It is bad for business

Jag kan inte jobba på soliga dagar. Solen lyste in genom hörnfönstret/glasväggen rakt in vid min plats. Allting annat var täckt av skugga medan mitt hår dansade i solens strålar. Kunde se hur dammig min stora skärm är, hur dammig datorn är bland alla högar av papper och post-its. Mats hade redan gått hem för dagen, professorn likaså. Jag höll på att koka i min tjocka tröja. Hade på mig en tunn skjorta under som visar allting så det var inte läge att ta av sig tröjan.

Sølver kom in i kontoret med en lurig blick, ”I had to apologize to the people in my office for showing you how to control the light from the computer”.
”Ah it was two minutes of pure awesomeness, I had so much fun!”.
”Next time you can try to control the number of your own office”
”Where is the fun in that when I can bother people in the other office. I’m considering to bug the second floor next or the chinese floor”
Sølver skakade på huvudet i sann ‘there’s no hope for you’– anda. Jag skrattade och gömde ansiktet i händerna.
”But I am so bored..and so useless when it is this hot in the office. I am considering to just go home”
”Yeah you are useless..consider to just stay there!” sa han lurigt. Jag blev lite ledsen fast jag vet att han inte menar så.
”But Sølver, that is not a nice thing to say, you really think  should go home and not come back to work? That makes me so sad”. Jag tittade på honom med sorgsna ögon.
”You know I don’t mean that” sa Sølver som insåg att jag kanske hade blivit sårad.
”Ah I know I know.. so what’s up?” sa jag med ett leende för att lätta på stämnigen. Var tvungen att påminna mig själv att Sølver och de andra tycker om mig. Jag tror inte att de tycker att jag är useless..eller något sånt. Varför hakar man upp sig på ord som sades bara på skämt? Känslomässigt vrak man är.
”Nothing..I have ordered some stuff now and also the chemicals that you wanted”
”Thank you. I have a bunch of data treatment to do but I’m ignoring it”
”I have to do data treatment too and I haven’t started yet” sa Sølver och såg uppgiven ut.
”Äh fridays are good days for data treatment”.
Sølver lämnade kontoret och jag tittade mig omkring en sista gång. Nä jag går hem istället och kollar om det finns någon ledig tid i tvättstugan. Tar på mig min halsduk och kappan, samlade på alla grejer och stoppade ner datorn i väskan. Kommer ut från kontoret med cykelhjälmen i handen, Klint kommer bakom mig och även Sølver.

”Ah..are we all leaving?”
”Yeah you are leaving so might as well..” retades Klint.
”My point exactly..why stay?” svarade jag tillbaka och ryckte på axlarna. Vi skrattade alla tre.

”Is that your bike?” frågade Sølver. Där stod den parkerad mot glasväggen, the Jag med cykelkorgen lutandes inåt.
”Yees..look at it” sa jag med bäbisröst, ”look at how adorable it is. It is like having a pet but without the allergies”. Klint skrattade högt och Sølver skakade på huvudet igen. De hade parkerat sina cyklar i cykelparkeringen på framsidan av huset och väntade på mig vid huvudvägen.

”What way are you going anyway” frågade jag Sølver, ”that way right?” och jag pekade åt stanhållet.
”Yeah I am going that way”.
”Remember to suit up tomorrow”
”I am not suiting up!”
”Well then slut up!”
”Don’t I always slut it up?” säger Sølver nöjd. Jag skrattade högt.
”Yeah we sluts should stick together” sa jag och ryckte på ögonbrynen.
”You know..” och spänningstystnad medan Sølver knäppte upp dragkedjan på jackan, ”It is bad for business!” sa han med sitt seriösaste min och ryckte på ögonbrynen samtidigt.

Jag kunde inte hålla för skrattet, där mitt på gatan, jag skrattade lungorna av mig, hoppade på cykeln och sa hej då till Sølver och cyklade hemåt med ett leende.

Kommentera

