The new girl coefficient

Kommer in på kontoret igår, rätt så sent för jag orkar inte ta mig upp så himla tidigt på morgonen så jag ligger där i sängen och mår dåligt över att jag borde gå upp, måste jobba, sluta vara så lat, orkar inte med dig -internmonolog. Lyckas ta mig till jobbet eventuellt kring halv 10 nuförtiden. Tacka gudarna att man får lägga upp sin arbetsdag hur man vill, bara man uppfyller sina timmar. Men det är ändå lite dåligt att dyka upp efter 9, jag tror att man ska vara här innan. Händer typ aldrig.

Ser att professorn sitter i vårt lounge-rum med stängd dörr och pratar med en tjej. Någon jag aldrig har sett häromkring. Långt hår kunde jag se i första anblick och typ snygg. Kommer in till kontoret, tittar på Mats med förundrad blick,
”Who is the new girl?”
”I don’t know..is there a new girl?”
”Yeah the professor is talking to some girl, did you miss the whole thing?”
”Ah..are we getting someone new?” säger Mats nöjd.
”I hope not..where do we put someone new? There’s no free desk space”
Professorn kommer in och sätter sig vid sitt bord med ett leende. Hmm.. det är någonting som pågår här.
Sitter och pratar på facebook fram och tillbaka med Mats och diskuterar vem det kan vara. Den nya tjejen kommer in och säger någonting till professorn. Lång, ser bra ut och klär sig stiligt. Professorn reser sig upp och följer ut henne från kontoret. Jag satt där som förstelnad.
”Who is that?! We cannot have that around here!” sa jag med glimten i ögat.
”ooohh.. so you’re not liking the new girl?” säger Mats med lurig röst från sitt skrivbord.
”No..she’s competition..we cannot have her around here”. Jag tror att jag fick lite panik där. Någon som ser bra ut som kommer att sno min uppmärksamhet. Det går inte.
Vi gick till lunch och Edward betedde sig som vanligt. Professorn satt med den nya tjejen och forsatte att prata på eget bord.
”Who is she?” fortsatte jag. Mats var lika förundrad som jag.
”I hope she starts here!” säger Mats helt nöjd.
”Just because you want some drama at work”
”Yeah, I’m hoping for a girls fight”

Vi kommer tillbaka till kontoret efter lunch. Professorn satt där på sin plats.
”Professor?” sa jag med len röst. Måste ta reda på information.
”Yees..?” sa han nyfiket.
”Who is the new girl you were talking to. it made me curious”
”Ahh.. that..that’s some new prospect”
”Are we getting a new phD student around here?”
”That’s confidential”
”How old is she?”
”That’s confidential as well” sa professorn med glimten i ögat.
”Dammit..you’re not going to tell me anything are you?”
”The professor wins like a boss” skrev Mats till mig på Facebook.
”I will find out. Are you up for the challenge?” skrev jag tillbaka till Mats.
”Yeah we only need a name” sa Mats högt så att professorn hörde.
”You people..I want results..stop gossipping” sa professorn skrattandes.
”Why..it is more fun to do both!” svarade jag kaxigt. Jag vet att professorn tycker om mig så jag kommer undan med grejer och testar mina gränser litegran då och då.
”Why do you need to know?”
”Well I need to check out the competition” sa jag till professorn som stod vid Mats och skulle diskutera något med honom.
”It is good with some competition” sa professorn nöjd.
”Yeah..but not when they start eating your food!” sa jag helt allvarligt. De kunde inte hålla sig och började skratta hela kontoret.

”Oh my god..” sa professorn och skakade på huvudet teatraliskt.
”I will find out who she is” sa jag bestämd. Reste mig upp, gick till Sølvers kontor.

”So..the new girl..who is she?” sa jag till honom
”I don’t know..are we getting a new girl?”
”I don’t know..nobody will tell me something”
”Ahh..the girl that the professor was talking to at lunch?”
”Yes her..do you know her name?”
”You want to know her name so you can start stalking her?” sa Sølver och skrattade högt medan han lämnade kontoret.
”Of course!”. Vände mig mot Mikkel, ”do you know how I can check people’s calenders?”.
”Yes..if you don’t have your computer connected to the server then you can just call for a meeting and see how busy people are on outlook”. Han öppnade sitt mail och började snällt visa mig.
”Can you check the professors calender?” sa jag helt peppad på att jag skulle ta reda på något.
”Yes”. Ingenting på professorns kalender.
”You could always ask Marie, the almighty evil secretary if she knows her name” sa Jacob från sin plats.
”Aha!! No but people have to write down their names in her guest-list so I could always go to her with some cups and check the calender around 9 am” sa jag helt nöjd och gick med snabba steg tillbaka till mitt kontor. Både professorn och Mats stirrade på mig.
”I have some information..” sa jag lite listigt i äkta mr.Burns stil. Professorn skakade på huvudet och log.
”Who is she?” frågade Mats snabbt på Facebook.
”Don’t know yet but Marie, the almighty evil secretary’s guest list knows. House rules you know, need to register”
”Ahh..nice stalking over there”
”Like a pro. Will go and check her guest list later when she leaves from work..hi hi hi”
Öppnade Linkedin för att kolla en sväng där. Ser att professorn nyss blivit connected till en tjej. Klickade på hennes namn och vad dyker inte upp då om inte hon, hon som jag hade letat efter hela förmiddagen.
”I found her!!” skrek jag högt.
”No you didn’t” sa Mats från sin plats.
”Ohhh..I am awesome! I should have become a russian spy instead of this” sa jag listigt och var på väg ut från kontoret.
”I thought you already were..” sa professorn och erkände sitt nederlag.

Nat:1, Professorn:0.

2 comments
  1. Linnéa S said:

    Hahaha, jag är verkligen exakt likadan, är sjukt duktig på att stalka och leta information om folk. Vi kanske borde slå våra påsar ihop, byta yrkesbanor och bli glamourösa old school- privatdetektiver med fickpluntor i guld, kikare och snygga förklädnader.

    • Totally agree, det är så mycket roligare att stalka folk är att jobba. Sen är jag sån att om någon säger nej till mig så måste jag göra motsatsen, ”challenge accepted” liksom hihihi :p

Kommentera

