Somebody took all of the chocolate

I måndags fick vi en stor plastbehållare fylld med små choklader av olika sorter. Jag har ätit minst 6 stycken av dem varje dag och blivit äcklad sen av all socker. Satt här vid mitt skrivbord nyss och tittade åt Mats håll och sedan åt Marias håll. Reste mig upp hastigt, ”fuck this shit!” sa jag högt och de tittade förvånade båda två.
”I am hitting the chocolate jar!” sa jag och tog ned den från hyllan. Ser att chokladnivån är väldigt låg i den cylindriska behållaren. ”Who ate all of the chocolate?” frågade jag helt besviken på det som fanns framför mig.
”I don’t know..” svarade Mats skyldigt.
”You! You ate all of it, this was halfway this morning” sa jag och viftade med chokladbehållaren.
”No I haven’t” fortsatte Mats att hävda. Gick in i loungerummet där vi har lagt en liten skål med choklad inuti. Rotade där i men mina nougat crisp som jag var ute efter fanns inte där. Maria stod bakom mig.

”Is there another one in here??” frågade hon lyrisk.
”Yes but only with bad ones left” sa jag och rusade in i developmentkontoret. Skålen var helt tom däri och chokladen lyste med sin frånvaro. Går till Birdies kontor där Sølver också var och hängde för stunden.
”Hey, you eat your own chocolate!” protesterar Birdie när jag rotar in i deras skål.
”There is no chocolate left, only the bad ones”. Jag sprider den dåliga nyheten vidare.
”Don’t you like, have a whole jar full of chocolates?” frågar Birdie förvånad.
”It is almost empty now, who is eating all of the chocolate?”
”You are!” säger Sølver retandes.
”Me? I’ve eaten only three today and when I checked before lunch the jar was half full..so who has been eating all of the chocolate?”
”You have!” säger Sølver igen, ”I’ve seen you eat those all day!”.
”No I haven’t, have you?” retas jag tillbaka.
”Well I went and took out a handfull of chocolates today because we were running low” säger Birdie och pekar mot deras skål, ”but I didn’t choose which ones, I only put my hand in there, grabbed what I could grab and carried it like that all the way back” säger Birdie och håller handen i luften som om han höll i massa små choklader.
”So you are the one who’s been stealing everything!” säger jag anklagande.
”No, there was a lot left of it when I left your office” erkänner Birdie.

”Then who?” säger jag och rusar tillbaka mot mitt eget kontor. Går förbi loungerummet en gång till för att försäkra mig om att jag inte har missat något. Fortfarande tråkchokladen kvar.
”Mats, you have been eating those chocolates all day!” pekar jag anklagande mot honom.
”No I haven’t!” säger han och ser skyldig ut.
”Yes you have!” säger Maria skrattandes och lyfter upp papperskorgen närmast honom, fylld med inslagspapper från all choklad Mats har tryckt.
”So you’re telling me, you’re not the one who’s been eating all of that?” säger jag och Mats skrattar.
”You have, you’ve been eating those!” säger Sølver som hade följt efter mig.
”No no, here’s my evidence” säger jag och lyfter upp min egen papperskorg, jag numrerar till tre stycken, eventuellt en fjärde på bottnet.
”And this!” säger Maria och lyfter upp papperskorgen på andra sidan Mats. Den var också full.
”You..!” sa jag och kunde inte hålla mig för skratt. Mats såg så skyldig ut medan han satt där och blev avslöjad.

Kommentera

