You could do with a friend


Vi satt där på lunchen idag och Edward hade ingenstans att ta vägen än att sitta vid samma bord som jag. Mittemot mig. Mats satt till höger om mig och det brukar han alltid göra, vi går till lunchen tillsammans och går därifrån tillsammans. Kanske för att vi delar kontor med varandra, kanske för att vi har blivit vänner på dessa fyra månader jag har varit på företaget. Han är också en stalker i naturen, förmodligen för att han är nyfiken på folk och kanske allmänt uttråkad och vill ha lite spänning i livet. Jag tror att han håller sig till internet-stalking än så länge.

Vi pratade om den nya tjejen som vi såg omkring idag, jag och Mats diskuterade vad hon ville med professorn och om hon skulle börja hos oss. Edward ville lägga sig i konversationen och frågade Mats på danska, ”är hon läcker?”. Mats var precis på väg upp från bordet till buffén för att hämta lite mer mat. Han svarade inte.

Jag snappade jag upp hans danska och sa ”yes he wants to bang her”. Drog ett skämt för att lätta på stämningen. Edward tittade på mig men rörde inte en min. Tittade ner på sin tallrik igen. Ehhmm..okej? tänkte jag för mig själv. Tänkte inte så mycket mer på det, it’s his issues. Vände mig mot Jens, ”so are you going to suit up for the China visit?”. De ska till Kina Edward och Jens på någon slags konferens sista veckan i oktober. Andas i en hel vecka och framförallt testa på att vara utan honom på heltid.
”Yes I might suit up..I don’t know yet but I think so”.
”Aaahh..I expect pictures” sa jag och log mot honom.
Edward började prata med Jens någonting på danska och avbröt oss båda. Jens såg väldigt förvirrad och ledsen ut, vi var mitt i en lättsam konversation och han blir alltid så glad av att prata med mig. Jag andades högt. Mats kom och satte sig bredvid mig igen.

”So are you following these conversations in danish?” frågade han mig högt så att Edward skulle höra också. Jag ryckte på axlarna.
”No but why include me, it is more fun this way!” sa jag sarkastiskt tillbaka och Mats skrattade.
”Yeah I thought so” och han tittade på mig med en ”jag förstår vad som pågår här”-blick.
”I should record these conversations and google translate them afterwards” fortsatte jag på det ironiska. Edward låtsades inte höra. Mats skrattade igen.

”Anyway… 8900 kr for a Macbook Air”
”Is that your budget or what it costs?” frågade Mats.
”It is the price.. but it is a bit expensive but everything that I want seems to be expensive”
”Yeah true that.. why don’t you buy a Pro, it is a bit cheaper isn’t it?”
”Yeah but it is fat so..”
”They’re not fat”
”Yes they are”
”No they’re not..compared to other computers they are still thin”
”I don’t know.. but it is still fatter than the Air version. And anyways what do I need an optical drive for..I don’t use it”
”Nah..why am I arguing..I don’t use it either” sa Mats och log. Det hade blivit någorlunda tyst vid bordet och jag och Mats var de enda som pratade. Edward tittade ner på sin tallrik för det mesta men även observerade hur vänliga jag och Mats är mot varandra och hur vi skrattar åt varandras interna skämt. Det måste ha svidit och jag såg till att le lite mer än vanligt.

Jag var färdig med min kaffe och Mats var färdig med sin mat. Vi tittade varandra i ögonen som någon slags förståelse att det är dags att lämna matbordet. Vi reste oss upp samtidigt. Edward såg helt sur ut. Jaha sura på du.

Vi lämnade tallrikarna i diskmaskinen och gick till hissen. Mats tittade på mig och log lite skyldigt,
”So..?”
”Yeah..did you see that?”
”Yeah..he is totally excluding you on purpose..it is getting awkward now”
”I know and I don’t understand why..what reason does he have to do that?”
”I don’t know..and don’t want to get involved..I’m just making observations”
”No no..and that was a very good observation” sa jag och log.
”Yeah but it has been like this since last week hasn’t it? It’s just that today it was really obvious”

Hissen kom och vi hoppade i.
”I’m seriously considering to tell him ‘what the hell is your problem?'”
Mats skakade på huvudet. Jag ryckte på axlarna och hissen stannade. Jag ville skicka ett argt meddelande men bestämde mig för att sansa mig. Det är en ny dag imorgon, räkna till tio..

Satte mig vid min dator och skrev till Mats på Facebook, ”thank you for talking to me when he is excluding me like that. it was very nice of you”
”No problem. It is a bit rude of him to do it in such an obvious way”.

Det finns fina människor där ute.

8 comments
  1. Linnéa S said:

    Tycker Mats verkar bra! Tycker hela ditt jobb verkar bra, förutom Edward då…

    • Han är det. He’s my partner in crime på jobbet. Han och Sølver båda två :)

      • Linnéa S said:

        Bra! Alltid när jag ser att du skrivit ett nytt inlägg så ”sparar” jag det lite i en flik medan jag letar upp en bra låt eller något, så läser jag sakta och omsorgsfullt. Din blogg är på riktigt viktig i min vardag. Kram <3

      • åååååhhhhhh du vet hur jag blir alldeles tårögd <3
        men ååååhh du vet inte hur glad jag blir av att läsa sånt, fina fina Linnéa <3

  2. Ariel said:

    Jag håller med Linnéa. Mats verkar bra. :-)

    • ja alltså idag så steg han upp många poäng i mina ögon när han tog ställning till att mobbning inte är okej och att man inte fryser ut folk. Dessutom så är han väldigt rolig att ha omkring fast han är lite mer åt det tysta lugna hållet..men vi kommer väldigt bra överens, de andra blir lite förvånade att vi verkar vara bra vänner..men jag är glad att han finns omkring :)

  3. Julia said:

    Mats låter som en bra kille. Härligt med bra killkompisar! Bra att hAn håller på team nat också! :)

    • Han säger att han inte vill bli involverad i det hela men å andra sidan så vet han att han har mer gemensamt med mig än Edward och det faller honom naturligt att umgås med mig.
      Dessutom så får han ingen gossip av Edward and I have plenty att hålla honom vaken på jobbet..hahaha :p

Kommentera

