Geeky thursday

geekbw

I fredags när jag och Mats gick ut och lekte challenge accepted på en fredagsbar så bestämde vi att vi skulle ha en ”geeky-thursday” på jobbet där vi dök upp utklädda till nördar. Vi skakade hand på det och det var inget mer med den saken. Jag har påmint honom varje dag sedan dess så att han inte glömmer vår deal och såklart så att jag inte är den enda som dyker upp utklädd.

I morse vaknade jag fortfarande berusad efter gårdagens öl med några från danskan. Hade inte sovit mer än fem timmar men var fortfarande stabil på fötterna. Tog mig en lång dusch, tvättade håret och planerade dagens klädsel. Det är torsdag idag och jag har redan tagit fram ett par svarta jeans och en ljusblå skjorta som står på en trästol placerad mot väggen. Känner mig lite morgonseg så jag sätter mig en stund och lyssnar på Kent – Socker på datorn. På repeat. Undrar vad ni hittar på idag och försöker att föreställa mig hur ni ser ut och om ni också lyssnar på musik just då och är på väg till skolan eller jobbet. Minuterna passerar förbi och jag inser att det är dags att föna håret och ta tag i denna dagen också. Tar på mig jeansen och skjortan och gräver fram ett par mörkblåa hängslen och en svart fluga som jag köpte på en second hand affär i tisdags när jag shoppade med Caro. Sätter håret upp i två råttsvansar och tar på mig ett par pilotbrillor utan styrka som jag har fått låna från Caro. Cyklar in mot jobbet och parkerar cykeln precis utanför dörren som jag alltid gör. Trampar mitt i en snöhög och får snö överallt på mina kängor. Omdirigerar mig mot kaffemaskinen och sedan in i hissen. Sølver och Per kommer ut samtidigt från hissen och informerar mig om att ljuset har gått sönder och att det är becksvart i hissen. Jag gick in förväntansfull och började fantisera om hur det känns att åka hiss i mörker. Det var inte så mörkt, knapparna lyste upp litegran.

Kommer till kontoret och hänger av mig jackan över elementet. Måste snabbt in på labbet och ta några prover på mina experiment som har kört under natten. Möter Sølver på vägen som hade tagit sig upp med hissen igen. Han började skratta och skakade på huvudet. Mats har inte tagit sig in till jobbet än, jag börjar bli lite smått orolig.
”I love those glasses” ropade Klint och gick mot köket. Jag går tillbaka till mitt kontor, Mats kommer in.
”Did you wear the geeky clothes too?” frågar Maria medan han tar av sig jackan.
”Of course I did” svarar han nöjd och slänger jackan över elementet. ”I even wore the geeky shoes”. Han hade tagit på sig ett par smutsiga träningsskor, jag skrattade högt.
”Oh this day is going to be awesome!” säger Mats och tar av sig tröjan. Han har på sig en randig ljusblå skjorta, jeans uppdragna lite för högt upp, hängslen och söndriga glasögon som han har tejpat med gult plåster. Vattenkammat hår åt sidan. Vi matchar varandra.

Professorn kommer in och brister ut i skratt. ”Oh you people!” säger han och fortsätter skratta.
”The professor and the geeks” säger jag och skrattar.
”As long as I get to be the supergeek!” svarar professorn och fortsätter skriva på sina ansökningar och sjunger för sig själv.
”Oh I cannot wait until lunch time” säger Mats och höjer på ögonbrynen.
”Yeah me neither, we’re going to make an entrance there” säger jag medan jag leker med mina hängslen.

17 comments
  1. Haha WTF! :) Gud vad kul. Alltså jag hatar att jag nästan bara jobbar med riktigt kärringar. Finns noll humor hos de här människorna, de hade bara snörpt på munnen och fnissat lite nervöst/artigt om man gjorde något sådant en dag!

