What happened to the bird

tumblr_mggt4bjM2p1rwbth1o1_500_large

Vi var på en annan bar, borta i närheten av Nørreport. Birdie och hans vänner skulle äta middag någonstans och tanken var at vi skulle träffas någonstans i dimman. De hade redan tagit sig dit och det slog mig hur länge vi hade varit kvar på Wascator utan att märka det. Och förmodligen druckit väldigt många glas vin.
Jag sms:ade honom om att vi var där utanför och undrade vart de var.
”Come in already” skrev han tillbaka och hjärtat hoppade över ett hjärteslag, för att han var där i närheten. Himla märkligt hjärta, det hade inte gjort det i nyktert tillstånd. I nyktert tillstånd har vi bestämt att ingen får ta sig in igen, inte på detdär sättet som splittrar sönder en inuti, det klarar vi inte av en gång till.
Jag, Susse och Ingrid parkerade cyklarna utanför Zef-side, en bar någonstans. Jag var kalas redan så jag följde bara med strömmen. Fick syn på honom och gick fram och han presenterade oss för hans vänner. ”Nat you’ve met most of these guys” la han till.
”Well hello, good times!” sa jag och tänkte tillbaka på de gamla goda tiderna när vi alla gick ut tillsammans. Edward också, som var svartsjuk för det mesta.
Birdie var på avstånd där ett tag och jag var upptagen med min alkoholdimma, tittade mig omkring och fiskade efter snyggingar. Sen närmade han sig och ställde sig bredvid mig. Minns knappt vad vi pratade om, förmodligen retades med varandra om någonting. Han smakade på min drink och log ett leende som inte nådde ögonen, men vad är det med honom?

”Bird is the word, which one of those guys were single you said?” frågade jag i fyllan och pekade mot hans kompisar som en dåre.
”The icelandic guy, that’s the tall blonde one over there… and me” sa han med halvröst och tog bort sina ögon från mina, tittade lång bort mot andra främmande människor.
”What do you mean you..? whaat?!” Jag kunde inte tro mina öron, det var helt otänkbart, jag var nog för berusad för att förstå allvaret i situationen.
”Well what can I say..cheating bitch”. Han försökte att låta oberörd men åh jag hörde smärtan i hans röst. Blev helt förvirrad själv och fick kortslutning i hjärnan av den plötsliga informationen jag hade fått.
”What, how..whaat?” Jag kunde knappt formulera ett ord, tungan rörde sig fel i munnen och hjärtat slog så hårt, kände mig nästan som om någon hade slagit mig i magen.
”I am not telling you what happened. I’ve been knowing it since wednesday and hence been single ever since” sa han och hans ögon såg fuktiga ut, som om han försökte med all kraft i världen att hålla sig samman.
”How.. are you alright?” fick jag fram från min chock och tittade på honom med smärta i ögonen. Kunde inte fatta vad som hände med mig, varför jag plötsligt plågades av smärta för hans skull. Birdie, min birdie, finaste killen i hela världen, ledsen framför mig. Så ovanligt att se honom ledsen och det är precis det han har försökt att säga hela kvällen, vad som hänt med honom. Och jag som inte har förstått någonting, ingenting alls. Herregud, Birdie.
”Well you know..it kinda sucks..a lot” fick han fram med låg röst och jag stod som förstelnad på plats, min birdie såhär ledsen. Mitt hjärta brast och jag ställde mig ännu närmare honom, klappade honom på ryggen och försökte att andas själv.
”I..I am so sorry, I’m so sorry this happened to you” var det enda jag kunde få fram medan jag själv kämpade för att få lite luft i lungorna. Han ryckte till, drog sig undan med kroppen och jag förstod att han behövde avstånd, han behövde vara för sig själv. Så jag lät honom vara, började prata med Susse om något annat tills jag såg honom gå tillbaka till sina kompisar. Han såg så ledsen ut, han har sett ledsen ut hela veckan och jag kan inget göra, han är avstängd, min Birdie, inte alls min men så betydelsefull i mitt liv. Min Birdie lider och jag kan inget göra den här gången.

2 comments

Kommentera

