Guess what happened tonight

391205_456659547686508_115076579_n_large

”Sølver, guess what just happened?” sa jag till honom när vi var utanför byggnaden och skulle fortsätta vidare efter julfesten.
”Did you fuck?” frågar Sølver tillbaka i fyllan. Han hade fortfarande på sig sin saylorhatt från festen.
”No..,no! What do you think of me.. but..the suit kissed me in my office”
”Good for you!” säger Sølver helt oberörd.
”But tell me.. did I..did I embarass myself tonight?”
”No you didn’t..it’s a party Nat, relax” säger Sølver från in i dimman. Märkte knappt att det var kallt ute och snubbe 50-plussare från första våningen var ute efter mig.
”I know but I’m going to feel like hell tomorrow, what am I doing with him, he’s taken!” sa jag med darrande röst.
”Did you have a good time?”
”Yes I did” sa jag med förakt i min röst.
”Then let it be..let’s go now”

Vi hoppade på våra cyklar och de som inte hade cykeln med fick gå efter. Träffades igen vid en tvärgata till Nørrebrogade för att bestämma vart vi skulle. Jag var fortfarande hög på adrenalin från kvällen.

”Should we go to Sankt Hans Torv?” frågar Sølver.
”I don’t know..you decide” sa jag och ryckte på axlarna medan jag balanserade med cykeln.
”I know what we’re going to do” säger Maria och tar tag i Sølver. ”You go on my bike and I’ll ride behind you and you..” pekade hon mot 50-plussaren, ”you go on Silvias bike”. Tack gode gud att det inte är jag som får dras med honom ikväll, tänkte jag.
”I don’t trust you” säger Silvia och tittar misstänksamt mot honom. Jaha då är det jag som får offra mig då.
”Here you can ride my bike and I’ll ride in the back. Cannot ride the bike with someone behind me, it gets too heavy” sa jag och lämnade över the Jag till honom. Fina Jag:en.
De andra försvann medan vi diskuterade åt vilket håll vi skulle. Gubben svängde helt fel och vi hamnade på en tvärgata till Jagtvej som går till jobbet. Vi skulle åt andra hållet. Jag kände hur jag suckade inombords att jag fick dras med honom. Undrade ett tag om han gjorde det med flit, försökte att separera mig från resten av mitt gäng.
Vi frågade en kille som var ute och rastade sin hund och fick snällt vända tillbaka till där de andra var.
Min telefon ringde.
”Where are you?” frågade Sølver orolig.
”On the way, we took the wrong way but we should be there soon” frågade jag uttråkad och trött på baksidan av cykeln.
”Okay, I’m going to the Torv and I’ll wait there for you” sa Sølver i telefon.
”Here now!” ropade jag glad att vi äntligen var där. Såg Sølver på avstånd och viftade med handen. Han såg mig också och såg lite lättad ut att jag var okej.
”What the hell?” pratade han i mitt öra.
”I know, I know.. dude went wrong..too drunk to notice”.

”Okay but let’s go somewhere now” sa Sølver och de andra gick före oss. Gubben joinade de också. De passerade bar efter bar och ville inte in.
”What’s wrong with this place?” sa Sølver halvt högt men de andra hörde inte. De gick in på en bar längre ned på gatan och vi följde efter. Sølver närmade sig baren och kom tillbaka skakandes på huvudet. ”It is closed..everything is closed”. Kunde inte se vart de andra hade tagit vägen.
”You know..let’s go, me and you let’s go to that bar you were talking about, I can’t stand those people anymore anyways” sa jag fortfarande berusad.
”You sure?” frågade Sølver och tittade bakom sig. De andra var borta.
”Yes, let’s go!”. Vi gick ut från stället, nästan lite upprymda att vi höll på att rymma iväg från de andra, Sølver log helt nöjd och jag kände hur vi var back on track igen.
Vi går till den där baren vi såg i början och där fanns två barstolar lediga bredvid varandra.
”Perfect!” sa jag och klättrade upp på stolen. Hade på mig Henriks pilothatt och Birdies pilotbågar.
”So tell me, what happened tonight?” frågade Sølver och jag drog hatten över ansiktet och log för mig själv.

Kommentera

