Fredagsfin

awesome-ballet-black-black-and-white-Favim.com-580213_large
Kommer in på kontoret idag efter att ha kämpat i motvind och isig kyla hela vägen till jobbet. Har på mig en knälång mörkblå klänning som jag köpte i dagarna för att det är fredag och på fredagar tycker jag om att vara lite extra fin. Sølver kommer in till kontoret så fort han får syn på mig och viftar på en kaffekopp.
”Yes please!” säger jag helt exalterad. Tar av mig jackan och slänger den över elementet.
”Oh is it the new dress?” frågar Sølver och spanar in mig.
”Yes..what do you think?” säger jag och snurrar runt långsamt så att han ska få se hela klänningen.
”It is very nice” säger Sølver och ler uppriktigt. Jag blir sådär lycklig så det glittrar i ögonen. Tar gårdagens kaffekopp som har stått där på min byrå över natten, rätar till klänningen och vi går mot hissen.

”This was a horrible morning” säger Sølver, ”it felt like twice the distance when I was biking to work”.
”Yeah, cold and windy and they haven’t cleared up the snow everywhere on the biking tracks. It’s impossible to bike”.
”Did you fall off the bike anytime today?” retades Sølver medan vi väntade på hissen.
”No but it was very windy at the cross-roads so I kind of blew away a bit with the wind and had to walk the rest” svarade jag lite generad. Jag vet hur de älskar att retas med min storlek.
”Kid” säger Sølver och skrattar.
”Ginger!” svarar jag tillbaka och räcker ut tungan. Hissen kommer och vi hoppar in.

”Are you going out tonight?”
frågar Sølver och stirrar på sin egna tomma kaffekopp.
”I am meeting with this girl from danish classes and we’re going to bake lussekatter”.
”What the hell is that?” frågar Sølver tills han kommer på svaret, ”ahh that swedish stuff”.
”Yeah it’s Lucia and all. But she’s going to bake and I will drink wine. I don’t cook you know..”.
”Oh yeah..I know. But don’t go too far, they said that it is going to be a horrible snow storm tonight and tomorrow it is going to rain”.
”Uhh then maybe I shouldn’t show up in a dress”.
”Wear something warm I would say”.
Vi ställde våra smutsiga kaffekoppar i diskmaskinen och tog nya från hyllan. Marie, the almighty evil sekreterare log mot mig och beundrade min klänning. Jag log tillbaka och andades in doften av kaffe. Det är fredag och jag känner mig fin.

6 comments
  1. malin said:

    Hittade precis hit från Niotillfems länk och har sträckläst hela bloggen. Sättet du skriver på är helt fantastiskt och det enda jag kan tänka på är att du borde sätta ihop alla texter till en bok, skulle bli helt fatastiskt bra! Blir också väldigt sugen på att flytta till Köpenhamn. Jag har en fråga också! Kanske har du redan berättat det och i så fall har jag missat det, men jag undrar vad du gick för utbildning på Chalmers? Trevlig helg!

    • Hej malin, nu blev jag sådär glad i hjärtat och sitter och ler här som en fåne på kontoret, tack så himla mycket :D. Känns helt overkligt att andra uppskattar det jag skriver, för mig är det min terapi sedan han lämnade mig, min fristad.
      Jag läste till civilingenjör med inriktning Bioteknik på Chalmers och fick sedan jobb i Köpenhamn. Tycker om Köpenhamn även om det bär på mycket hjärtesorg. Håller på att ta tillbaka staden nu, göra den till min igen. Vad gör du för något? Pluggar eller jobbar? Kram & tack så himla mycket igen, blev så glad :D

      • malin said:

        Att skriva är fantastiskt bra terapi, jag gjorde det också väldigt mycket för något år sen när jag var heartbroken. Tråkigt nog har all inspiration och förmåga att förvandla känslor till ord dött sedan jag blev…hel igen, eller vad man ska säga (fast det är ju såklart alla gånger bättre att vara glad och fridfull än ledsen hela tiden). Ska börja plugga apotekare nu i januari, så lite samma område är det ju! Fast det är en vild chansning, men känner att jag måste våga testa :)

      • Minns att jag kollade någon gång på apotekarelinjen och det var massa intressanta kurser som de fick läsa, vad roligt att du ska plugga det! :)
        Visst är det 5 år? Vart ska du plugga det nånstans? Vilken stad är du ifrån förresten? (har inget liv och är väldigt nyfiken) :)
        Malin, försvinner hjärtesorgen någon gång? Blir man hel någon gång och oberörd av den där personen som har sårat en om man skulle råka träffas i framtiden? Edward flyttar till singapore i slutet av veckan och jag har sån ångest över att han åker så långt bort och att vi inte kommer att ses på länge..kanske aldrig..herregud

  2. Linnéa said:

    Åh. Fredag, klänning, kaffe och lussekattsbakar-planer. Din fredag låter finfin! <3 Själv räknar jag ner dagarna tills jag ska få komma hem, för varje dag som går är ju en dag närmare honom och hemmet. Fast jag försöker allt njuta av London på samma gång. Kram på dig, och lycka till med lussekatterna!

    • jag är uppe i vet inte hur många lussekatter nu, känner att jag borde börja bromsa mig litegran, jeansen sitter lite väl tight :p
      Tänk att ni snart ses igen, förstår att du längtar ihjäl dig. Jag ska packa min väska i veckan, säga hej då till Edward för alltid och det tar emot..det känns så främmande att inte se honom något mer :(

Kommentera

