaget en liten stund för länge. Det gick inte honom obemärkt förbi och han verkade göra en mental note om att Nat tycker om jordgubbar.

”So hm..I don’t remember how much this is supposed to be diluted..hmm” och han verkade nervös igen medan han plockade upp dunken och stirrade på etiketten och verkade rastlös samtidigt, ”one to five..okay one to five, one to five..one to five” repeterade han medan han fyllde på den andra slush ice dunken. Jag satt där orörlig och tittade på honom, insåg att jag inte alls är sur på honom längre och att på något sätt så verkar jag ha överhanden här. Stackars Birdie, du behöver inte vara nervös, jag tycker om dig också. Men det sa jag inte högt, jag bara log istället och borrade in ena kinden ännu längre ner på armarna så jag var helt lutad med huvudet mot bordet.

”We should totally tell people that the strawberry one is the one with alcohol so they’ll all go for it and more alcohol for us” sa jag med lurig röst just to make conversation.
”Sorry I cannot do that, I cannot cheat people” sa han och stressade fram ordet cheat. Hans ögon såg så ledsna ut och han vände sig om mot slushyn.
”I can lie” sa jag med helt neutral röst och låtsades inte lägga märke till hans sorgliga stund, ”I’ll just do the puppy eyes and they’ll believe anything”. Kunde nästan se honom le där för sig själv, ååh birdie. Han blev färdig med blandandet och satte locket på maskinen på plats. Tryckte på Start-knappen och tittade sedan på mig med undrande ögon.

”I’ll just sit here for a while longer and stare at the slushy” sa jag med trött röst och dagdrömde om att få sitta i ett hörn och ta en power nap.
”Okay you do that” sa han med len röst och gick därifrån, helt plötsligt kändes rummet tomt utan honom men den röda strawberry slushyn roterade så fint och blandade vätskan att jag satt där och dagdrömde om sommaren och gröna löv på våren.

6 comments
  1. Linnéa S said:

    Alltså, din och Birdies grej är så himla fin och spännande tycker jag, blir så glad varje gång jag uppdaterar. Tänker liksom på dig rätt ofta, kan sitta på tåget till skolan och tänka ”undrar hur det går för Nat på jobbet nu” och såna saker, haha. Här snöar det idag, dumma New York, den här staden kan liksom aldrig bestämma sig för om det är vinter eller vår, men jag har spring break (såå amerikanskt haha) och ska äta brunch med min bästa vän och sen ska vi plugga ikapp på vårt favoritcafé och spana på killar (du skulle DÖ, Nat, det finns så sinnessjukt snygga män här i Williamsburg) och sen sent ikväll ska jag åka hem till en man som kanske har blivit lite som din Birdie (du vet, sådär när man tänkte att man kanske bara skulle vara vänner) och sova med honom för fjärde gången den här veckan innan han ska åka hem till sin familj i chicago för passover (judiska påsken) och jag fattar liksom inte vad som hände, det här skulle ju inte hända nu. Men han är den finaste, tryggaste personen jag kanske någonsin träffat och han har världens finaste bruna ögon och säger på skoj att han vet att vi kommer gifta oss en dag fast det är liksom inte på skoj. Oj, nu blev det här en hel roman, ville bara berätta för dig, Nat. Kram!

    • Men åhh, så det har hänt, du har träffat någon, ååååhhhh <3
      Jag fick hjärtklappning när jag läste detta från mobilen medan jag stod i kön till affären, herregud ljusare tider har kommit och det finns känslor..vi är inte döda från insidan och det betyder så himla mycket! <3
      Jag tänker också på dig ofta, kommer på mig själv med att räkna ut tidsskillnaden för att avgöra om du är vaken eller inte..och börjar lära mig tiderna när du vanligtvis kommenterar.. gud vad jag låter creepy haha, men jag tänker på dig ska du veta och blev så himla glad av att läsa din kommentar, du låter så glad och verkar ha det bra därborta..och bara det är bra nyheter för att fira med ett yoga pass här (tänkte hålla mig hemma och ruttna långsamt istället). NÄR får jag komma o hälsa på och dregla över de snygga männen?

  2. Åhhh jag sitter här spänd av förväntan och vill bara att det ska bli ni två. Det låter verkligen som att ni skulle passa otroligt bra ihop och han verkar genuint snäll! Din blogg är helt klart den mest läsvärda blogg jag läser och du är en så fin tjej gumman <3

    Kram

    • Åh tack så himla mycket Anna, du skriver alltid så snälla ord och gör mig så glad <3
      Jag vet inte riktigt själv vad jag vill med Birdie..ibland känns det som att det inte finns någon annan..och ibland får jag panik, bindningsångest för att det känns för tidigt, hela känslogrejen känns som för tidigt. Jag är trasig och har tänkt göra dumheter i några år till, vara singel och hata mitt liv…och ibland vara berusad och hångla med random folk.. så hade jag tänkt..men så kommer jag på mig själv med att vandra mot labbet eller hans kontor bara för att han är där..och vi jobbar ihop och jag svor att jag skulle aldrig mer bli ihop med en jag jobbar ihop med..men ååhh är så himla förvirrad. Har ändå tänkt att händer det så händer det..och händer det ingenting så kommer jag vara ledsen ett tag och sen gå vidare med mina singelplaner :)

  3. Hannah said:

    Det är så fint, det du srkriver, hur du beskriver det. Tycker att det är så spännande, och gulligt!

    • Tack så mycket Hannah, blir så glad av att läsa så snälla ord och superglad för att ni tycker om det jag skriver <3

Kommentera

