The hug that changed everything

524926_399847640100085_1033224980_n_large

”Guess what happened just now, guess!” sa jag till Mats fortfarande hög på adrenalin när jag flög in på kontoret.
”I don’t know…what happened?” frågade han nyfiket och slutade trycka på tangenterna, vände stolen och tittade på mig.
”Guess who hugged who downstairs? Guess!”. Jag talade fortfarande i gåtor, kunde knappt forma orden i mitt huvud.
”The suit?” frågade Mats, att gissa på att det är någonting ”the suit”-relaterat är alltid ett säkert kort.
”Yes, the suit, Henrik, just hugged me och wished me a Merry Christmas” sa jag helt exalterad. Sølver hade också kommit in på kontoret och tittade på spektaklet. Jag var som ett barn på julafton som precis fått vad hon önskade sig allra mest.
”Oh dear god” sa Mats och skakade på huvudet.
”Yes, it was awesome!” sa jag och gjorde en liten segerdans på kontoret.
”If you get this happy from only a hug, I wonder how you are after sex?” sa Mats och retades.
”Hey this is the closest I get to some action these days, now get happy for me!” sa jag snabbt tillbaka.
”It is good to see you this happy!” sa Mats och log. Han har fått lyssna på misäret varje dag om hur ont det gör att se Edward och alla dumheter han hittar på och hur jag inte kommer över honom hur mycket jag än försöker. Och att han har gått vidare och att jag inte kan gå vidare. Mats var genuint glad för min skull och i stunden var jag överlycklig.

”Now how do we convey the information about the hug to a certain person? Just to crush him a little bit!” sa jag ondskefullt med min ljusa röst.
”Yeees” sa Mats, ”how do we use it?”. Mats går alltid med på att hamna i trubbel, jag tror att han också är väldigt uttråkad innerst inne, som jag. Två uttråkade människor som har hittat varandra, det måste vara vänskap det.
”You ask me what happened at some well chosen moment and I’ll tell you about how the suit hugged me. Kitchen now?” frågade jag. Oftast behöver vi inte ens avluta hela meningen då vi är så synkade med vad den andre gör och eftersom vi kommunicerar hela dagen med varandra på Facebook så har vi utvecklat vårt egna språk, de andra hänger oftast inte med på allting vi pratar om. Mats förstod vinkeln och reste sig upp från stolen hastigt. Vi gick förbi Edwards kontor och dörren var stängd.
”So tell me what happened down there anyways?” frågade Mats högt.
”What happened is that the suit hugged me!” sa jag och kvävde ett skratt.
Vi gick förbi kontoret oh förbi skrivaren som står till höger om kontorsdörren.
”If you want him to hear it you need to speak a bit louder” sa Mats och skrattade han med.
”Well we’ll need to go back, won’t we?” sa jag och vi kom till köket. Jag tog en vattenflaska med vårt företags logga på och mats öppnade en klementin, erbjöd mig hälften men jag var för uppspelad för att äta någonting. Jag berättade för honom om hur det hela gick till, hur Henrik kramade mig efter lunchen och sedan berättade jag en miljon gånger till om att Henrik kramade mig, tills Mats ville nästan spy av att höra hans namn. Vi gick förbi Edwards kontor igen och Mats gjorde sig redo för att spela sin roll.
”So, tell me again what happened there after lunch” sa han lite tröttsamt.
”Yes, the suit just hugged me, that’s what happened” sa jag och vi lät som två dåliga skådespelare utanför Edwards dörr.
”Oh my god that was so bad” sa Mats när vi hade närmat oss vårt kontor.
”Who cares, the important thing is that he hears it” sa jag fortfarande glad och studsig. Mats log och skakade på huvudet.
”I need to go and tell everyone about how the suit hugged me” sa jag och sprang ut i korridoren igen. Går till labbet och möter Dottie och Sølver.

”Dottie you were there, did you see what happened?” sa jag exalterad igen.
”No, I don’t know” sa hon förvirrad.
”Henrik, he hugged me and wished me a merry christmas!” sa jag och hoppade av glädje.
”He did? aaawww, he’s such a nice guy” sa Dottie och log.
”I know..and he knows when to choose when to do something to make me happy. Gotta love his timing”.
”Look at her, she’s been talking about this for an hour now” sa Sølver och skakade på huvudet.
”It is the most awesome thing that could have happened today. Now I’ll die happy when the world ends” sa jag och det strålade om mina ögon. Jag var på väg ut från labbet igen när Jens var precis på väg in.
”What is awesome?” frågade han.
”Well the suit hugged me after lunch!” sa jag och var lyrisk igen. Edward var ute i korridoren och hörde allting. Han såg miserabel ut.
”The suit? For real?” Jens spelade med i min glädje.
”Yes, for real!” svarade jag.”And he smells gooood”. Jag hörde dörren till Edwards kontor stängas helt, han ville inte höra mer.
”Well then it is the apocalypse alright, now you can die happy” sa Jens också och vi skrattade allihop. Jag studsade in på kontoret och såg Mats där. Han visste vad som komma skulle.

”Ahhh I got a hug from the suit!” sa jag retandes.
”Yes and now you can live on it for a month from now”. Mats spelade irriterad.
”I will, this was the most awesome thing that could happen, I am soo happy. And on top of it, he looks soo miserable”.
”Yeah, you are soo winning today” sa Mats och log.
”I am aren’t I?” sa jag helt upptagen med mig själv och klappade mig själv på axeln.
”You win by being happy, he shouldn’t even matter at all. You should just be happy, always. So now forget about him and be happy”.

Mats ord sjönk in. När jag är glad så har jag vunnit stort, jag har vunnit mitt liv tillbaka.

4 comments
  1. ems said:

    So glad to hear that! Merry x mas, Nat! Have a good and happy one. <3

    • Merry christmas ems! Where are you celebrating christmas? <3

      • ems said:

        Im in texas (missing the snow..) for some reason im skipping the familything and visiting friends. Hope you re having a great vacation in sweden:)

      • it’s been great so far, feeling happy <3

Kommentera

