Merry Christmas young lady

579195_486844931338106_1554935182_n_large

Vi satt där på lunchen jag och Sølver och skulle ta en kaffe efter maten på fredagen. De flesta hade redan gått upp till vår våning och försökte göra färdigt det sista innan julledigheten. Jag insåg att jag inte skulle hinna med min planering av de en-miljongrejerna som har samlats på en hög på mitt skrivbord. Jag satsade alla mina kort på att världen skulle gå under och jag skulle inte behöva ta tag i högen anyways. Kantinen ligger på bottenvåningen och som i resten av byggnaden så kommer ljuset från alla håll pga glasväggarna som omsluter byggnaden. Det är en blanding mellan glas och marmor som bygger stora V-mönster. Det släpper in väldigt mycket ljus och tillsammans med resten av inredningen som är dämpad för det mesta så ser det väldigt modernt ut. Tycker om att ha på mig fina klänningar när vi går ner mot lunchen då färgerna kommer fram ännu mer när det lyser in.

Just idag var det glest med folk och Henrik syntes ingenstans. Mats var besviken av att det inte blev någon lunch awkwardness som det ofta blir när jag och Henrik ska säga hej till varandra så han gick upp till kontoret istället. Sølver kände sig lat och beklagade sig några gånger över att han var ”useless” som han uttryckte sig. Jag satt där med mina läderbrallor och kände mig allmänt tuff. Tog upp ena benet över stolen bredvid och lutade mig bakåt medan jag drack en klunk av kaffet. Gårdagens ölintag gjorde sig påmind så det fick bli en dubbelkaffe som består av vanligt svart bryggkaffe med en enkel espresso tillsatt. Sølvers idé till oss kaffeberoende människor.
Han tog en likadan och vi satt där medan solen strålar lyste in och mitt hår sken i brunröda nyanser.
”It is starting to look more orange now, ginger!” sa Sølver och log.
”My mom won’t recognize me when she sees me tomorrow” sa jag och tog tag i en hårslinga för att undersöka saken.
”You’ll be blonde by january” sa Sølver och rörde inte en fena.
”Going back to blondie like when I was a kid” sa jag och slet inte blicken från Sølvers märkliga gul-gröna ögon. Vi satt sådär i tystnad i några minuter helt fascinerade av varandras ögon och hur det sken som kontrast till det ljusa omkring oss. Det kändes som att vara i en film medan solen lyste starkt i ett annorlunda decemberljus.

Jag kände hur luften blev elektrisk någonstans till höger om mig och jag tittade i ögonvrån, utan att slita blicken ifrån Sølvers ögon, hur dörren öppnades längre bort och Henrik kom in leendes. Han närmade sig buffén från höger och jag kände hans blick riktas mot mig, nu var han bara en två meter ifrån mig. Jag släppte Sølvers blick för en kort stund, tittade mot Henrik och sa ett glatt hej, han log och sa hej tillbaka och gick och satte sig på närmaste bordet till höger om oss. Vanligtvis sätter de sig på långbordet längst bort men just idag satt han med ansiktet åt mitt håll tillsammans med en annan som satt mittemot Henrik. Jag återgick till att titta Sølver i ögonen i tystnad men såg hela tiden Henrik och hans ljusbruna hår någonstans i ögonvrån. Kände hur hans blick träffade mig lite då och då och detdär elektriska var kvar i luften. Jag och Sølver började prata om nya året och om hur vi skulle göra, om vi skulle gå på den där festen som Sølvers kompisar annordnade någonstans på Nørrebro. Jag var lite osäker om jag skulle fira det nya året i Sverige eller i Danmark så jag ryckte på axlarna och log. Henrik var färdig med sin mat och gick mot köket, jag tänkte om jag skulle följa efter och hämta ett glas vatten bara för att ha en anledning till att prata med honom men orkade inte röra på mig. Satt så bekvämt med ena benet uppe på stolen och kände mig apokalypsredo som de gör i filmerna just precis när de ska iväg på ett slag. Kände mig stundvis som Lara Croft i Tomb Raider och ibland som Michonne i The walking dead i mina läderbyxor.

Henrik kom ut från köket och närmade sig vårt bord. Mitt hjärta började slå hårt när jag insåg vad som var på väg att hända. Jag följde hans rörelser med blicken och log hela tiden. Han kom över på min sida, tittade inte ens på Sølver och inte jag heller för nu var blicken låst vid Henrik.
”Merry Christmas young lady” sa han och klappade mig på axeln försiktigt och lutade sig framåt mot mig. Jag tog tillfället i akt och räckte upp ena armen och vi kramades där. Hans kind emot min kind och jag märkte hur han andades in min doft och log. Jag log också av hur elektriskt det var fortfarande, det fanns ingen annan där, bara jag och Henrik, som om tiden hade pausats en liten liten stund som varade i en evighet.
”Merry christmas to you too” sa jag och släppte honom.
”Do you have any plans for christmas or are you going to work?” frågade han och stannade kvar.
”No I’m off work for Christmas and New Years so I’ll be going to Sweden. And you? Florida huh?”
”Yeah, I’m soo looking forward to the sun and warmth, it’s going to be so nice” sa han och lät bubblig i rösten, som en förväntansfull liten pojke.
”Oh may you burn in hell in the sun when the apocalypse comes” sa jag flirtigt, ”I wanna go to florida too”.
”Hey I’ve heard that there’s a lot going on in Göteborg, you’ll probably be busy” sa han flirtigt tillbaka och var på väg att gå.
Sølver skrattade högt och la till där, ”yeah you can join the riots”. Henrik skrattade också och sa sedan, ”see you in january young lady” och började gå men tittade mig i ögonen hela tiden. Jag tittade nedåt lite generad och sedan på honom igen, ropade ”See you” och återgick med blicken åt Sølvers håll.

”What did just happen there?” frågade jag honom medan hjärtat slog hårt hårt av glädje.
”The suit just hugged you” sa Sølver och log.
”We have to go, we have to go upstairs, I have to tell Mats what just happened. We have to go!” sa jag och var hög på adrenalin. Reste mig upp och tog mina nycklar och gick darrandes mot diskmaskinen. Vi lämnade våra koppar och gick in i hissen. Jag började skratta och dansa i hissen. Sølver tittade på mig och skrattade högt, ”you are crazy, oh my god, crazy swede!”.
”This is the most awesome day of the year!” sa jag energiskt igen och andades högt medan hjärtat bankade i bröstkorgen.

2 comments

Kommentera