    Och du, jag är så avis på din förmåga att dricka/festa och kunna vara vid liv tidigt på morgonen dagen efter haha! Det hade jag velat klarar av också… ;)

    <3

    • Hihihihi ibland oroar jag mig för att jag går över gränserna här på jobbet och inte tar någonting seriöst. Men de verkar ha lite humor ändå och de skrattar och leker med så jag tror inte att jag går de på nerverna. Någon behöver keep up the spirits här liksom. Det hade varit tråkigt att jobba i en sån miljö med tråkkärringar, jag hade inte varit bekväm i mig själv och jag tror att största anledningen till att jag vill vara kvar här på företaget är att de låter mig vara mig själv med alla bra/dåliga/knäppa sidor jag har. Hoppas att de tror att jag gör ett bra jobb också, vettefan :p

      Man blir härdad med alkislivet, vad ska man göra liksom, om jag inte kommer ut så kommer jag aldrig att träffa folk (forever alone och kronisk singel som en kille på danskan säger haha). Just idag är det helt okej men ibland har jag varit så bakis att jag har förbannat mig själv för den där extra ölen. Man blir helt useless liksom :S

      Puss <3

      • Det låter som en bra arbetsplats. :)

        Haha jo man blir väl lite härdad… Jag brukar faktiskt aldrig bli särskilt bakfull, däremot blir jag så fruktansvärt trött och seg i hjärnan, så 2 glas vin är mitt maximum på vardagar…

  2. ANNAWII said:

    åhhhhh världens bästa idé ju! Då gör man både sig själv och sin omgivning glada hihi

    • Marie the almighty evil sekreterare kunde inte sluta skratta idag. You’re crazy, var det enda hon fick fram medan hon skrattade, hahaha :p

  3. Angie said:

    Jag vill också ha fina arbetskamrater. Folk jag kan prata med. Dom i min klass passar inte mig. Jag passar inte ihop med andra tjejer och det gör mig galen!
    Jag tror det är lite därför som du har en så bra ”spirit” på ditt jobb. Det är många killar.
    Samma sak med niotillfem. Hon har en bra balans med killkompisar.
    Det blir någon sjuk typ utav ”Herren på täppan här”.
    Nu blev jag upprörd.
    Kram på dig. Glad lucia! :)

    • Det är tråkigt att du inte trivs med de i din klass, hur länge till ska du gå där? Jag har i stort sett alltid jobbat med män men det kanske är mitt karriärval, går man åt ingenjörshållet är det fortfarande för det mesta män som är in the business. Med tjejer, särskild tjejer i ens egna ålder, har jag ofta märkt att det blir någon slags maktfördelning där man måste bestämma sin roll i gruppen. Exempelvis här på företaget är jag gullegrisen och den som skojar och skrattar och som ofta får uppmärksamhet, delvis för att jag är yngst på stället och de behandlar mig som om jag vore deras egna dotter, de tar väl hand om mig. Kanske också för att jag bryr mig om folk och skapar ofta relationer till de jag arbetar med, att jag ofta frågar om personliga grejer, frågar om deras barn eller berättar händelser ur mitt liv. I oktober började en ny tjej hos oss och jag fick lite intrycket att hon inte gillade mig för att jag hördes och syntes så mycket. Hon kanske också kom från ett ställe där det var mest gubbar som arbetade där och hon fick uppmärksamhet men helt plötsligt kom till ett nytt ställe där vi båda två var tvungna att omdefiniera våra roller. Jag tror att det är först nu som hon har slutat komma med bitska kommentarer åt mitt håll och jag har också gått och stört mig på henne för att hon ville ”knuffa ner mig från min tron”. Tycker att det är lite tråkigt för sådan maktspel har jag inte riktigt observerat hos gubbarna, utan de kan co-existera utan att se varandra som hot.
      Bli inte upprörd haha <3 <3

  4. Jojjo said:

    Hejsan! Har följt din blogg ett tag nu och tycker den är superbra! Går in och kollar varje dag och lämnar den ofta med ett leende på läpparna! :D skulle inte du kunna lägga upp en bild på hur du ser ut? :) har en bild i huvudet hur jag tänker att du ser ut, skulle vara roligt att se om den stämmer ;)
    Hade gött!

