Och de säger att stan har blivit tyst och ful och öde älskling

tumblr_m5vziiAQ9P1qc56qao1_500_large

En lördag. Och en fredag innan den. När man är den enda av ens vänner som fortfarande är singel. Dagarna passerar i ljusets hastighet och jag märker hur jag har avslutat mina helger lite tidigare än förut. Kommit hem innan klockan tio och kanske läst några sidor ur en bok, för det mesta bara stirrat i taket eller stirrat på datorskärmen i hopp om att något bra ska dyka upp. Fått väldigt bra resultat från mina experiment på jobbet och de tittar på mig som underbarnet som kommer att tjäna de mycket pengar. De ler och bjuder in andra företag för att visa upp det jag har åstadkommit och jag finns alltid där, ler och ser söt ut, inbjudande. Jag kunde inte bry mig mindre, det är som om det blåser hårda vindar på ytan och jag trycker in huvudet lite längre ner i halsduken. Tittar på vägen och känner hur det bildas tårar av kylan, fingrarna fryser och jag tänker att jag nog inte är gjord för vinter men kan inte tänka mig ett hem i värmen någonstans. Vart jag än tittar finns det vinter, kall, hård vinter. Jag håller fingrarna hårt om handtagen medan jag cyklar och förflyttas några centimeter åt sidan med vinden, det vågiga håret blåser förbi mitt ansikte och några hårstrån fastnar vid tårarna. Jag kan inte plocka bort håret från ansiktet för om jag släpper med ena handen så är jag rädd att jag ramlar av cykeln, flyger med vinden och slår mig om armbågarna.

Jag var på dejt med någon ikväll. De är alla obetydliga och jag kommer på mig själv några timmar innan dejten med att hoppas på att de inte alls är intressanta för jag orkar inte vara seriös med någon. Jag orkar inte ha någon att tänka på när allting känns så flyktigt, när på en lördag har tanken att sluta existera inte varit så främmande. När alla andra har planer och åker iväg och man inser hur ensam man är och hur man inte riktigt vill vara social och gå ut i mörkret, i kylan. De vågar inte kyssa mig, jag kan se hur tanken slår de bakom lätta ögonfransar och ljusa ögon. Jag utstrålar en aura av en människa som är avstängd, trouble, svår att lära känna förbi den där samlade fasaden. Jag var trött på att anstränga mig för att prata danska, kände en ovilja att veta vem han var, han var bara en i mängden. Så när han frågade om jag ville ha ett till glas vin svarade jag att jag skulle nog hem och sova. I mitt huvud skulle jag kanske förbi Netto och handla något som fattades hemma, sova, jag, en 25-årig tjej som var den som aldrig tackade nej till något. Men levnadsglädjen har lämnat mig så jag diskar alla miljoner glas som Buller har lämnat i köket, städar spisen och ytorna omkring. I min fina svarta klänning med spetsärmar. Tar mig an badrummet och har svårt att andas av kemikalieångorna. Tänker om jag inte ska stänga dörren och förgifta mig själv till döds eller bara dricka vin och göra något. Min klänning är förstörd, två röda fläckar från kakelrengöringen och jag känner hur jag blir ledsen inuti men det bubblar inte upp till ytan, det stängs ner i det svarta och tomheten ersätter sorgen i mina ögon. Så ironiskt ändå, han har kanske sitt livs bästa dagar i Singapore och firar sin födelsedag med någon annan tjej och jag städar på en lördag.

2 comments
  1. Stella said:

    Du, du är inte ensam om det du känner. Tänker på dig och skulle kramat dig om jag kom på dig sittandes där i badrummet med ledsna ögon.
    Och om han bara visste vad du går igenom, men jag kan inte låta bli att tycka att han verkligen inte förtjänar alla tankar och all energi och all sorg du går igenom för hans räkning. Okej?

    • Tack Stella, för den virtuella kramen, det värmer i hjärtat ska du veta <3
      Han förtjänar inte att jag är så ledsen över honom, vill radera honom helt men vet inte hur. Antar att det måste ta sin tid men livet känns inte alls på topp nu, det har det inte gjort på länge och då går man och undrar om hur länge till man orkar kämpa och hålla sig kvar, om det någonsin blir bra, om man någon gång känner sig lycklig igen av att bara vara?
      Skickar en kram tillbaka, tack <3

Kommentera

