Croquis

tumblr_m35vkyS08v1qza84qo1_500_large

Om man inte får nån action i vanliga fall så ser man till det att skaffa det. Nyss hemkommen från en krokikurs med bästa Caro där vi såg in i en kvinnas mutta i flera timmar. Mitt första intryck till Caro när vi kom in i lokalen, ”Du sa inte att medelåldern var 200 år här”.
Generationsgapet var påtaglig när modellen skulle betalas, en engångssumma på 215 kronor. Alla gamlingar hade kontanter med sig, elektroniken har inte riktigt nått de som är kvar från stenåldern och vi unga, jag, Caro och en till tjej fick snällt hämta ut pengar från automaten några meter bort.
Äckelgubben till vänster om mig slängde fram sina papper när det var dags för alla att visa sina konstverk och satt kvar och väntade på beröm. Med vidöppna ben och alldeles för tajta jeans, tittade på mig och drog något dåligt skämt om hela nakenritningen. Jag stirrade tillbaka på honom, någon sekund för länge, i rufsigt hår och sömnigt ansiktsuttryck. Producerade fram ett halvt äcklat, halvt fejk leende medan jag tittade förvånad framför mig. När man väl har börjat störa sig..

Men lugnet som infann sig, man försvann in i sitt projekt, drog några kurviga sträck, suddade någonstans, tänkte på Vladimirs ”terminata” när vi ritade gardiner och citroner i höstas. Inte en enda sekund tänkte jag på jobbet eller på att Edward befinner sig i Singapore. Endast en gång idag, när jag var på toaletten på jobbet och filosoferade så råkade jag tänka på Edward och önskade att aldrig mer se honom. Eller jo jag vill väl känna spänningen av att se honom igen där på korridorerna, laddningen av att inte ha setts på väldigt länge, hur den andre ser ut, har man kommit över honom, har man blivit starkare? Men just nu så önskar jag inte se honom alls, han tillför inget gott i mitt liv. Om man bara kunde sudda bort människor lika enkelt som med 2B blyerts..

2 comments

Kommentera

