When you were young

735070_256357341167882_2081265376_n_large

”Were you german as well?” frågade Susse Birdie medan jag drack vin åt mitt håll och lekte med en liten pojke som hade kommit till baren med sin pappa. Han gömde sig bakom den röda tjocka gardinen som täckte dörren bakom mig och jag sa tittut varje gång jag öppnade gardinen. Han skrattade högt och jag stängde in honom i gardinen igen. Öppnade lite så jag bara såg hans ögon och han gömde sig ännu längre in mot dörren. Hindrade folk från att komma in. Fick veta från hans pappa att han hette Awesome Luis, på riktigt.
”East german, please” sa Birdie stolt över sig själv.
”Fellow communistic comrade” sa jag och höjde på ögonbryen. Birdie log och lekte med sina ögonbryn tillbaka.
”I used to wear the pioneer scarf you know”
”The blue one? I wore the red one, my mother’s of course, I was too young back then”
”The blue one only” sa Birdie, ”didn’t make it to the red one”.
”Birdie I have newfound respect for you” sa jag mitt i stunden, vi hade hållit på och retats sådär fram och tillbaka sedan vi kom till baren. Ingen annan fick sagd någonting för vi snodde all uppmärksamhet. Någonstans mitt i hade konversationen förändrats. Jag, Birdie och Susse hade bildat egen grupp och Sølver, Silvia och Ingrid pratade för sig själva.

”You don’t get laid because you don’t want to poop where you eat” sa han och gav mig den där blicken. Den som bara jag uppfattade, en pik mot förra gången när jag hade min chans med honom. Det passerade Susse obemärkt förbi men våra blickar möttes, min och Birdies och jag log lite obekvämt, det var så självklart vad han menade och nästan som om han var sur på mig för att jag inte släpper in honom.
”No I don’t anymore..altough I have pooped where I eat, remember Edward?”
”Yeah that was just weird that he actually did that..went for you that is”. Jag kände mig nästan sårad av hans ord, har tänkt så himla många gånger i min sorg att Edward är så mycket bättre än mig, att jag inte kunde nå upp till hans förväntningar och att det är därför han lämnade mig.
”What do you mean by that?” sa jag och jag tror att även han kunde se sorgen i mina ögon.
”Just that he’s such a control freak and ambitious person. Getting together with somebody you work with, kind of unprofessional, wouldn’t expect that of him” svarade Birdie ärligt.
”Yeah but at some point he was all in love and didn’t really care about anything” sa jag lättsamt och log medan jag pratade, jag vet ju att Edward var helt kär i mig en gång i tiden. ”But we kept it decent, never did anything on working hours. No holding hands or kissing”
”Yeah I know that” sa Birdie och log medhållande. ”I was together with a colleague once, we had to go on the staircase or outside on breaks if we wanted to see each other or kiss..you know without it getting weird for the other people” sa Birdie och log igen, helt charmigt och såg ut som sig själv för en stund. Jag övergick så småningom i att leka med Awesome Luis igen, där bakom den röda gardinen och mer folk kom till baren under tiden.

”The kid is playing with the drunken lady” sa Birdie som försökte sno till sig uppmärksamhet igen.
”Drunk..me? Never!” sa jag och vände mig om och fortsatte leka med Awesome Luis som nu sprang omkring min stol.
”You’ll scare the kid”
”Scare him? Kids love me and I love playing with them, look at him, he’s happy”. Awesome Luis var mycket mer intressant så jag ignorerade Birdie och fortsatte gardinleken. Jag såg hur de alla tittade förundrade på mig och hörde de prata om hur förvånade de var att jag var bra med barn. The party girl, vem hade trott.
”Hey what do you expect, I have two smaller cousins and a little sister. I’ve been taking care of kids for as long as I can remember” sa jag och tittade knappt på de andra, min blick var riktad åt Birdies håll. Han tittade intresserad och blinkade igen. Ingen annan såg det så jag log tillbaka mot honom, herregud jag är ute på farlig mark igen.
”Hey don’t you try those german charms on me, it doesn’t work anymore, I’ve become resistant to it” sa jag självsäkert. Who am I kidding, jag är helt betagen av honom men det kanske är vinet som pratar.
”Well then I have a week from now to work on those charms..now that I get to” sa han med allvar i blicken. Jag skrattade utan att riktigt veta vad han menade.

Kommentera

