Surrealism

46230_492246650796708_1337850474_n_large

”I need to go” sa Henrik medan musiken fortsatte att spelas högt ur jukeboxen och de andra dansade som om ingenting hade hänt.
”But why, just one more song” sa jag vädjande till honom.
”No I really have to go” sa Henrik medan han tittade på mig och försökte att fly fältet.
”But why, I’m having such a good time dancing with you” sa jag oförstående.
”Because you are too pretty and cool. You should go and talk to other people, meet somebody”.
”I’m just dancing with you, I don’t want anything else.. but if you go then the party will be over and I don’t want tonight to be over. Please don’t go” sa jag lite sorgset och tittade på honom.
”But I have to, okay, I have to go” sa han och tog mitt huvud med båda händerna och kysste mig på kinden.
”I won’t let you do anything stupid, I don’t want anything stupid to happen. I’m not here to meet someone, I’m just having fun, I’m dancing with you and you are a good dancer. So just dance with me..” sa jag lugnt till honom. Hade inte förstått varför konversationen hade tagit den här tonen, att helt plötsligt så ville han fly därifrån.
”No, no..of coouuuurse not!” sa han retandes.

”Seriously, no” sa jag och höll fast i hans arm. Han tittade på sin arm, tittade på mig och jag såg paniken i hans ögon. ”Okay okay, I’ll be going too I guess and join my friends for a beer somewhere else. Need to change shoes though, these are killing my feet and it is cold outside”.
Han var på väg till trapphuset när jag stannade vid hissen. ”Elevator, can’t be bothered to take the stairs, keep me company please”.
Han himlade med ögonen och följde med in i hissen. Jag tryckte på tredje våningen och han tryckte på andra men det verkade inte ha gått igenom. ”Well it seems to me like you are going to visit the third floor” sa jag kaxigt.
”No I need to get my coat on the second floor” sa han retigt.
”Oh come on, first you go on the third floor and then on the second floor. It is about time that you visited the third floor” sa jag och gick före honom. Han följde efter utan att protestera. Jag låste upp dörren till mitt kontor och sa till honom ”Welcome to my kingdom, this is where I live”.
”Thank you” sa han och lutade sig bak mot bokhyllan med armarna i kors och tittade på mig leendes. Jag satte mig i min lila stol och tog av mig de svarta pumpsen. Tog fram mina Dr.Martens från lilla hyllan mot väggen där jag gömmer alla papper som jag inte vill ta tag i och började kämpa med alla snören tills skorna satt på.

”That’s the stuff” sa jag helt nöjd när jag reste mig upp och hörde hur han kvävde ett skratt. ”So what do you think of my kingdom?” frågade jag och viftade med armarna ut i rummet.
”Well it’s nice..but you have to share it with a lot of people”.
”Oh mr business developer, don’t tell me that you have your own office” sa jag kaxigt och vi var nästan på väg till dörren.
”No I have to share the office with one other person but..”. Han ryckte på ena ögonbrynet och log sådär charmigt. Jag tog min halsduk från elementet bakom mig och tappade balansen där ett tag. Var tvungen att hålla mig vid mitt skrivbord för att inte ramla.
”Man I am drunk” sa jag högt och insåg hur många frozen mojitos jag hade druckit under kvällen.
”I am drunk too” sa han men stod stadig på sina fötter.
”How drunk?” frågade jag upptagen av min egen fylla.

Han lutade sig fram långsamt, tog tag i mitt ansikte med båda händerna och kysste mig. Det var mjukt och charmigt och annorlunda. ”This drunk” sa han och log. Han släppte mitt ansikte men jag ville ha mer så jag kysste honom och han sa inte emot. Vi kysstes en gång till och han tog tag i mina båda händer, såg mig i ögonen, ”I really have to go now” och nästan sprang ut från kontoret. Tittade bakåt mot mig en sista gång och försvann ur mitt synfält.
Jag log för mig själv, salongsberusad som jag kände mig, vad hände där nyss?
Okej det var den här kvällen och den är redan slut, det var julfesten det, tänkte jag för mig själv. Tog på mig halsduken och den gråa kappan, kollade en sista gång så att jag hade allting med mig, tog cykelhjälmen och låste kontorsdörren.

Gick ut i trapphuset som ligger precis utanför mitt kontor nästan, såg till så att trapphusdörren stängdes ordentligt, ville inte att larmet på byggnaden skulle sättas igång. Går ned en våning när jag ser Henrik gå några trappor framför mig. Han fick syn på mig och stannade till mellan våningarna, väntade in mig och tittade mig hela tiden i ögonen med någon slags spänning i blicken. Jag saktade in mina steg, tittade på honom jag med, lutade huvudet lite på snedden och log när jag nådde sista trappsteget och var på samma nivå som honom. Visste vad som skulle hända. Han närmade sig mitt ansikte och vi kysstes en gång till där mellan våningarna. Det var kolsvart ute men jag var inne i en annan värld och kunde inte förstå att det var Henrik som stod där framför mig. Han log lite skyldigt och jag log tillbaka. Vi småpratade lite förbi första våningen och när vi väl var på bottenvåningen så var allting redan bortglömd, ”Let’s pretend like this never happened on monday okay?” sa jag till honom och rodnade om kinderna.
”Deal” sa han men han följde med mig in i huset ändå och såg till så att jag var tillbaka hos mina vänner. ”Thank you for tonight” sa han och kysste mig på kinden, vände sig om och gick tillbaka via samma dörr som vi kom in. Jag följde honom med blicken hela vägen längs med den avlånga korridoren tills han försvann i det kolsvarta därute. Helt plötsligt var allting så surrealistiskt.

7 comments
  1. eldawand said:

    Hur var det att jobba på måndagen sen? Sågs ni?

  2. Hannah said:

    Vet inte om mun tidigare kommentar kom fram, o under rätt namn, kommenterar från mobilen nämligen. Sågs ni något på måndagen sen, hur var det i så fall? :)

    • Det var lite awkward (mycket awkward) och jag visste inte hur jag skulle bete mig. Hade tankar på att skippa lunchen helt haha. Fortfarande awkward dag 3 av den här veckan :)

    • Folk från andra företag frågade mig vart jag hade min röda klänning haha, senast idag, borde ha på mig röd klänning lite oftare. Still awkward :p han var på vår våning igår och skulle åka hiss upp från lunchen samtidigt som vi, jag höll på att dö haha

      • Haha oh no… Jo sånt brukar bli lite awkward. :P

Kommentera

