When danish takes over your life

tumblr_lyqh0m1VP11qbl6p5o1_500_large

”Are you insulting me?” sa Jens när jag stirrade på honom i labbet.
”Yes, you want a piece of me?” svarade jag med min attitydröst.
”A piece of me or a piece of you?” sa han och himlade med ögonen.
”A piece of cake” sa jag och höjde på ögonbrynen.
”What are you two people talking about?” sa Silvia och såg förvirrad ut.
”Nothing, she’s just insulting me” svarade Jens nonchalant.
”He is insulting me!” sa jag trotsigt och kämpade för min rätt. Vi har hållit på såhär i flera dagar, Jens frågar ”are you insulting me?” och jag svarar med något random och det fortsätter i all oändlighet. Silvia himlade med ögonen och skakade på huvudet, vissa interna skämt är för interna ibland.

”How are you today?” frågade hon mig.
”Good good, just a bit tired. I’m sick of getting up at 6 every day. How are you?”. Vi stod båda två vid destvatten maskinen och delade på diskhon.
”Good. At 6? That’s way too early for me”. Silvia såg också trött ut.
”I have to on mondays and wednesdays because of the danish classes. They start at a quarter past four now so I have to get here early in order to leave early. Otherwise I get up early to go to the gym, it is starting to get a bit exhausting”.
”Yeah, my danish classes start at five thirty, which is a very good time but still you’re there for an entire evening” sa hon förstående.
”Yeah and it would be nice to just have the evenings off sometime and not be somewhere doing something all the time”.
”Are you going to the exam in may?” frågade hon mig.
”Yeah I think so. I mean I could just drop out now and go back for trin3 which is the last module and prepare for the exam then” sa jag och ryckte på axlarna. Vill lära mig danska men det lär inte hända om jag inte börjar prata svenska/danska på jobbet. Jag träffar ju nästan aldrig annat folk än Caro och Buller och de jag jobbar med.
”What do you people need the exam for anyways?” frågade Sølver som precis hade kommit in i labbet.
”Nothing really. It is only for our egos..and that’s why I’m not doing it!” sa Silvia och gick mot jobbstationerna. Jag och Sølver började skratta båda två.
”Hahaha such a nice comment, hahaha” skrattade jag medan jag förberedde mina experiment. Silvia skrattade också nöjd åt sitt skämt.
”For people outside europe, they need to have a piece of paper from the danish when they reapply for visas but for us.. not really an issue” sa Silvia.
”For you swedish people, I don’t even understand what you are doing there” sa Sølver och skakade på huvudet.
”Well it wouldn’t hurt to have a piece of paper saying that I can speak danish..in case I have to apply for another job or something”. Medan jag sa det så funderade jag varför jag utsätter mig för vissa grejer. Jag vill lära mig danska men jag tror inte att jag kommer att lära mig mer på språkskolan. Det är dags att byta från engelska till danska, eller iaf till svensk-danska så kommer det lite mer naturligt. Det kanske hade gjort mig gott att ta det lugnt ett tag, hoppa över några veckor och börja på trin3 precis innan examen, istället för att se mitt liv springa förbi mig och vintern bli till vår på ett ögonblick.

2 comments
  1. Hannah said:

    Jag tycker att danska är ett så fint språk och mycket bra att kunna :) Men man måste bara börja våga prata språket för att lära sig mer, tyvärr är det ju så med språkkurser att man blir rätt begränsad och lär sig inte på ”riktigt”.

    • Jag måste typ börja gå på dejter lite mer eller alternativt träffa lite nytt folk så jag blir tvungen till att prata danska. Nu i helgen var jag på en fest där jag klarade mig helt fint på svensk/danska hela kvällen, de förstod mig och jag förstod vad de sa. Men sen när det kommer till jobbet så vill man gärna hänga med, professionellt också..vill inte känna mig begränsad när jag uttrycker mig och just nu uttrycker jag mig helt fritt på engelska..men på svensk-danska blir det lite svårt..man tänker efter liksom. Och oftast är det bara danskarna som förstår om man pratar svenska men sådana som har danska som andra eller tredje språk har väldigt svårt för den svenska ”dialekten”. Idag går jag och funderar allvarligt på att flytta tillbaka till sverige och glömma allt dethär med danmark :p

Kommentera

