Kl 10

image


Att vakna kl 5
på morgonen fick mig att vilja lägga mig i fosterställning och aldrig komma upp igen. Så mörkt och så kallt det är och 5 månader av detta elände. Men sen kommer våren och till våren blir allting bra igen, jag tror starkt på våren.

Och jag ska till Köpenhamn snart och den staden får mitt hjärta att slå fort av förväntan och det är kanske det som blir ens hem till slut, där man känner att man platsar, där man inte är någon utomjording som vandrar på gatorna. Där man får huvudvärk av att lära sig danska och där man får rita cylindrar hos Vladimir. Där man köper avocado i tre pack på Netto och där Caros skratt lyser upp i vintermörkret.

Köpenhamn och sedan Edward som är i Kina nu. Av någon anledning började jag att spela Medina – Kl 10 som spelades på tv:n varje morgon när jag bodde i Köpenhamn i januari och jag skulle till jobbet och se honom och jag nästan sprang bara för att han skulle vara där. Och hur annorlunda staden kändes då, som ett fiende, som att jag inte fick vara med. Alla andra hade någonstans att gå till, de gick i takt med stadens rytm medan jag vandrade längs samma väg, förbi sjöarna, på väg till Classensgade på Østerbro-området. Allting luktade annorlunda, allting var nytt, jag var ensammast i världen. Och konstigt hur musik kan framkalla känslor och dofter från det förflutna, en låt som spelades på tv:n i januari. Men vem visste då..

Kommentera

