Mind tricks

545469_325894274191021_332969643_n_large

Status: Har inte sovit någonting alls på hela natten. Låg där och försökte att komma över min ångest över hur oviss framtiden är. Om att oavsett hur mycket man anstränger sig så finns det andra som bestämmer om ens framtid. Om man får ett jobb eller ej. Och om att man är så trött och nästintill utbränd redan vid 25 års ålder.

Jag tänkte att jag inte kan göra mer än mitt bästa (vilket jag ändå inte gör, för att man kan alltid göra bättre ifrån sig har jag fått lära mig och sedan så orkar jag inte riktigt ligga på topp just nu). Det ligger i deras händer men jag måste vara lite mer konkret i mina krav eller önskemål om vad jag vill göra. Och hur kan man veta det redan vid 25? Vad exakt man vill göra? Vill man doktorera, ska man doktorera? Vill jag ha en industri-karriär helst?

Allra mest så vill jag ha ett jobb just nu och ett tag framåt, inte ett datum där allting tar slut och jag står där själv, utan jobb och utan boende. Jag vill veta att det löser sig, att jag har ett jobb efter att min anställning tar slut och att jag inte kommer att hamna i söka jobb fällan direkt. Jag behöver tid för att bygga upp mig själv efter att Edward tog sönder mig i tusen delar och jag behöver börja tro på mig själv igen. Just nu så känner jag mig mest oduglig, omotiverad, lat och värdelös. Varför skulle de vilja anställa mig?

Måste vända den onda cirkeln och tänka positivt. Att det blir bra, att de vill ha kvar mig. Att det inte är sagt att de inte vill ha kvar mig så det finns hopp. Att jag inte får oroa mig om saker som inte hänt än som möjligtvis kan hända. Att ta en sak i taget. Men istället så motverkar mitt huvud mig, jag oroar mig och får ångest och har tusen fjärilar i magen om hur det kommer att bli. Det är som om jag vill ha det här jobbet samtidigt som jag oroar mig för att jag kommer att vara oduglig om jag får jobbet. Jag vill vara ung och bekymmersfri, inte ung och med tredje magsåret runt hörnet.

Positive thinking, så nu ska jag försöka få mitt huvud att förstå.

4 comments
  1. Stella said:

    Vet PRECIS hur du tänker och känner. Man borde inte behöva vara annat än just ung och bekymmersfri när man är 25. Det är ju nu livet är som mest fullt av möjligheter. (Även om det i sig kan ge en katastrofal prestationsångest.)
    Jag har bara läst din blogg i nån vecka, blickat tillbaka en månad eller två. Men jag måste få säga att rent objektivt, att se dig utifrån, så verkar du vara en helt fantastiskt smart, bildad, ung kvinna, som är allt annat än lat och värdelös. Man känner lätt så när allt är så jävla motigt. Men livet kommer vara gott mot dig tror jag.
    Jag förstår om oron verkligen gnager, för det har ju med stora saker att göra, men försök att omfamna NÅGOT slags lugn i alla fall, för det kommer ordna sig för dig alldeles utmärkt, det är jag övertygad om.

    • Tack Stella, tack för dina vänliga ord och för peppen, för att du gav mig lite mer energi och för att du tror på mig. Jag har hamnat i någon slags ond cirkel sedan han lämnade mig. Han krossade mitt självförtroende i samma veva som han krossade mitt hjärta och jag har sen dess känt mig oduglig, lat, omotiverad. Jag märker det innan jag ska sätta igång med någonting på jobbet så tar det emot så himla mycket. Jag måste tvinga mig själv att jobba, att hitta den där energin för att klara av en hel dag. En kompis som var här på besök var lite förvånad över att jag verkade ha lugnat ner mig så mycket. Jag som alltid var igång och ville göra saker och hade den där drivkraften. Jag känner att jag inte riktigt har den kraften i mig att ta tag i mig själv om jag blir arbetslös till sommaren. Men försöker att ta till mig råden och försöker att lugna ner mig. Att det blir som det blir, jag får ta tag i det när det händer och inte nu i förväg. Men är så van att planera och ha kontroll och nu känns allting så flyktigt. Det enda som ger mig något slags ro är att skriva på den här bloggen och vara lite mer konstnärlig, inte tänka på jobbet och inte tänka på honom men kan inte stänga av det nu när det är så nära inpå, han som har sin sista arbetsdag imorgon och cheferna som ska träffas och diskutera om det finns någon framtid för mig i företaget. Herregud.
      <3

  2. Stella said:

    ikväll har jag bara tappat orken. gått runt med en lång sladd som jag knutit runt halsen i brist på nåt annat, kollat upp mot lamphållaren i taket.
    sitter och darrar och skakar och tänker att jag inte orkar mer, några beslut eller nånting. funderat på att smsa honom och säga det, men att jag inte kommer göra det. är lite berusad och tänker att jag väntar med att göra nåt tills imon, kanske blir det bättre då, och jag kommer säkert skämmas för hur jag känner nu. att det är pinsamt.
    men skulle inte jag höra av mig till nån tror jag min mobil hade varit ganska så jävla tyst.
    jag vet hur du känner och jag känner likadant. att jag inte orkar.
    jag tror på dig, men jag vet hur det är att inte tro på sig själv. man orkar inte det, det känns fel att göra det, mot naturen, så varför kämpa.

    • Åh stella, det gör ont i hjärtat att läsa din kommentar. Snälla gör inget sånt :(
      Jag går i likadana tankar, tänker vad är meningen att fortsätta kämpa, när allting går emot en, man orkar inte så mycket mer. Det speglas i allting man gör, man orkar inte prestera på jobbet/skolan, man är inte sin bästa version och folk börjar dra sig undan. Och att inte tro på sig själv och att vilja skada sig själv för att man har helt tappat kontrollen över allting annat.
      Men även om det känns förjävligt nu så måste det komma ljusare tider, det måste det. Vi får vänta någon månad till, tills det blir vår i våra hjärtan också och tills dess bara stå ut. Det känns lika förjävligt idag och jag går omkring med gråten i halsen men man får ta sig en till kaffe, fixa håret och ta på sig kläder och kämpa sig ut i världen. Jag bryr mig om dig, snälla skada inte dig själv <3

Kommentera

