Drink a little and smoke a little

 tumblr_leuiqbBH5I1qbmfito1_500_large

”Isn’t it cold in here?” frågade Buller på lördagskvällen när jag hade kommit ut frivilligt från mitt rum. Han hade på sig ett par fluffiga hemmabyxor, varm tröja med dragkedja och gråa yllesockor.
”It is cold out here, it is warmer in my room” sa jag och kände hur huden på armarna blev alldeles knottrig.
”I thought so. Well there’s nothing that wine cannot fix” sa Buller och gick och rotade bland vinflaskorna. De står i köket bland massa andra alkoholsorter. Det märks att det bor två unga singelmänniskor där, oavsett hur mycket vita tulpaner jag tar in i lägenheten så är det första man lägger märke till är alla flaskor som står lite varsomhelst i köket.
Jag öppnade skåpet där vinglasen står och märkte hur det drog från inifrån skåpet.
”Buller, I’ve found the source of the cold, feel this, put your hand in there!”. Han kom ner från stolen som han använder för att nå de allra högsta hyllorna och kände på glasen som var väldigt kalla.
”Everything is cold, even the wall is cold, oh well..” sa han och stängde skåpet.
”I need to put something on, I’m freezing over here” sa jag och skyndade mig in i rummet. Tog på mig min svarta luvtröja från H&M Goth collection, virade runt min gråa cashmere halsduk två varv och lindade in mig i min vita filt. Gick ut i vardagsrummet och satte mig i den vita soffan. Arrangerade om kuddarna så att jag satt skönt och tittade mot Buller som tittade förundrad på mig.
”I know I look like a refugee” sa jag och skrattade själv. Ögonen var helt svullna från att ha legat på golvet och gråtit några minuter innan.
”We all look like refugees here” sa Buller och letade efter fjärrkontrollen.

”You know what we should do, we should get high, that’s what we should do!” sa jag i mitt misär och ryckte på axlarna.
”We could..” sa Buller och log ett skyldigt leende.
”We could? You’ve got..the stuff?” frågade jag mycket mer intresserad den här gången.
”Well it might be slightly old..but..”
”How old?”
”Since this summer or so..” sa Buller och väntade på min reaktion.
”You’ve had it in the freezer all summer and never said anything? Everytime that we had laundry wednesdays and sat in our festival chairs?” sa jag anklagande.
”Well yeah, it didn’t occur to me.” sa Buller och gick mot köket. Kom tillbaka med en låda i metall och tre frysna påsar med gräs inuti.
”I love that you have a box for the stuff” sa jag skrattandes.
”Gotta have a box for the drugs” sa Buller och rotade efter grejer inuti. ”You know how to roll a joint?” frågade han mig.
”I don’t know..I’ve seen Caro do it a few times..” sa jag självsäker och tog ett tobakspapper och började fundera i vilket ände jag skulle börja. Buller började mala gräset i en mini-plastlåda med skarpa kanter som i kryddbehållare och jag vek ihop ett filterpapper. Drack vin under tiden och kände mig upprymd av det olagliga som pågick i vårt vardagsrum.
”So use this to fill the joint with the weed” sa Buller och räckte fram ett ihopvikt pappersflygplan.

”I love this city, I love how this stuff is everywhere” sa jag nöjd.
”I guess every city has drugs everywhere, wouldn’t you think?”
”No I’m talking more about how easy it is to get it, you just go to Christiania and buy it and people’s attitude towards it, that it is no big deal. I like how danish people have a way of enjoying life. Sweden is a bit more uptight” sa jag och slickade på ena kanten av tobakspapperet för att få det att hålla ihop till en joint. Kände smaken av gräset på tungspetsen. Buller tog tag i ett värmeljus och vi började röka några bloss i taget, drack vin däremellan och åt brieost.
”This stuff is strong” sa Buller och log med jointen i handen. Jag vred på huvudet i vad som kändes en miljon år, slow motion, allting gick så himla mycket långsammare. Tittade på honom.
”It is so nice to move my head” sa jag och sträckte ut nackmusklerna åt vardera håll, fortfarande i slow motion.
”Yeah, I am feeling it too” sa Buller och gjorde ett halvförsök att nå datorn som stod på soffbordet framför oss. ”Oops, I thought it was closer than it is” sa Buller medan han knaprade på tangenterna på datorn. ”Should we watch a series or something?” frågade han mig.

”Yeah” sa jag efter några minuters tystnad och log som en fåne för mig själv. Rörde inte en fena, förutom på huvudet som var sådär skönt att röra någon millimeter åt sidan då och då. Buller började spela Suits och jag sa ”Harvey Spector!” när han dök upp i datorrutan, ”I want one of those!” sa jag och pekade med fingret halvvägs, tills jag insåg att jag inte orkade röra på mig alls. La huvudet åt sidan och började titta på skärmen. Första avsnittet någonsin av suits spelades och det började svida i ögonen. Jag blev så himla trött.
”What happened?” frågade jag Buller efter att det blev tyst en stund.
”Nothing..it is over. I think you fell asleep” konstaterade han.
”I did? Oh I didn’t notice much, I might have” sa jag helt förvånad över mig själv, helt avslappnad i kroppen.
”Should I..should I play another?” frågade Buller och jag nickade instämmande. Han räckte sig fram och spelade en till, jag la huvudet på snedden igen och stirrade framför mig helt oberörd av vad som hände omkring. Blundade en gång till, tills tystnaden kom igen. Och en till spelades och vi rörde oss inte från där vi satt, vi var helt förstelnade på plats i en vit soffa med grejer omkring. I en annan värld där ingenting spelade roll och där jag log utan anledning.

4 comments
    • fick inga munchies heller..men dagen efter var jag dummare än dummast, stirrade på en kille i kön på netto för att jag inte riktigt fattade vad han ville..han ville förbi liksom haha

    • bränt några hjärnceller..but oh well haha :p

Kommentera

