Scarf sunday

Captura-de-tela-2011-12-13-_C3_A0s-18.43.35_large

Jag hade på mig ett grått stickat linne från H&M idag till mina svarta jeans. Hade en bild i huvudet av hur jag skulle ha en döskallesjal på mig och min svarta kavaj med uppkavlade ärmar på. Kontor-chict och lite rockigt, rebellen i mig vägrar lära sig konsten att klä sig i ljusa pasteller. Vill det så hemskt gärna, känna lite vår, lätta upp stämningen men jag vet inte hur.

”A scarf with skulls..?” konstaterade Sølver på lunchen idag. ”I know what that is..hmm..I just can’t remember” sa han helt tankspridd och försvann i sin värld. Han satt till vänster om mig och till höger satt den nya norska tjejen som har blivit min nya kompis på jobbet, vi liksom klickade på en gång och jag tycker om att hon är lite annorlunda, udda och skrattar åt mina pinsamma historier efter varje helg.
”It is the skulls of all my exes, there’s the last one!” pekade jag mot ena döskallen i hörnet och log mitt sneda leende och höjde på ena ögonbrynet som jag vanligtvis gör när jag är väldigt nöjd över en kommentar som jag precis slängt ut.
”Hah” skrattade Klint som satt mittemot mig. Vi alla förstod vem jag menade.
”I know now, it is Alexander McQueen!” sa Sølver helt frälst över sin upptäckt. Jag vände på huvudet och stirrade på honom med beundran.
”Look at you being all fashionable!” sa jag helt förvånad. Vem visste att Sølver hade koll på sånt.
”Hey I know women” sa han och tittade på mig kaxigt med båda ögonbrynen upphöjda.

”Do you have some kind of fetish on scarves that we don’t know about?” sa jag och viftade med händerna. Kunde inte låta bli att retas vidare om scarf-temat.
”He probably has a collection of scarves at home in his wardrobe that he likes looking at” sa Klint och vi skrattade alla i kör.
”What you’ve got some scarf-sunday going on in there?” sa jag mot Sølver och tittade på Klint som inte kunde sluta skratta.
”That is actually not a bad idea at all, scarf-sunday” sa Klint medan smårynkor formades kring ögonen som fortfarande har något barnsligt i sig. Han är lite över fyrtio.
”Do you like..you know..take your scarf out for a beer once in a while?” retades jag med Sølver igen. Han låtsas spela oberörd men vi hamnar alltid i helt konstiga konversationer jag och han.
”Not in Amager I wouldn’t. They would probably hunt me down if I did that” sa Sølver och kvävde ett skratt.
”And you’d think you know your colleagues!” sa Mikkel lite teatraliskt och tittade helt förskräckt på Sølver. Jag blinkade hastigt med ögonfransarna medan jag skakade på huvudet och Sølver såg väldigt road ut.

Kommentera

