Kerosene

tumblr_miqchn1gZO1s5w39qo1_500_large

”Bitch” sa Sølver när han gick förbi mig i labbet. Slog mig med en mjuk plastflaska i huvudet.
”Heeyy that is violence at a working place!” protesterade jag medan jag rensade mina grejer vid diskhon.
”Huh tell that to the bosses” sa Sølver nonchalant.
”That actually hurt, how dare you!” sa jag trotsigt. Det gjorde inte alls ont men jag spelar gärna döende just for the fun of it.
”Little girl!” snäste han och ryckte på axlarna. Jag gick in mot researchdelen och mötte Jens på vägen.

”Well hello, what are you doing here?” frågade jag faschinerad när jag såg honom hälla av någon genomskinlig vätska ur en mörkgrön dunk.
”This is kerosene” sa han och höll i dunken försiktigt.
”Oooh so you can blow up stuff in the air?” sa jag exalterad.
”Well yeah, I guess one could do so” sa Jens helt casual som om det var världens normalaste grej.
”They sell those in sweden in these red bottles, people use it to light up grills” sa jag och beundrade den gröna dunken. Saknade sverige kring midsommar litegran och ljusa sommarklänningar. Doften av skog och jobbiga allergier. Näset i Göteborg och John.. åh.
Birdie kom efter mig och ville ha uppmärksamhet. Började prata om något random med Jens om vad han gjorde men vi var helt inne i vår diskussion.

”You know I used to camp a lot in sweden before and there were these red bottles with some liquid inside that people used, it probably was the same as this like you say” sa Jens och vi fortsatte vårt prat medan han hällde upp fotogenvätskan i ett filter och rensade med vacuum. Det kändes så nostalgiskt på något sätt och så lugnt, som hemma, någonstans långt bak i min barndom, omgiven av grönska och ett fiskespö och någons lugna röst som fick mig att känna trygghet. Det blir bra dethär, livet.

Kommentera

