Thirteen questions on a friday


Namn:
Nat
Ålder: twenty-fucking-five
Bor i: Köpenhamn

Är du kär just nu?: Nej och jag är rädd att jag inte kommer att bli kär igen, aldrig någonsin igen. Sedan Edward lämnade mig så har mitt hjärta stängts och jag blir sällan intresserad av folk på det sättet längre. Jämför alla med honom och är väldigt snabb men att avfärda alla. Jag önskar att jag var kär och hade någon att tycka om lite extra.

Tycker du om någon särskild?: Jag tycker om många. Tycker om Sanna för att hon har varit min andra halva och vapendragare under hela Chalmerstiden och efteråt. Tycker om Emelie för att hon är ett av de finaste människorna jag känner och för att hon är så modig och stark och ett av mina närmaste vänner. Tycker om Caro för att hon är alldeles speciell och underbar och för att hon alltid gör det hon har lust till och alltid helhjärtat. Och för att hon har samma sjuka humor som jag och för att vi sjunger sånger vi kommer på längs med vägen när vi cyklar från islandsbrygge i motvind och dansk monsunregn. Tycker om Superman för att han alltid, alltid finns där för mig. Och för att han tycker att jag är vacker och för att han säger att han saknar mig när vi inte har pratat på ett tag. För att alla mina fylle-sms går till Superman och för att hans fylle sms går till mig. För att vi är två personer i världen som har hittat varandra och fast vi bor i olika länder så känns det som att han alltid finns vart jag än befinner mig. Tycker om Sølver för att han alltid tar min sida oavsett och för att han kommer och sätter sig på elementet bakom mig på kontoret när jag inte har våldgästat hans element på ett tag. Tycker om Mats som är min frennemie och vadfasen rätt så bra kompis, som får mig att skratta en miljon gånger på kontoret och som leker challenge accepted med mig varje vecka och som frågar om helgens gossip varje måndag vid 9 tiden. Tycker om Birdie för att han är så framåt och harmonisk i sig själv och världens största retsticka och för att man tycker om vissa bara sådär. Tycker om Edward, fast han krossade mitt hjärta och förstörde hela min sommar och fast han går mig på nerverna och får mig att gråta ibland på jobbet så kan jag inte låta bli att tycka om honom. Kommer alltid att tycka om honom, kommer alltid att tycka att hans kristallblåa ögon är bland det finaste jag har beskådat och hans sneda leende kommer alltid att få mig att tappa andan. Dessa och många fler som har kommit in i mitt liv.

Vad gör du just nu?: Jag sitter halv nedbäddad i sängen i vitt linne och trosor och uppsatt hår och lyssnar på Keaton Henson och planerar vad jag ska ha på mig imorgon på julfesten.

Har du någonsin skrivit dikter?: Jag skrev en gång på gymnasiet en diktsamling med dikter som alla handlade om min bror. Fick min svenskalärare att gråta och hon sa att jag aldrig skulle sluta skriva men det gjorde jag. Skrev inte en enda dikt efteråt.

Din favoritförfattare: Erich Maria Remarque, sättet han skriver på där bilder av omgivningen målas upp medan man läser, känslan man får och hur man färdas in i tiden mellan de två världskrigen, symboliken i hans böcker, känslan av att vara i exil från landet som man kallar sitt eget. Att inte tillhöra någonstans, att endast skapa ytliga relationer för att ingenting är bestående, det kan tas ifrån en lika snabbt som det kom till en. Att alltid kämpa framåt även om det är så tydligt vad som kommer härnäst. Att det är lika aktuellt idag som när min favoritbok gavs ut på 40-talet. Att man viker in varenda sida i boken för att det innehåller fantastiska citat, välskrivna uttryck. Att känna igen sig så mycket..

Nämn dina tre favoritböcker: Erich Maria Remarque – Arch of Triumph, Isabel Allende – Andarnas hus, Fjodor Dostojevskij – Brott och straff

Nämn tre böcker som du vill läsa: Gabriel Garcia Marquez – Hundra år av ensamhet, Erich Maria Remarque – Three comrades och Vladimir Nabokov – Lolita

Vad lyssnar du på just nu?: Just nu är det Keaton Henson – Sarah Minor för att Superman skickade det här till mig för ett tag sen
”Young love, I feel
You know me better than most
In spite of real distance, we’ll always be close”

Om du kunde gå tillbaka i tiden, vad hade du velat göra då?: Jag hade velat gå tillbaka till tiden då min bror levde, kanske några minuter innan han dog, när han stod där i trapphuset och jag tittade in i hans grå-gröna ögon. Jag önskar att jag hade stannat kvar där lite längre och bara kramat honom hårt hårt och sagt hur mycket jag älskar honom, hur viktig han är för mig, hur jag aldrig någonsin kommer att glömma honom.

Om du kunde besöka framtiden, vad skulle du vilja veta då?: Jag skulle vilja veta hur det ser ut två år från nu, vad gör jag om två år, finns jag kvar, är jag lycklig? Hur mår mina närmaste? Jag vill veta vart jag står karriärmässigt, om jag fortfarande bor i Danmark och mest av allt jag vill veta om jag har träffat någon som jag är kär i.

5 comments
    • Ja, det var några år sen jag läste den nu, kanske ska ta och läsa den igen. Har du läst några andra böcker från Isabel Allende? Jag vet inte varför jag stannade vid andarnas hus, kanske för att jag tyckte att ingen annan bok skulle någonsin överträffa den. Kram

      • Jag har också funderat på att läsa om den. Var nog 5-6 år sedan jag läste den tror jag… Mmm jag har läst en som heter något med ”Odjuren” i titeln. Den var riktigt bra, men helt annorlunda ändå från Andarnas hus, på gott och ont hehe.

  1. Linnea said:

    har du last nagot av Milan Kundera? Alskar alskar alskar.

    • Nej har nog inte det men ska spana in. Är det någon speciell bok du rekommenderar? Tack för tipset <3

Kommentera