    • Hej Jojjo, vad roligt att du kommenterar & tack för alla vänliga ord, blir så glad <3
      Jag har tänkt på det, om jag ska gå public nån gång och det kanske händer att jag lägger upp en helbild på mig men ska bara vara anonym lite till. Har du kanske lust att beskriva din bild i huvudet? (är så himlans nyfiken på hur ni uppfattar mig, hihi)
      Tack <3

      • Jojjo said:

        Haha oj nu blev det svårt x) men alltså är mest en känsla och har pusslat med det du har sagt om dig själv! Till exempel att du är ganska kort och har brunt hår. Sen tänker jag att du kanske är smal, söt, charmig och rolig :P kanske bruna ögon? ;) tycker för övrigt att du har grym smak gällande bilder! Så sjukt fina! Trodde det var du på dem först men insåg efter ett tag att det var olika människor på dem x)

      • Det stämmer väl rätt så bra, haha, tack <3. Har grönmelerade ögon, min lillebror som inte lever längre fick gråa ögon och lillasyster som är 9 fick blåa :)
        Det finns en helbild på mig här i arkivet men ingen som tänkte på att det var jag haha, jag smög in den nånstans ;)
        Har ett stort fotointresse som inte blir till så mycket just nu när man är ledsen i hjärtat, har knappt rört kameran sedan juli när han lämnade mig men kanske någon gång längre fram. Pluggar du eller jobbar du Jojjo? Är lite nyfiken på dig <3

      • Jojjo said:

        Åh gröna ögon är så fint!
        Nähä! Då får du länka, kommer aldrig hitta den annars x)
        Du borde börja med det igen :)
        Haha jag pluggar :) går sista året på gymnasiet! Läääängtar tills jag får börja jobba ;)

      • jag hade vuxenångest när jag gick trean på gymnasiet, mest för att jag inte hade någon aning alls om vad jag ville göra efteråt. Tycker nu att det är skönt att jobba, man kan släppa det på ett annat sätt när man kommer hem. När man pluggar är det som om man är innesluten i pluggbubblan dygnet runt, jag hade alltid dåligt samvete över någonting som jag skulle ha gjort men som aldrig blev av för att jag inte kunde förmå mig att börja.. :)

      • Jojjo said:

        Jag känner samma! Har så mycket ångest för att jag inte har gjort saker i god tid och då kan jag inte börja med det heller :P säger jag till mina föräldrar hela tiden! Men de hävdar att när man jobbar måsta man göra andra saker som t.ex. hushållsarbeten när man kommer hem från jobbet. Men jag menar det blir man ju inte bedömd på. Inte samma press alls.

      • Det är press på att få resultat på jobbet, för där står du helt plötsligt själv och ska veta hur man gör..allting man har lärt sig är det underförstått att du ska veta..eller iaf kunna kolla upp. Så det är en annorlunda press, på plugget kan man misslyckas och det gör inte så mycket mer än det kanske förstör betyget men på jobbet måste man visa att man är viktig för företaget..annars står man där utan jobb sen. Men det som är skönt är att man får betalt och att man kan släppa det sen på ett annat sätt..inte alltid men plugget hade man på huvudet konstant liksom..inte ens på en lördag kunde man lugna ner sig utan det var något som tryckte där.. den pressen har försvunnit och det gillar jag starkt :)

  5. Malin said:

    Hej! Bedårande blogg! Tack för din fina kommentar på Niotillfem. Fick glada fjärilar i magen och fnittrigt hjärtklapp! Kommer gärna och golvar dit golv i Köpenhamn!
    //Malin i bubbelplasten

    • Åh tack fina Malin, jag fick sånt ont i hjärtat av den bilden och kände hur det lika gärna hade kunnat vara jag. Och alla gånger mina vänner har fått plocka upp mig från golvet för att det inte gick att komma upp och när jag skickade iväg sms till min närmaste vän här om att jag nog skulle dö där på golvet i mitt rum för jag orkade inte med hjärtesorgen längre. Vill skicka lite styrkekramar till dig och önska att du mår lite bättre snart <3

Kommentera

