My favorite kind of bird

tumblr_miec9nZbiy1qayvayo1_500_large

Det fanns en ledig sits vid vårt bord på lunchen och jag tittade omkring för att se om Birdie hade kommit ner till lunchen. Han var sen denna gången men fick syn på oss och nästan sprang förbi professorn för att sätta sig där. Åhh, hej Bird, kunde inte låta bli att le mot honom. Jag satt där som en fåne, jag och Ingrid, den nya tjejen som jobbar här, hon är norsk och väldigt go och laid back, som man vill att norskor ska vara. Hon hade varit ute i lördags och kommit hem klockan sex på morgonen och hade fått genomlida en hel bakfylle söndag för att hon inte kunde sova pga alkoholen.  Jag hade gått upp extremt tidigt på morgonen för att hinna med mitt tåg tillbaka från sverige och sovit kanske max 4 timmar. Vi var helt utmattade och hade bomull i huvudet båda två. När jag är trött så får jag skratt-attacker och ler åt allting, jag vågar nästan tro att det är väldigt charmigt för jag log och skrattade åt allting som sas och folk undrade vad som var grejen.
Birdie började retas med den nya kinesiska tjejen Yin som började hos oss för två veckor sen medan jag pratade med Mikkel som satt mellan oss två. Hon spillde mat, eller tappade mat från gaffeln till bordet så jag hörde Birdie skratta högt och jag vände mig om och kollade på de båda två.

”Did I miss something?” frågade jag förvånad från min trötthetsbubbla.
”I spilled food everywhere” sa Yin och såg helt uppgiven ut. Birdie blinkade med ena ögat åt mitt håll.
”So what was the deal with the photographer following you around today?” frågade Mikkel Birdie.
”Yeah where is the groupie?” sa jag retsamt och joinade konversationen. De andra började skratta och jag log nöjd från min stol. Rullade med tummarna och tittade drömskt ut längre bort i salen. Någon måste stå upp mot Birdie för alla andra har ingen chans mot retstickan.
”Well she is a high school student doing a project and she’s going to follow me in my everyday life, like at work and at the ultimate freesbe this weekend and take pictures” svarade Birdie helt nöjd med sig själv.
”Ahh..and are you going to throw yourself after the freesbee so she can take a nice picture?” sa jag flirtigt.
”Yes and get some new scars” sa Birdie flirtigt tillbaka och visade upp sin arm. ”These ones are almost gone now”. Sist han hade fått sår på armen på en turnering i Island stod jag i labbet och beundrade hans sårskorpor.
”Uuuuh..gotta do it for the ladies” sa jag och tittade drömskt ut igen i salen. Birdie tittade åt samma håll som jag men kunde inte förstå vad jag tittade på Han såg förvirrad ut. ”Yeah..” sa jag nöjd igen efter de mentala bilder jag hade av Birdies sår på högra armen.
”What?” frågade Mikkel och hängde inte med i den interna konversationen som pågick.
”Yeah” sa Ingrid också efter mig och såg drömsk ut hon med.

”What is up with you two, you look so relaxed and..I don’t know..in your own bubble” konstaterade Birdie medan blicken vandrade från mig till Ingrid och sedan tillbaka till mig igen. Jag log som en fåne, vet inte längre hur man beter sig kring folk.
”I haven’t slept anything and I start laughing when I’m tired and smile like a fool. I’m good today” sa jag och log igen medan jag tittade ut i salen, långt bort där Henriks företag brukar sitta. Det var inte honom jag tittade efter, jag ville bara vila med blicken på någonting långt bort. Birdie tittade åt samma håll igen men kunde inte se någonting, tittade förvirrad på mig igen. Jag ryckte på axlarna och njöt av min egen makt, Birdie kan inte få pli på sin egen nyfikenhet. Jag tittade på honom och log och han log mot mig också, heh det ligger någonting däremellan och det kan han också känna av, någon typ av dragningskraft som ingen av oss gör någonting mot men i tystnad så pågår allt det som inte får pågå.
”Kaffe?” sa jag och Ingrid samtidigt och nickade, plockade upp våra tallrikar och lämnade nycklarna på bordet för att signalera att vi kommer tillbaka. Birdie förstod det och stannade kvar, åt långsamt denna gången till skillnad från alla vanliga luncher när han är den som lämnar bordet först. Jag såg Henrik sittandes vid sitt bord medan jag lämnade min tallrik i diskmaskinen och han tittade på mig samtidigt men jag kände hur jag inte orkade med honom idag, så jag tog bort blicken direkt. Henrik har nog tappat sin glans nu.
Tog fram två kaffekoppar och räckte en mot Ingrid, vi tog varsin kaffe vid automaten och jag hade konstigt nog bråttom tillbaka till bordet. Nat, nu är du på farlig mark igen.

Väl tillbaka på bordet så ser jag Birdie torka av sina byxor med en servett.
”What happened?” frågade jag och skrattade samtidigt.
”I spilled food everywhere and now my pants are yellow” sa han och skrattade själv.
”Hah, on your pants?” retades jag.
”Yeah, why, you want to clean it?” svarade han lika retsamt.
”Oh so the groupie can take a picture of Birdies interesting life?” fortsatte jag på retandet. Han skrattade, ett härligt skratt som fick mig helt bubblig om hjärtat. Han reste sig upp och tittade på sina byxor och försökte att leta efter fläckar.

”I don’t see anything” sa jag kvickt medan jag höjde på ögonbrynen. Jag stirrade där, på ett visst område oavsett hur mycket jag sa till mig själv att titta bort, kunde inte låta bli.
”Yeah no. Heyyyy!!” protesterade han när han fattade vinkeln.
”Nice catch there” sa jag och brast ut i skratt. Han blinkade med ena ögat igen och log sitt Birdie smile och lämnade bordet.
”Oh you are being a little tough on him” sa Mikkel och log.
”Aww.. but it comes from my heart, I do it with love. And besides, he loves the attention” svarade jag nöjd över mig själv.
”He does, he does. Anyone who wants someone to follow him around and take pictures of him for several weeks likes to be in the center of attention”.
”Exactly” sa jag och vi skrattade i kör. ”And besides, he’s my favorite bird and he knows it”.

Kommentera

