Everyone breaks up

481222_547400021959387_2089856223_n_large

Ewa var på jobbet häromdagen. Hon brukar vanligtvis vara där två dagar i veckan vid sidan av studierna och hjälper till i labbet när det är mycket att göra. Klint går runt och frågar om det finns något att göra, utifall de ska ringa in henne och jag säger ja varje gång men det gör Sølver också och de andra. Alla har något de inte vill ta tag i som de gärna lämnar över åt andra. Jag drar mig ur i sista minuten och bestämmer mig för att sköta mina grejer själv. Kanske för att jag inte litar på att någon annan gör jobbet lika noggrant som jag. Kalla mig paranoid.

Jag och Ewa har alltid haft ett konstigt förhållande, dels för att jag inte tycker om när någon försöker att läxa upp mig hela tiden och ska alltid lägga sig i i vad man än gör och tvinga på en sin egen åsikt och dels för att vi inte alls passar ihop. Och sedan förstås för att hon ogillat mig sedan dag ett för att jag snodde Edward från henne som hon tycker (utan att uttrycka det högt) eftersom i hennes värld så flörtade han med henne hela tiden. Han hade inget intresse i henne fick jag veta efteråt..men det vet inte hon. Och jag säger ingenting för att jag inte vill såra hennes känslor, även när hon nämnde ”hur mycket han flörtade med henne” någon sekund efter att jag hade berättat att han hade gjort slut med mig så ville jag inte såra hennes känslor. Jag tror att hon är en väldigt förvirrad människa, har svårt för sociala koder och människors kroppsspråk och tror någonstans att hon vet bäst och att alla borde följa hennes lära. Nat doesn’t follow rules.

Hon satt där mittemot mig i labbet och jag var fokuserad på det jag gjorde, hade knappt tid att skriva ner någonting så jag höll alla siffror i huvudet. Det var experiment med fluorescensmärkning vilket måste göras i mörker och snabbt så att man kan få en trovärdig siffra när man sedan mäter alla värden.
”Nat..I am completely falling for this guy I’ve been talking to” sa hon out of the blue.
”Oh..okay.. and how’s it going with your boyfriend?” frågade jag lite försiktigt, undrade om jag hade missat något, hade de kanske gjort slut?
”That’s the thing..it is not going good at all..and with this other guy in the picture..” Ewa skakade på huvudet och väntade på min reaktion. Herregud, det här är konstigt. Vi är inte alls kompisar på det sättet för att prata om sådana privata saker, jag kände mig fast i ett hörn.
”Is it the guy that you’ve been talking to over the internet?”. Jag mindes att hon kanske hade nämnt något om honom innan.
”Yes..and we talk for hours..and webcam”, hon var nästan röd om kinderna, ”I feel that I can talk to him about anything..and everything”. Hoppsan, hon verkar ha kommit över gränsen, gränsen till att det bara är en crush..till hej jag är väldigt kär i honom och vill bara prata om hur mycket jag tycker om den här killen – stadiet.
”Okay..” svarade jag lite kort för att kanske få ett slut på det samtalet och fortsätta med mina experiment.

”And I am losing my mind, don’t know what to do about my boyfriend”.
”Well Ewa..there’s no doubt that you love your boyfriend, you’ve been together for some years now. But are you in love with him?” frågade jag rakt ut.
”No I am not” svarade hon utan att ens tänka på saken.
”Well for me, when I was together with John I just got to the conclusion that I was not in love with him anymore.that we couldn’t be together. And therefore I had to grow ten pairs..and break it up. But it was infected, that relationship could not be saved. That doesn’t necessarily apply to your relationship. Maybe you just need to talk and sort things out..?”. Jag ville inte vara den som säger ”gör slut”, jag vet trotsallt ingenting om hennes förhållande men någonstans därinne så har jag alltid vetat att hon är ihop med honom för att det inte finns några andra vägar, för att hon är rädd för det okända och rädd för att göra slut. Att stå själv. Det är vi alla och om man aldrig gjort slut eller blivit lämnad av någon innan så vet man inte att man kan överleva ensamheten också. Det är en del i att bli vuxen att inse att vi är alla ensamma på gjorden, oavsett hur stort nätverk vi har. När vi handskas med ett breakup så står vi där själva med vår sorg, ingen annan kan känna det man själv känner och ingen annan kan ta till sig din sorg. Man klättrar över saknad och ensamhetsberget själv och lär sig att trivas i sitt eget sällskap.
”But see that is the thing. I think I am done.. I mean let’s face it, the attraction was never there from the beginning..the sex is bad”. Det gjorde ont i hjärtat att höra henne säga så om sin pojkvän. Att hon hade ett behov att sänka honom för att övertyga sig själv att den nya killen var så himla mycket bättre..och att allting blir bra på en gång, bara man tar sig ur det förhållandet man redan har och hoppar på något nytt. Som jag gjorde. Så fel du hade Nat. Problemet var inte John och lösningen var inte Edward. Det var jag. Det fattades något i det förhållandet, jag kunde inte se honom som far till mina barn, jag ville inte ha hans närhet.

”Ewa..sometimes you just have to face the truth. I fell out of love with John, couldn’t be with him, just couldn’t and I hated myself for that because I loved him very much. Still do. I had to stop lying to myself and stop killing my soul and pretend that I wanted to be in that relationship. I had to break up with him. But when it was good..when I was very much in love with him I couldn’t possibly even look at some other guy. I just wasn’t interested in others..at all”.
”That is exactly how I feel, this shouldn’t happen” sa Ewa uppgiven. ”I don’t want to break up with my boyfriend because of that other guy. He should not be a factor in my decision”.
”You really need to think things through and take a decision. But maybe you just need to talk to your boyfriend. Communicate” sa jag uppmuntrande. Man vill inte vara den som säger gör slut och sedan får man vara den onda som fick henne att ta det beslutet. Jag ser inte henne som min vän och vill inte heller lägga mig i.
”Sometimes I think, why me, why why me?” sa hon och återgick tillbaka till samtalet. Hon ville höra mig säga, gör slut med honom, bli ihop med den andra killen. Lev lycklig resten av dina dagar.
”What is stopping you, is it the economic part?” frågade jag rakt ut igen.
”Yes, I think so. Because I don’t get any student’s money this year. If I had won two millions on the lottery and didn’t have that economic part hanging over me then I think that I would have left him”. Åh jag började tycka synd om killen igen.
”But couldn’t you find a cheap room somewhere and live poor but you know..there’s always options”. Jag visste inte vad jag skulle säga längre, jag ville inte ens fortsätta på den här diskussionen längre. Men hon behövde någon som lyssnade och jag kunde göra en god gärning för en annan människa. Så jag lyssnade.

”Would you like to see a picture of him? He is a suit too, I was thinking of you when I first saw his picture” sa hon entusiastiskt. Oh god.

Kommentera

