You are my favorite blend of codein

tumblr_mgrzpu3fRn1qadkeno1_500_large

Köpenhamn visar upp sin bästa sida. Det blåser och har sig så man åker iväg med vinden och jag ramlade nästan av cykeln på väg till doktorn idag. Solen lyste och det var ganska många plusgrader, jag kanske skulle ha tagit kappan. I mitt huvud fladdrade förbi bilder på mig själv i skinnjacka och vita converse. Och mina älskade Raybans. Så fantastiskt att kunna komma ut i dagsljus och känna hur solen lyser på en även om man är på tråkigt ärende.

Det började med att jag ringde till köpenhamns kommun och pratade med en kvinna om mina besvär där kring vänster äggstocke. Och hur jag kanske hade skadat mig under träningen eller om det var någon typ av urinvägsinfektion eller njursten. ”Är det din läkare du försökte att ringa?” frågade hon mig på danska ganska så road. ”Ja, jag undrar om det finns någon akuttid hos läkaren?” sa jag från andra sidan luren.
”Men du, det här är Köpenhamns kommun, du ska nog ringa numret till läkaren istället” sa den där kvinnan lite fnittrigt i telefonen.
”Ehh..oj..undskyld” sa jag lite förvirrad i telefonen och la på.

De kunde inte riktigt säga vad det var men jag fick utskrivet morfin för smärtan. Kom tillbaka om smärtan blir värre eller om du får feber sa hon till mig idag. Fick sitta i gynstolen och flasha härligheten en gång till, för det räckte inte i november och medan jag låg där med låren uppe i vädret och hon hängde över mig på sidan med någon typ av läskig slidöppnare från 1800-talet så frågade hon:
”Har du fast kæreste?”
”Ehmm neej..” svarade jag lite diffust.
”Har du tilfældige kærester?” frågade hon igen och himlade med ögonen.
”Ehm..nej inte det heller” sa jag halvt blygt halvt skrattandes åt mig själv. Oroade mig för att hon skulle tro att jag levde ett liv i celibat eller så. Men hur säger man, ehm nej, jag har inte fått ligga sen oktober.

Så nu tog smärtan över och jag tog ett piller, bara ett. Smärtan ligger kvar men jag kan inte känna mina knän. Och jag har någon typ av feber har jag insett. Och jag vet inte om jag verkligen såg Henrik på vår våning pratandes i telefon eller om jag hallucinerade honom.

8 comments
  1. Tacka Gud att du bor i ett civiliserat land där de röker inomhus, äter riktigt smör, och skriver ut riktiga mediciner! I Sverige hade du bergis fått uppmaningen att ta den kreativa kombinationen ”en alvedon och en ipren!” och sedan gråtande förbannat dessa sockerpiller…

    Ahem… ;)

    Jag hoppas du mår bättre snart fina N och att det inte är något allvarligt <3

    (Vad knäppt men jag tycker det låter så himla gulligt med "kaereste", vare sig det är tillfälliga sådana eller fasta… Haha!) Nej slut på denna hyperaktiva kommentar nu! Kram <3

    • Hahahaha jag höll på att skratta ihjäl mig åt ”civiliserat land där man äter riktigt smör” hahahahaha, du är helt underbar <3
      Hon frågade om jag hade testat att ta paracetamol och då sa jag att det inte hjälper. Paracetamol och ipren? frågade hon igen. Nej sa jag, för jag har haft magsår och får inte ta ipren egentligen. Ah men då skriver jag ut kodein sa hon bara sådär. Tål du kodein? frågade hon bara. Jag undrade om de skriver ut så lätt för att de inte har hela ens journalhistoria som de har i sverige. Man kanske ska fly till utlandet ett tag tills de där journalerna har grävts ner? :p

      Tycker också att vissa danska ord har sån himla fin klang, som kæreste, skat, kærlighed..ja sånt :)

  2. M said:

    Usch, hoppas du mår bättre snart!

    • Tack, vet inte om smärtan har försvunnit men morfinet gör att jag inte bryr mig lika mycket haha :D
      Kram

  3. Elena said:

    Håller med, kæreste låter ju så härligt! Krya på dig, vad tråkigt dessutom att vara på jobbet i sådan tillstånd. Jag hoppas att du blir bättre snart!

    • Tack söta Elena, jag hoppas att få sova något inatt & kanske gå och träna imorgon tidigt med Buller. Sa han iaf och skrattade åt mina små pupiller medan jag tryckte pumpafrön i hallen. Här kan man vara hemma med fullt betalt om man är sjuk (finns ingen karensdag) men jag hade bara blivit knäpp av att vara hemma. Dessutom måste jag hålla mig i rörelse hela tiden så jag inte känner smärtan så det var lika bra. Det värsta är att inte kunna sova, nätterna är tuffa. Puss

  4. Linnéa S said:

    Hur mår du, fina du? Så himlans konstigt att det är mitt i natten hos dig och här är det bara kväll än så länge. Sitter i vår lägenhet och lyssnar på mina spanska grannar som verkar ha släktmiddag, haha. Hoppas det känns bättre snart <3

    • Hej jag har knarkat ner mig inatt och knappt känt av smärtan, vet inte vad det är men förhoppningsvis går det över av sig själv. Hur är amerikat? Har du hunnit packa upp och vänja dig till usa-tid nu? Jag typ saknar att ha dig på samma tidszon <3

Kommentera

