Counting down the days for april

tumblr_mg68pkl1IP1qdv921o1_500_large

”Have you heard, they’re moving me to your and Birdies office when I’m coming to Copenhagen in april again” sa jag till Edward en gång förra året när vi pratade i telefon via skype. Jag var i Göteborg och han var tusen mil ifrån mig i Singapore. Vi skulle ses igen i april när båda var i Köpenhamn.
”Really, who told you that?” frågade han tillbaka.
”The bird just texted me” sa jag helt frälst. Han hörde på min röst att jag var helt exalterad och försökte att hålla sig cool och oberörd.
”Awww you two in the same office aren’t you adorable!” sa han lite sarkastiskt på telefon.
”Hey we’re inseparable, that’s true love right there” retades jag tillbaka.
”Yeah maybe you should be with your soulmate instead of being with me” sa Edward nästintill irriterad. Dottie på labbet sa till mig en gång att det är något mellan mig och Birdie, som om vi hör ihop på något sätt, att det var det första hon tänkte på när hon såg oss i samma rum. Det tyckte jag var väldigt underhållande och det sa jag till Edward också, kanske för att retas lite med honom.
”Well too bad I kinda like you” sa jag flörtigt i telefonen. Man kunde märka det på honom att bara tanken att kanske förlora mig till en annan var för mycket för honom, otänkbart.
”Well then don’t say things like that, you know I can’t tell when you’re being sarcastic and when you’re serious” sa han med ledsen röst. Det gjorde ont i magen, har jag verkligen sårat den här människan som jag tycker om så mycket genom att spontant tycka om en annan kille som en kompis? Det kändes så omöjligt på något sätt för honom att inte förstå hur besatt jag var av honom att ingen annan kille spelade roll, ingen alls.
”But you know that I care about the Bird in a friend kind of way, that doesn’t mean that I’ll stop liking you” sa jag försiktigt till honom. Ibland var han som ett litet barn som behövde vägledning genom sina känslor. ”Besides, there’s something totally Twilight over you..” sa jag flirtigt igen.
”But if he wasn’t taken and I wasn’t in the picture..would you..would you been interested in him?”. Jag kunde höra från hans röst att han hade funderat på det innan, mycket, för det fanns ingenting som Edward inte tänkte mycket på.
”No..I mean I really like him and all, he’s one of my favorite persons but I am not interested in him that way. He’s not really my type” ljög jag för att komma undan från situationen.

”Hey I know the bird’s got nothing against me, I know you are hooked” sa han flirtigt och jag hörde genast att tonen hade förändrats.
”Me? You are the one who’s totally hooked, I’m cool” sa jag lite halvt nonchalant medan jag lekte med mitt hår och log mitt bredaste leende bakom telefonen. Tur att han inte kunde se mig glittra av behag, då kunde jag fortfarande låtsas som om jag var on top of my game.
”Can you please get ahead of yourself, for me, please? I need to hear you say nice things about us” sa han med vädjan i rösten. Han använde ordet us, det hade aldrig hänt förut, hjärtat hoppade nästan ett hjärteslag och jag insåg att vi precis hade tagit oss till nästa nivå i det här känslospelet.
”Okay, fine. I’m hooked” sa jag med trotsig röst.
”You are?” frågade han nästan lyrisk hela vägen från Singapore.
”Yeah I am” sa jag med len och flörtig röst. Som om jag hade förlorat slaget och han hade vunnit kampen om mitt hjärta. ”Sometimes I catch myself daydreaming about you and you don’t know how much I want to see you again. Can’t wait for april to come”. Jag satt i soffan i konferensrummet i mitt gamla lab och var alldeles alldeles röd om kinderna och glad av att prata med honom, höra hans röst, få en liten liten inblick i hans hjärta när han tillät mig.
”Well I am kind of hooked too” sa han helt out of the blue och jag höll andan.  ”I’m counting down the days for april, thinking of you is what’s keeping me alive in here” erkände han och jag tror att jag smälte där och då, på plats, dog och återuppstod igen.

Kommentera

