The bird stole the show

tumblr_m626tmltxC1qdwo7go1_500_large
Jag kunde inte sova inatt. Tanken att jag måste upp väldigt tidigt imorgon för att vara på jobbet klockan 8 och hinna med allting som ska göras, höll mig uppe hela natten. Jag vred och vände mig i min lilla 90 cm säng och kramade kudden stundtals. När klockan äntligen slog 6 och alarmet ringde så kände jag mig lättad, okej nu kan jag gå upp. Tog en dusch medan Buller fortfarande sov och lägenheten var knäpptyst. Satt en stund virad i min handduk och tittade ut genom fönstret, det har börjat bli ljusare tidigare nu, nästan som om våren är på ingång. Tänkte på mina Raybans och blev genast lycklig, snart får jag använda de igen. Raybans, skinnjacka och vita converse, det är vår för mig.

Funderade en kort liten stund om vad jag skulle ha på mig, tills jag kom ihåg gårdagens shopping som resulterade i en ny asymmetrisk skuren, kort, svart kjol från H&M och en tunn vit silkestopp. Dubbla svarta strumpbyxor på 20 denier, så att det bildas roliga mönster på benen och en svart cardigan till det. Stoppade in toppen i kjolen och tog på mig mina favorit dr.Martens för att man inte kan vara för mycket business om man vill vara busig. Jag känner mig på rethumör idag, the bird is my target.
”Helloooo” sa jag glatt när jag kom in i korridoren och promenerade förbi Jens och Birdies kontor.
”Hii..” sa de i kör förvånade över att se mig på jobbet så tidigt. Här trillar folket in kring klockan 9 vanligtvis, danska arbetstider är underbara.
Jag gick till änden av korridoren där mitt kontor står, låste upp dörren och gick till min hörna där ingen ser vad jag gör. Glasväggen är bakom mig och Tagensvej utanför. Lämnade väskan och cykelhjälmen på min lilla byrå som står mot ena väggen, till vänster om mig. Tog av mig kappan, halsduken, tjocka tröjan under och min svarta cardigan och slängde dem över elementet, snett bakom till höger om mig. Printade ut ett dokument som Edward skickade i fredags och tog kaffekoppen med mig mot skrivaren, förbi Birdies kontor igen.

”What are you doing here this early anyway?” frågade han och tittade nyfiket på mig.
”I couldn’t sleep and besides I have loads of things to do so thought to start early” svarade jag casual medan jag lutade mig mot dörrkarmen och log mot honom. The full view av morgonpiffad Nat i kort kjol. Han tittade på mig från topp till tå med okontrollerbar blick, som när man försöker att inte titta men kan inte hindra sig, ångrar sig och tittar bort och sedan får ett tvång att titta igen. Han är så uppenbar och jag vet att jag måste se extra bra ut de gångerna han håller på sådär, it’s flattering.
”Couldn’t sleep?” frågade han med intensiv blick och jag blev helt plötsligt nervös, ville stanna kvar och retas med honom, på skoj, för att jag tycker om att vara i hans närvaro men fick panik och drog ett ”Yeah, couldn’t sleep” och försvann bakom dörren mot skrivaren. Nu är du löjlig Nat, sa jag till mig själv. Gick tillbaka till kontoret efter en stund och tittade på honom.
”Ehm..I might have to give up my working stations for tomorrow, might have”. Han log sitt Birdie smile och vi båda två tänkte på dagen innan när jag gnällde över att han hade glömt bort att sätta mitt namn på listan. ”might have, still considering my options” la jag till kvickt. ”When do you need to know?”
”By today” svarade han lugnt och harmoniskt, ååh vad jag tycker om honom när han är såhär.

”Allright, I’ll let you know” sa jag i förbifarten och gick med de utskrivna dokumenten tillbaka till mitt kontor. Gick in i labbet, stirrade på mina grejer, insåg att Ollie ska ha sina powerpoint slides idag innan lunch, hjälp har inte hunnit med dem. Gick tillbaka till Birdies kontor, Ollie hade kommit in också och stod där och pratade med Birdie och Jens. Ollie sitter i kontoret jämte mitt, lite närmare Birdies kontor.
”Aren’t you early today” sa han och tittade förundrad mot mig. Jeez, jag behöver komma in lite tidigare lite oftare, kommer för sent nästan varje dag.
”Well yes..I have a lot of things to do today so thought to start early” sa jag till honom och vände blicken mot Birdie direkt. Han visste vad som komma skulle och log som en fåne från sitt säte.
”The stations are all yours” sa jag uppgiven och lite retig i tonen. Han lekte med ögonbrynen mot mig och log fortfarande, damn him. ”I might change my mind just so you know and crave them back” sa jag och viftade med pekfingret mot honom.
”Allright” sa han, glad och harmonisk igen och jag vände klacken och gick bort mot mitt kontor. Jag tror att Ollie gjorde sina puppy eyes och fladdrade med ögonlocken men Birdie stole the show.

3 comments
  1. Älskar att du envisas med strumpyxor och kjol bland alla jeans-o-holics i världen. I’m the same hehe!

    • Hihi jag går oftast omkring i jeans (svarta jeans, inget annat, allting annat känner jag mig fet i) men i år fick jag för mig att ha på mig klänning lite oftare, man känner sig lite mer uppklädd och det är väldigt bekvämt med strumpebyxor. Nu har jag vågat mig till kjolar, får se hur länge det håller :)

      • Ja, klart man ska våga det! Det är kul med kjol och klänning idag när det räknas som uppklätt att ha på sig ett glittrigt linne till de där jäkla jeansen… Hehe.

Kommentera

