Awkward monday

tumblr_me1xy76cVb1rypjxho1_500_large

Kommer in till kontoret i måndags utan att titta mig omkring. Fredagens julfest hängde fortfarande i luften och jag var inte säker på vad folk pratade om när de pratade om mig. En sak var jag säker om, de hade alla sett mig dansa med Henrik hela kvällen och Dottie hade sett mig gå till mitt kontor på tredje våningen tillsammans med honom. Jag hade dött av ångest hela helgen och förbannat mitt liv och hur jag är som person och även förbannat den där röda klänningen som omvandlar mig till ”the world is not enough”-kvinna. Det första jag möts av är Marie, the almighty evil sekreterare som tog emot mig med ett leende och kallade mig för party girl. ”Åh Marie..” sa jag lite blygsamt och täckte för ögonen med mina händer.
”Oh don’t worry, I’ve seen it all through the years in these christmas parties. You were dancing and looked great in that red dress..” sa hon fnittrandes.

”I need to go and hide somewhere” sa jag och omdirigerade mig mot kaffeautomaten. Tog en kaffe och sedan hissen upp till tredje våningen. Tur att Henrik sällan åker hiss så jag kunde andas en sväng. Ser att Edward är tillbaka från Malaysien, men vem bryr sig nu efter julfesten när Henrik dansade med mig hela kvällen och de kommer alla att prata om det på lunchen. Så att Edward också hör. Kände ett glädje hi-five byggas upp inuti mig. Går förbi som om ingenting har hänt, raka vägen in på kontoret. Mats sitter redan där och professorn likaså. Mats ler lite fånigt mot mig. Han vet vad som hände för jag sms:ade honom samma kväll, sharing the gossip som vi alltid gör.
”Professor, how was Abu Dhabi?” frågade jag med glimten i ögat.
”Warm. Salam Aleikum” sa han med ett gäng papper i handen. Jag skrattade. Han kommer alltid med typiska fraser varje gång han reser någonstans på business.
”You missed the christmas party” sa jag medan jag kopplade alla sladdar på datorn.
”Yes I did. How was the party?” säger professorn.
”Good good..” sa jag lite lurigt.
”Apparently we missed something in that party” säger Mats från sitt skrivbord.
”Tell me the gossip” säger professorn skrattandes. Jag gömde mig bakom min stora skärm.
”Ask her, she was the main actress in that party” säger Mats retandes.
”I was the leading actress in a freak show” sa jag och använde vår patentadvokats ord när hon berättar om sina otroliga historier.
”I’m starting to believe that now” säger professorn från sitt skrivbord.

Sølver kommer in på kontoret.
”Did you survive the weekend?” frågade han mig.
”Barely, I was knocked out all weekend” sa jag och rodnade om kinderna. Sølver vet allt om hångeln. ”I’m actually considering to skip lunch today so I don’t have to see all of those people from the party” sa jag och gömde mitt huvud med båda armarna.
”Ah this is going to be awesome!” sa Mats helt lyrisk, ”I love lunch awkwardness”.
”Of course you do, you only want some action to happen so you have some gossip to live on”.
”Yeah, otherwise I get bored” säger Mats och höjer på båda ögonbrynen. Kan tänka mig att han sitter och ler där bakom sin stora skärm.
”Omg, I need to go to my office at the university and sit there for a while until the storm is over and the christmas party is all forgotten about”.
”They will always remind you of the christmas party in this company, remember what happened at the festival?”. Det var kvällen när jag hade druckit för mycket och även tryckt en festival-brownie. Jag satt bakom ett träd och spydde hela kvällen. Tills Edward snällt eskorterade mig till tältet.

”Dammit I need another coffee”
sa jag och gick ut i korridoren mot kaffeautomaten i köket. Dottie tittar på mig med förundrande ögon.
”Hi Dottie” säger jag och rodnar om kinderna igen.
”Helloo party girl” säger hon och skrattar.
”Omg, not you too, Marie, the almighty evil just called me a party girl”.
”She did? hahaha”.
”I know..my reputation precedes me” sa jag och ryckte på axlarna. Ville gräva en grop och försvinna inuti.
”When will I get the gossip?” frågade Dottie och himlade med ögonen.
”There is no gossip” sa jag och log, ”we were dancing all evening, he was a good dancer. I had a good time”. Jag såg att Dottie inte trodde på mig men ville inte prata om det längre. ”Anyways I need some envelopes” sa jag och tittade mot hyllan där allting står.
”Second shelf” sa hon och log. Åh herregud, man kunde se på färgen på mina kinder att det hade varit något lite mer än dans. Gick tillbaka till mitt kontor, klockan var bara 10, åh herregud den här dagen blir mer och mer utdragen och snart är det lunch och Henrik kommer att vara där och alla andra som såg oss dansa. Awkwardmåndag it is.

Kommentera

