Career Woman

295568_553032421396526_735557405_n_large

”Good morning” sa jag glatt när jag kom in genom dörren till kontoret. Professorn var den enda som satt där och jobbade. Han tittade upp från datorskärmen, sa god morgon tillbaka och log medan han tittade på mig. Jag är ju trots allt hans favorit.

”Everything well?” frågade han mig.
”Yes, the sun is shining and it seems like it’s going to be a very nice day” sa jag och tittade ut genom glasväggen. Bara man ignorerar snön så kan man alltid låtsas att det är vår snart.
”Yes, I don’t mind the snow as long as it is sunny” sa professorn. Vi tänker likadant.
Jag tog av mig jackan, Caro:s mössa som har hållit mig sällskap i flera dagar nu, halsduken och min tjocka tröja och slängde de över elementet. Så att kläderna är varma när jag tar på mig dem på vägen hem igen. Gick ut till loungerummet för att hämta min dator. Ollie och Per hade möte därinne och det känns alltid lite vemodigt att störa mitt i. Jag knackade på dörren och log mot Ollie, han förstod vad det gällde.
”Good morning” sa han och tittade på mig med puppy eyes.
”Hey sorry to interrupt, I just need to get my computer from the safe. Good morning” sa jag snällt och log tillbaka. Har bestämt mig för att vara väldigt diplomatisk och hålla min ilska på insidan tills de anställer mig på riktigt. Så väldigt snäll och gullegull tills december. Det är jag ju oftast också men måste verkligen göra ett mer seriösare intryck så att de ser mig som en likvärdig kollega och inte som ”one of the students”. Gick tillbaka till kontoret och kopplade in min fina Macbook Air till den stora skärmen och plockade upp min kaffekopp som doftade ljuvligt.

”Professor, you haven’t sent me the project description for the project within the grant that we got” sa jag till honom. Kan oftast bara se hans panna och ögonbryn från där jag sitter så vi fick titta upp samtidigt.
”Yes of course, I’ll send it right away” svarade han och jag hörde honom nynna på någon melodi medan han letade upp pdf filen i hans dator.
”And when does the project start officially? Is there some kind of kickoff meetings..?” frågade jag lite löst i luften. Jag hade redan hört från Klint innan om att det ska finnas något typ av kickoff möte där alla projektledare ska träffas, tillsammans med doktorander och forskare inblandade i projektet. Men de hade glömt att nämna något till mig, projektledaren för ett av grenarna.
”Yes yes” sa professorn igenkännande, ”The 16th and 17th of april there’s a kickoff meeting and you should be there too”.
”Okay I’ll write it in my calendar” sa jag väldigt casual, ”is it presentations as well or just discussions about the project?”
”Well the plan is to meet at 10 at this castle (vad nu namnet var), we’re having a general meeting, having lunch and dinner together and staying for the night. Having some more discussions the next day and then getting back here” sa professorn helt inne i sin berättelse.
”And then directly to Silkeborg the next day for the other meeting right?”. Vi har stormöte med våra andra samarbetspartners dagen efter och den ska jag sköta alldeles själv. Tycker om när de ger mig ansvar och tror på att jag kan få jobbet gjort.

Tre timmar senare när jag kom tillbaka till kontoret från att ha labbat sönder mig och retats med Jens under tiden så tittade professorn upp:
”Nat, so you should book the 16th and 17th of april” sa han med snäll röst och en underton av dåligt samvete. ”I’m taking you away to the kickoff meetings and it is important that you are there”.
Jag log lite för mig själv. Stackarn måste ha tänkt på det och fått dåligt samvete att han hade råkat lämna mig utanför det hela.
”Are we going from here? Could I catch a ride with somebody?” sa jag lättsamt för att lätta på stämningen och få professorn på bättre humör. Han är trots allt en av mina favoriter.

Kommentera

