Suit up thursday

”Are you running any experiments today?” frågade Ollie mig när jag gick in i developmentkontoret imorse för att säga hej till folket och sno lite godis.
”Well yes.. why?”
”We’re having visitors today and they would very much like to see your experiments on station 1”.
”Suits?” frågade jag förväntansfull.
”Yes..I think so, english suits”.
”English suits?” sa jag helt lyrisk, ”I need to go and prepare!” och jag vände klacken och hade bråttom ut.
”Prepare for the experiments or..?” hörde jag Mikkel ropa efter.
”Prepare myself so I look presentable!” sa jag redan ute i korridoren. Gick in på labbet, fluffade mitt nyklippta hår, kollade så att jag hade allting för att sätta igång och gick med snabba steg till research delen av labbet. Mötte Jens som redan hade tagit på sig en labrock.

”Do we need to suit up with the lab coats?” frågade jag like osäkert.
”I don’t know..I guess” svarade Jens fundersamt.
”Nah..I won’t wear one, I refuse to wear one, doesn’t go with my personality to follow the rules anyways” sa jag skrattandes.
”Oh you rebel you” sa Jens retandes, ”always breaking the rules”.
”Someone’s gotta do it around here” sa jag nöjd, ”besides fridays are always casual in my world” sa jag och gick ut från labbet. Möter professorn i korridoren som pekar mot mig, ”You!”
”Me?” säger jag redo för något challenge.
”Yes and don’t ask why” sa han lurigt medan han fortsatte att gå mot skrivaren med ett gäng papper i händerna. Jag följde efter.
”But of course I will ask why!” sa jag trotsigt.
”Of course you will” sa professorn och skakade på huvudet. Jag skrattade. ”Do you have a lab coat?”
”Yes I do” sa jag och visste redan vad han skulle säga.
”Then you should wear it!”
”Dammit I thought I was going casual today” sa jag retandes.
”Well we’re having suits visiting us today and I need you to be on top of things”
”I have already set up everything, I just need to push the start button at the right time” sa jag med framförhållning. Professorn såg väldigt nöjd ut.
”You are one to count on, good!”. Jag vandrade vidare tillbaka till kontoret. Mats satt på sin plats.

”Mats, where is your suit today?”
”I’m not wearing one” svarade han trött på att skriva på sin artikel.
”You should. We should have a suit up day here at out research office. ” sa jag med allvar i rösten.
”Oh yeah we should” svarade professorn högt från sin plats. Professorn verkar vara på fredagshumör, glad och retig, det gilar jag starkt.
”Thursdays are good days to suit up. Suit up thursdays!” sa jag helt övertygad om min grej.
”We should have a short skirts fridays” as well fortsätter professorn på retandet.
”We should! Mats, wear your short skirt next time!”
”I don’t have one of those either” säger Mats skrattandes.
”Well that only leaves you and me then” sa jag till professorn.
”Oh..I..it should be within the boundaries of conventional” säger professorn och ett leende smyger sig på.
”I have a feeling this is going to be a good friday, gotta go, suits are waiting for me!” sa jag och flög upp från min plats, log mot Mats och fortsatte vidare ut i korridoren.

6 comments
  1. Linnéa S said:

    Tycker så HIMLA mycket om dina små jobberättelser, ni verkar ha det så fint!

    • Känns som att jobbet är det enda som händer i mitt liv just nu, tråkig novembertristess. Har det hänt dig något fint på sistonde Linnéa? Känner att jag behöver leva genom någon annan just nu :)

      • Linnéa S said:

        Åh, känner faktiskt exakt samma sak. Dock så är det snart jul och det tänker jag kommer bli jättemysigt. Tyvärr har inget särskilt fint hänt mig faktiskt, jag jobbar mest hela tiden och så pluggar jag hebreiska, det är så sjukt svårt men fint. Vad gör du ikväll?

      • Åh vad roligt med hebreiska, kan tänka mig att det är svårt. Har du kunnat något sen innan eller har du börjat nu? Tycker alltid att det är roligt att lära sig ett nytt språk även om danskan ger mig huvudvärk dagligen nuförtiden så tycker jag om språk <3

  2. Linnéa S said:

    Jag har kunnat en del sedan innan, men verkligen bara basic, försöker bli bättre nu dock. Åh, jag älskar också språk, är en total språknörd. Har pluggat franska och ryska flera år + persiska på universitetet. Helst vill jag läsa arabiska också, men persiska får nog duga sålänge. Hur går danskan? <3

    • Danskan har gått segt på sistonde, missade två senaste gångerna pga förkylning och bli alltid så omotiverad så fort jag hamnar efter. Sist var jag grym på att läsa de där texterna, nu not so much :)
      Dessutom har min kompis på danskan hoppat av, tycker att det är jättetråkigt och nu måste jag gå ihop med någon annan där, det är okej men jag saknar henne.
      Franska skulle jag verkligen vilja lära mig, tycker att det är ett väldigt fint språk. Och vad häftig du är som kan både ryska och persiska och hebreiska och vill lära dig arabiska!
      Jag kan italienska, spanska och ett till språk men får så lite tillfälle att använda de att de försvinner någonstans där bak i huvudet. Har fått för mig att lära mig kinesiska snart eftersom hela världen kommer att tala kinesiska när kina tar över världsekonomin. (Och för att konvertera och beblanda mig med fjärde våningen på vår byggnad på jobbet haha)

Kommentera

