Om Mats och om medelhavet

www.jashmanuel.tumblr.com

Mats åkte till Nya Zealand i februari i år, för lite mer än en månad sen. Vi pratar varje dag på Facebook, jag saknar honom men jag tänker att augusti är här snabbare än man hinner blinka. Sommrarna har en förmåga att komma alldeles för sent och försvinna alldeles för tidigt. Vi lever i evigt höst och vinter och på något sätt så är allting detsamma trots att det händer mycket omkring en. Jag vet inte riktigt vad jag vill, vart jag är på väg. Ibland så vill jag vara ta en paus från allting, spendera ett halvår eller så hos min mormor och morfar i medelhavet och spela dominoes varje kväll. Kolla på nyheterna minst fem gånger om dagen på olika tv-kanaler och höra de bråka från morgon till kväll. Ta ut mina kära morföräldrar på middag, till den där restaurangen vid havet som är så enkel och söndrig på något sätt, där det flyger konstiga insekter ovanpå ens huvud och där jag knappt kan sitta still för att jag är livrädd att något kommer att hoppa i mitt hår och bosätta sig där. Äta den bästa fisken och dricka vittvin och mormor som pikar åt morfar att han ska ta det lugnt med vinet och hålla koll på sin diabetes. Sedan gå några meter längre bort och äta cassata siciliana, någon typ av glass som ser ut som båtar med en kärna av parfeit och ett körsbär ovanpå. Sätta mig ensam på ett café vid havspromenaden på förmiddagen och läsa en bok, dricka en espresso och bara lyssna på vågorna. Finns knappt några människor omkring då vi har olika dygnsrytmer, jag vaknar tidigt och sover inte middag, det gör de allra flesta där när solen är som högst över himlen och det är för varmt för att vistas utomhus.

Vissa grejer saknar man, annat har man blivit så främmande för. Men det jag ville säga när jag skrev om Mats är att hans flickvän gjorde slut med honom samma fredag som jag fick veta att Birdie var singel. Och Mats är ledsen, väldigt ledsen och vi skrivs varje dag. För att det är min tur nu att lyssna på honom och hur ont det gör, även om han är många kilometer bort. Och jag förundras över vart världen är på väg och hur många brustna hjärtan som finns omkring en.

2 comments
  1. Tycker ofta break ups runtom en kommer i klumpar… I höstas var det många av M:s vänner som gjorde slut. Även om jag inte kände dem så väl så kändes det sorgligt att veta hur många krossade hjärtan det var omkring en just då.
    Kram <3

    • Ja precis, det kommer alltid som en våg..och så himla konstigt nog denna gången är det inte mig. Birdie är lite svår att prata med då han håller allt för sig själv och man får vara normal omkring honom och låta honom komma till en..Mats däremot skriver rakt ut att det gör så ont och att han måre så dålgit.. Åååh..blir så ledsen <3

Kommentera

